روزنامه‌نگاری تخصصی در ایران با مشکل عدم ثبات مواجه است
کد خبر: 3992398
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
یک روزنامه‌نگار:

روزنامه‌نگاری تخصصی در ایران با مشکل عدم ثبات مواجه است

یک روزنامه‌نگار و پژوهشگر رسانه گفت: در ایران، روزنامه‌نگارانی که در حوزه‌های تخصصی کار می‌کنند، تا حدودی تجربه می‌اندوزند و در کار خودشان تخصص پیدا می‌کنند، ولی بعد ناچار می‌شوند حوزه خود را تغییر دهند و عملاً زحمات‌شان بر باد می‌رود.

روزنامه‌نگاری تخصصی در ایران با مشکل عدم ثبات مواجه است

سعید ارکان‌زاده یزدی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر رسانه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: در روزنامه‌نگاری تخصصی، شخص علاوه بر دانش و مهارتی که در روزنامه‌نگاری دارد، حوزه خاصی را پوشش می‌دهد که این کار به علم و تخصص ویژه‌ای نیاز دارد. از این لحاظ، شاید هر حوزه خبری را بتوانیم روزنامه‌نگاری تخصصی بدانیم، ولی آنچه در ایران در خصوص روزنامه‌نگاری تخصصی تأکید می‌شود، روزنامه‌نگاری در حوزه علوم و فنون پیچیده است.

وی افزود: روزنامه‌نگاری تخصصی در ایران تا حدودی توانسته طی سال‌ها راه خودش را باز کند؛ مثلاً روزنامه‌نگاری علم داریم که شاخه‌های مختلفی مثل روزنامه‌نگاری پزشکی یا روزنامه‌نگاری نجوم و ... را شامل می‌شود و روزنامه‌نگارهای متخصص خوبی در حوزه نفت، اقتصاد و بورس مشغول فعالیت هستند.


بیشتر بخوانید: 


این روزنامه‌نگار و پژوهشگر رسانه بیان کرد: مشکل بزرگی که در روزنامه‌نگاری تخصصی در ایران به چشم می‌خورد، نبود ثبات است. مشکل اینجاست که روزنامه‌نگارانی که در حوزه‌های تخصصی کار می‌کنند، تا حدودی تجربه می‌اندوزند و در کار خودشان تخصص پیدا می‌کنند، ولی بعد ناچار می‌شوند حوزه خود را تغییر دهند و عملاً زحمات‌شان بر باد می‌رود. مشکل دیگر این است که روزنامه‌نگاری تخصصی با آموزش روزنامه‌نگاران همراه نیست و روزنامه‌نگاران به‌صورت تجربی و به‌شکل غیراصولی با مسائل تخصصی حوزه خودشان آشنا می‌شوند. از طرف دیگر، حوزه‌های تخصصی مدام تغییر می‌کنند و آموزش‌های ضمن خدمت برای انتقال این تغییرات به روزنامه‌نگاران کمتر به چشم می‌خورد.

ارکان‌زاده در خصوص نخستین دوره ژورنالیسم صنعت در ایران و دستاوردهای آن برای عرصه روزنامه‌نگاری تخصصی و حوزه صنعت، گفت: نمی‌دانم این اولین دوره ژورنالیسم صنعت در کشور است یا خیر، چون آموزش روزنامه‌نگاری در ایران به دهه 1330 برمی‌گردد که آموزش روزنامه‌نگاری تخصصی نیز شاخه‌ای از همان آموزش همگانی است، ولی به هر حال، این دوره‌ها برای اینکه روزنامه‌نگاران بتوانند با آموزش‌های تخصصی آشنا شوند، مفید است و می‌تواند به آن‌ها دید روشن‌تری از کارشان بدهد.

وی درباره الزامات و قواعد روزنامه‌نگاری مدرن، اظهار کرد: روزنامه‌نگاری مدرن همان اصول روزنامه‌نگاری سنتی را دارد که تعهد به خیر عمومی و تلاش برای کشف و بازنمایی حقیقت و رعایت اخلاق حرفه‌ای از جمله آن‌هاست؛ ولی ابزار روزنامه‌نگاری مدرن تغییر کرده و روزنامه‌نگاران می‌توانند با فراگرفتن شیوه کاربرد این ابزار، کار خود را به‌خوبی پیش ببرند. مشکل بزرگی که روزنامه‌نگاری ما در دوران مدرن دارد و روزنامه‌نگاری تخصصی نیز با آن مواجه است، محدودیت‌ها در آزادی رسانه محسوب می‌شود. رسانه‌های مدرن بیش‌ از پیش آزادی عمل دارند و می‌توانند کار خود را در چارچوب حرفه‌ای انجام دهند و مخاطبان را نیز جذب کنند، ولی در کشور ما محدودیت‌ها در این زمینه باعث می‌شود روزنامه‌نگاری نتواند آن‌طور که باید رشد کند.

انتهای پیام
captcha