لکزایی: پیشوایی استاد مسلم تاریخ اسلام بود/ جباری: اخلاص ویژگی بارز استاد بود
کد خبر: 3992726
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴

لکزایی: پیشوایی استاد مسلم تاریخ اسلام بود/ جباری: اخلاص ویژگی بارز استاد بود

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی در مراسم بزرگداشت استاد مهدی پیشوایی او را استاد مسلم تاریخ اسلام دانست همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا جباری، همکار وی و استاد تاریخ اسلام اخلاص را از ویژگی‌های برجسته مرحوم پیشوایی برشمرد.

لکزایی: پیشوایی استاد مسلم تاریخ اسلام بود/ جباری: اخلاص ویژگی بارز استاد پیشوایی بودبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا جباری، شامگاه اول شهریورماه در مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی، استاد برجسته تاریخ اسلام که 27 مردادماه دارفانی را وداع کرد با بیان اینکه بنده سال‌ها توفیق درک محضرشان را داشتم، گفت: حضرت امیرالمؤمنین(ع) در روایتی جایگاه عالم را در نظام هستی به گونه‌ای تصویر کرده که هیچ چیزی بعد از وفات عالم، نمی‌تواند این صدمه را جبران کند مگر اینکه عالم دیگری بیاید.

وی افزود: همه کسانی که با آن عزیز محشور بودند، متفق هستند که وفات استاد پیشوایی صدمه‌ای به جامعه علمی وارد کرده است؛ کسانی که خبر ارتحال ایشان را شنیدند آن را غیرقابل باور و غیرمترقبه توصیف می‌کردند؛ انشاء الله به برکت خدمات ایشان به ساحت اهل بیت(ع) قدرشناسی متناسب با شأن او انجام شود و انشاءالله در سرای دیگر ماجور هستند.

جباری بیان کرد: در مورد ورودشان به حوزه علمیه، ایشان مخلصانه از یکی از روستاهای مشکین‌شهر با شوق و رغبت وارد حوزه شدند و پدرشان هم مشوق وی بود. ابتدا وارد حوزه اردبیل سپس حوزه قم شد؛ کسی که از یک روستا بدون اینکه خانواده او روحانی باشند وارد حوزه می‌شود معلوم است که انگیزه وی کاملا پاک است.

استاد تاریخ اسلام حوزه علمیه اظهار کرد: بنده سال‌های متمادی به خصوص در تدوین مقتل سیدالشهداء در محضر ایشان بودم و اخلاص را در رفتار وی مشاهده می‌کردم؛ وظیفه و تکلیف و زمان‌شناسی هم از ویژگی‌های برجسته وی بود؛ اظهار می‌کرد که در شهرهای مختلف و حتی خارج از کشور برای تبلیغ رفته بود و مواجهه چهره به چهره با مردم داشت و درعرصه نویسندگی و ژورنالیستی هم وارد شد و در نشر نشریه وزین مکتب اسلام سابقه زیادی داشت و تا ماه‌های اخیر هم برای این نشریه سرمقاله می‌نوشت.

جباری بیان کرد: نشریه تاریخ اسلام در آئینه پژوهش هم از دیگر مجلاتی بود که وی مدیریتش را بر عهده داشت؛ ایشان در انتخاب مقالات دقت علمی زیادی داشت تا مقالات در سطح علمی پژوهشی و دقیق باشد و یا ارزش‌شناسی مکتبی لازم را داشته باشد. گاهی در برخی نشریات مجلات خنثی  و در سطح پایین دیده می‌شود ولی وی به شدت در این زمینه دقت لازم را به خرج می‌داد.

وی اضافه کرد: برای مقاله‌ای در سطح علمی پژوهشی باید علمی بودن رعایت شود و وی بر این موضوع تحفظ لازم را داشت؛ در زمان‌شناسی و تکلیف‌مداری هم وارد عرصه نوشتن تالیفات گرانسنگی شد؛ آثاری که به لحاظ مفید بودن به عنوان متن درسی انتخاب شد. کتاب سیره پیشوایان به خاطر دقت و روانی قلم در حوزه چاپ‌های متعدد خورد و منتشر شد.

لکزایی: پیشوایی استاد مسلم تاریخ اسلام بود/ جباری: اخلاص ویژگی بارز استاد پیشوایی بود

 

استاد مسلم تاریخ اسلام

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: حجت‌الاسلام پیشوایی محقق، پژوهشگر و استاد مسلم تاریخ اسلام و سیره سیاسی معصومین(ع) بود؛ اهمیت سیره معصومان(ع) برای ما مسلمین از جهات عدیده است که بنده یک جنبه را ذکر می‌کنم؛ وقتی در کشور ما انقلاب و بحث جامعه‌سازی مبتنی بر اسلام و الگوهای اسلامی محور امور قرار گرفت راه و روشی که در قرآن آمده تا بر آن اساس دولت‌سازی و نظام‌سازی کنیم اقتداء به اسوه‌ها است؛ اسوه یعنی آنچه ما می‌خواهیم مساوی و مثل او شویم.

وی افزود: اگر کسی موفق شد الگوها را درست کشف و طبق آنها مشی کند بر مسیر هدایت است ولی اگر کسی اشتباه کشف کرد و یا دنبال آنها نرفت دچار ضلالت و گمراهی خواهد شد و به مقصد نمی‌رسد؛ آثار پیشوایی از آن جهت مهم است که به جد به مباحث تاریخ اسلام پرداخت و پژوهش‌های مهمی را ساماندهی و شاگردان زیادی تربیت کرد؛ مقالات و پایان‌نامه‌های زیادی را راهنمایی کرد که یکی از آنها سیره پیشوایان به عنوان منبع درسی است.  

لکزایی تصریح کرد: تاریخ با توجه به محکمات و متشابهات زمینه ایجاد بدخوانی را دارد؛ محقق تاریخ اگر دقت لازم را نداشته باشد ممکن است داده‌ها را طوری فهم کند که به جای هدایت به ضلالت برسد. گرچه در قرآن به بحث محکم و متشابه اشاره شده ولی این مسئله در مورد روایات هم صدق دارد. در آیه هفتم سوره آل عمران به بحث محکم و متشابه اشاره شده است.

وی تاکید کرد: استاد پیشوایی به عنوان مصادیق صاحبان خرد با تمرکز بر پژوهش‌های تاریخ اسلام توانست جلوی برخی از کسانی که در تاریخ دنبال برجسته کردن متشابهات بودند ایستاد و اجازه نداد متشابهات بر محکمات تاریخی سایه بیفکند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه محکم و متشابه برای غیرمعصومین است، گفت: ممکن است غیرمعصومین به خاطر بیماری که در دل دارند دنبال متشابهات بروند و بزرگان دین این مسئله را برای ما حل کرده‌اند و آن رجوع به محکمات است.

وی افزود: برای روح استاد پیشوایی طلب علو و مغفرت داریم و یاد و نامش را گرامی می‌داریم و از خدا می‌خواهیم در مسیر احیای قرآن و مکتب اهل بیت(ع) حرکت کنیم و روز قیامت سربلند باشیم.

انتهای پیام
captcha