نهضت حسینی؛ سرمشق مبارزه با ظلم و فساد
کد خبر: 3990971
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
آیت‌الله مقدس در گفت‌وگو با ایکنا:

نهضت حسینی؛ سرمشق مبارزه با ظلم و فساد

یک استاد حوزه علمیه گفت: نهضت حسینی، قیام در مقابل ظلم و فساد بود و بهترین الگو برای هر مبارز و اصلاح‌طلبی این است که از نهضت حسینی سرمشق بگیرد.

نهضت حسینی؛ سرمشق مبارزه با ظلم و فساد

آیت‌الله محمدعلی مقدس، استاد حوزه و پژوهشگر دینی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: نهضت حسینی، قیام در مقابل ظلم و فساد بود و فداکاری و ازخودگذشتگی امام حسین(ع) در راه خدا و برای دفع ظلم، درس آموزنده‌ای برای همه جهانیان محسوب می‌شود. حتی غیرمسلمانانی که نهضت‌های مبارزاتی راه انداخته و ازخودگذشتگی نشان دادند، از امام حسین(ع) درس فداکاری آموختند؛ به قول اقبال لاهوری: «رمز قرآن از حسین آموختیم / ز آتش او شعله‌ها اندوختیم». گاندی نیز می‌گوید: «از امام حسین(ع) درس آموختم تا توانستم هندوستان را از چنگال استعمار نجات دهم.»

وی افزود: در دنیا، افراد زیادی از امام حسین(ع) درس آموختند، چون ایشان در مقابل یک حکومت فاسد، جائر و ظالم با تمام قوا ایستاد، اگرچه از ابتدا قصد جنگ نداشت، ولی وقتی جنگ پیش آمد، به هیچ وجه کوتاه نیامد و آنچه داشت، در این راه داد؛ یعنی نه فقط شخص خودش، بلکه عزیزترین عزیزان، خویشان و اصحاب خودش و حتی طفل شیرخوارش را در این راه فدا کرد. این فداکاری در طول تاریخ بی‌نظیر است و از این نظر می‌تواند درسی آموزنده برای بشر باشد.

این استاد حوزه بیان کرد: در طول تاریخ، نهضت‌های بزرگ زیادی رخ داده، ولی بسیاری از آنها به دست فراموشی سپرده شده است. اینکه در روایات، بر عزاداری برای امام حسین(ع) تأکید شده، برای این است که این شعله خاموش نشود. اگرچه عزاداری‌ها بعضاً با تحریفات، دروغ‌ها و غلوهایی همراه است، ولی اصل عزاداری و زنده نگه داشتن یاد واقعه عاشورا آثار و برکات خودش را به جا گذاشته، لذا در روایات تأکید شده که اجازه ندهید این شعله خاموش شود. در طول تاریخ، تلاش‌های زیادی انجام شده تا این شعله نورانی دوام پیدا نکند و در روایات متعدد برای زیارت امام حسین(ع) ثواب زیادی برشمرده شده است.

وی ادامه داد: حتی در دوره‌هایی که حکومت‌‌های جائر مانع زیارت امام حسین(ع) می‌شدند و حتی مزار ایشان را تخریب کردند و به آب بستند، شیعیان زیارت را ترک نکردند. ثواب‌های مختلفی که برای زیارت امام حسین(ع) برشمرده شده، برای این است که در هر زمانی، اوضاع متفاوت بوده و در دوره‌هایی که دشمنان قصد از بین بردن این واقعه و خاموش کردن صدای آن را داشته‌اند، برخی افراد در چنین دوره‌های سختی خطر را به جان خریده و به زیارت رفتند و این سنت را زنده نگه داشتند، لذا ثواب زیادی نصیب آنها شد، چون اجازه ندادند این صدا خاموش شود. البته در دوره‌های دیگر ممکن است این ثواب‌ها در آن حد نباشد، چون سنت زیارت نهادینه شده بود.

آیت‌الله مقدس تصریح کرد: اصل عزاداری لازم و ضروری است، ولی این سرمایه عظیم و ارزشمند نباید گرفتار تحریف و انحراف شود. در حال حاضر، متأسفانه بعضی عزاداری‌ها باعث شرمندگی است، سابقاً مداحان و ذاکران اشعار پرمغزی می‌خواندند، ولی امروز مداحی‌ها بعضاً با مسخره‌بازی، دروغ و خواب‌های جعلی آمیخته شده است و با این کار، امکان دارد اصل موضوع در بعضی از اذهان مشکوک جلوه داده شود. هر چیزی که از صداقت و صحت خالی شد و انحراف پیدا کرد، اصل آن نیز ممکن است از بین برود. به هر حال، آنچه واقعیت دارد و با تاریخ، عقل و اصل دین و مذهب و آیات و روایات سازگار است باید بیان شود.

وی اظهار کرد: ازخودگذشتگی و مبارزه با ظلم، مفاهیمی هستند که در هر زمانی و با هر شرایطی مناسبت دارند. بشر حتی اگر از حیث علم و صنعت و تکنولوژی با پیشرفت‌های چشمگیری مواجه شود، از آن طرف با ظلم نیز همواره مواجه بوده و خواهد بود؛ بنابراین مبارزه با ظلم در هر زمانی می‌تواند برای نجات انسان مفید و مؤثر باشد و افرادی که قصد مبارزه با ظلم و فساد را دارند، بهترین الگو برای هر مبارز و اصلاح‌طلبی این است که از نهضت حسینی سرمشق بگیرند.

انتهای پیام
captcha