كرونا و آسیب‌های فضای مجازی
کد خبر: 3989611
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵

كرونا و آسیب‌های فضای مجازی

با گسترش تكنولوژی و لزوم ارتباطات به شكل‌های مختلف، موضوع استفاده از فضای مجازی رایج‌تر از قبل شده و به دلیل شیوع ویروس كرونا نیاز به آموزش بسیار حائز اهمیت است.

با گسترش تكنولوژی و لزوم ارتباطات به شكل‌های مختلف، موضوع استفاده از فضای مجازی رایج‌تر از قبل شده و به دلیل شیوع ویروس كرونا نیاز به آموزش بسیار حائز اهمیت است.

چنانچه آموزش لازم در خصوص فرهنگ استفاده صحیح از فضای مجازی صورت نگیرد، موجب آسیب‌های متعدد به خانواده‌ها خواهد شد. آسیب‌هایی مانند خلل در روابط خانوادگی و اجتماعی، كنار گذاشتن ارزش‌ها و فرهنگ مورد قبول و هنجار جامعه، الگوگیری‌ها و نقش‌آموزی‌های نامناسب، كاهش نقش والدین در آموزش و تربیت فرزندان، به وجود آمدن شكاف بین نسلی، از بین رفتن حریم فرزند و والدین، ناپایداری در ازدواج و تغییر الگوی همسرگزینی، عدم مهارت ازدواج، گسترش روابط بین دختران و پسران، كاهش رعایت موازین دینی، ترویج شایعات، تصنعی شدن روابط، فریب و بهره‌كشی‌های مالی، جسمی، جنسی، اتلاف وقت، رواج ارزش و فرهنگ غرب و از بین رفتن فرهنگ دینی و بومی، بلوغ زودرس در فرزندان، وابستگی شدید روانی و فكری به اینترنت ( اعتیاد به فضای مجازی)، آسیب جسمی (ستون فقرات، چشم، سیستم اعصاب، چاقی، فشارهای عصبی)، انزوا و احساس تنهایی، گسست فكری، تهدید بنیان خانواده (خیانت، طلاق، تجرد، فرار از منزل، سردی روابط اعضای خانواده)، تعارض ارزش‌ها، فریب و اغفال، ترویج خشونت و عادی‌سازی این‌گونه رفتارها مانند:تشویق به اغتشاش و آشوب،‌ خودكشی، دیگر كشی، ارعاب و... از جمله این آسیب‌ها هستند.

استفاده صحیح از فضای مجازی و قوانین و محدودیت‌ها، همراهی خانواده با فرزندان و ایجاد فضای صمیمی، آموزش مهارت‌های زندگی از جمله مهارت نه گفتن، حل مسئله، كنترل خشم و...، اعتماد والدین و فرزندان، بالا بردن اعتماد به نفس اعضای خانواده به خصوص فرزندان، نكشاندن فضای مجازی به دنیای واقعی، مدیریت زمان و اعمال محدودیت در استفاده از فضای مجازی از جمله آموزش‎‌هایی است که جوانان و خانواده‌ها باید فرا گیرند.

پگاه اديبی پارسا، مشاور و مددکار اجتماعی كلانتری زند شیراز

انتهای پیام
captcha