نسلی فرهیخته جامعه رسانه‌ای را دربرمی‌گیرد
کد خبر: 3989271
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
در نخستین دوره جشنواره «کتابخوان و رسانه» عنوان شد؛

نسلی فرهیخته جامعه رسانه‌ای را دربرمی‌گیرد

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آیین اختتامیه جشنواره کتابخوان و رسانه گفت: به زودی جامعه ما دارای یک قشر بسیار فرهیخته مسلط غنی و قوی در حوزه رسانه‌ای خواهد شد.

خبرنگاران جوان امروز، نسل درخشان رسانه‌ای آینده کشور هستندبه گزارش ایکنا؛ مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره «کتابخوان و رسانه» یکشنبه ۱۷ مرداد و همزمان با روز خبرنگار و با گرامیداشت یاد امیرحسین فردی، نویسنده و روزنامه نگار فقید، با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی دارابی معاون استان‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و دبیر جشنواره، اعضای هیئت داوران جشنواره، جمعی از مسئولان نهاد و شخصیت‌های برجسته رسانه‌ای، به صورت مجازی برگزار شد.

علی دارابی معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره «کتابخوان و رسانه» در ارتباط تصویری گفت: زمانی که تلویزیون در نیمه دوم قرن بیستم همه‌گیر شد، بسیاری معتقد بودند رسانه‌های مکتوب کم‌فروغ می‌شوند. اکنون و در قرن بیست و یکم با ظهور شبکه‌های اجتماعی رسانه‌های دیداری و شنیداری کم فروغ شده‌اند و رسانه‌های مکتوب نیز به تدریج در حال محو شدن هستند؛ در این میان، اما کتاب و کتابخوانی همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.

وی با تأکید بر اهمیت جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه افزود: یکی از بهترین شیوه‌ها برای ارزیابی پیشرفت جوامع، بررسی ادبیات و نویسندگان آن است. تردیدی نیست که با وجود تمام فراز و فرود‌ها و تنوع و تکثر در رسانه‌ها، کتاب همچنان نقش اصلی و جایگاه ارزنده‌اش در جوامع را حفظ کرده است.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما ادامه داد: شورای عالی کتاب سازمان صدا و سیما به عنوان سیاست‌گذار و برنامه‌ریز توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی، همیشه فعالیت‌های مستمری در این زمینه دارد که با حضور اعضای آن (رئیس سازمان، معاونان، شماری از اشخاص حقیقی و حقوقی و صاحب‌نظران) پیگیری می‌شود. مسئله کتاب و کتابخوانی همواره به عنوان یک راهبرد در صدا و سیما مطرح بوده است. تقریباً در همه برنامه‌ها و استان‌ها توجه بسیار جدی به این موضوع می‌شود؛ هرچند قبول داریم تا رسیدن به نقطه مطلوب همچنان فاصله است.

دارابی با اشاره به ظرفیت‌های صدا و سیما در همکاری با دوره‌های بعدی جشنواره «کتابخوان و رسانه» بیان کرد: صدا و سیما بیش از ۱۶۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی و بیش از ۸۱ شبکه تلویزیونی ۲۴ ساعته در استان‌ها دارد. امیدوارم این جشنواره سرآغاز همکاری گسترده با صدا و سیما باشد و بتوانیم در آینده شاهد انجام کار‌های ارزنده‌ای در خصوص ترویج کتاب و کتابخوانی باشیم.

مشقت‌های حرفه خبرنگاری

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم با اشاره به ویژگی‌های خاص حرفه خبرنگاری گفت: معمولاً وقتی از سختی مشاغل صحبت می‌کنیم، تصورمان به جنبه‌های عملی و درگیر بودن با حوادث و وقایع غیر مترقبه می‌رود. البته آن مشاغل به راستی مشاغل سخت هستند، اما خبرنگاری دشواری خاص خود را دارد و دشواری این حرفه تنها از جنبه به میان وقایع، حوادث، آشوب‌ها، درگیری‌ها، سیل، زلزله و حوادث طبیعی رفتن نیست. سختی خبرنگاری بیشتر به نوع فعالیت حرفه‌ای یک خبرنگار مربوط می‌شود.

وی تصریح کرد: این فعالیت در تمام دنیا از چنین دشواری برخوردار است. در کشور ما به دو دلیل دیگر نیز این دشواری حائز اهمیت مضاعف است. ابتدا از جنبه سابقه فرهنگی کشور ما و مسئله زبان و ادب فارسی؛ در کشوری که فرهنگ چند هزار ساله دارد و زبان و ادبیات او بر پیشانی جهان می‌درخشد و تعداد مفاخر ادبی او از صد‌ها تجاوز می‌کند از یک سو و از سوی دیگر ویژگی نظام مبتنی بر دین و آیین مقدس اسلام باعث شده است که سختی کار خبرنگاری بیشتر و بیشتر شود.

مختارپور ادامه داد: شما در جامعه‌ای فعالیت می‌کنید که در آن اصرار و الزام است که صداقت، رعایت امانت، حقوق فردی و جمعی، توجه به حریم شخصی و آبروی انسان‌ها توجه و رعایت شود. از سویی ممکن است شما با انتشار یک خبر جلوی روی دادن یک فساد، انحراف، اشتباه و یا خیانت را بگیرید، اما از سوی دیگر ممکن است با یک خبر، فردی، خانواده‌ای یا شهری را دچار آسیب قرار دهید و با آبروی آن‌ها بازی کنید. به حیثیت اجتماعی آن‌ها لطمه‌ای بزنید که تا سال‌ها قابل جبران نباشد.

وی همچنین با اشاره به برخی مشقت‌های موجود در حرفه خبرنگاری گفت: از نظر زبان و ادب فارسی ممکن است خبرنگاران مطالبی را منتشر کنند که نشانه‌های بی‌توجهی به زبان و ادب فارسی، اغلاط، اشتباهات و ناشی‌گری و بی‌تجربه‌گی در استفاده از زبان فاخر فارسی را نشان دهد و یا ممکن است در انتشار و یا گفتن اخبار از کلمات، واژه‌ها و تعابیری استفاده کنند که شیرینی، لطافت، قوت و صراحت موجود در زبان فارسی را نشان دهد. این‌ها نشان‌دهنده این است که چقدر کار یک خبرنگار و اهل رسانه بودن در کشور ما با دشواری و ملاحظات روبه‌رو است.

دبیرکل نهاد تأکید کرد: باوجود تمام این مشقات افتخار می‌کنیم که در جامعه ما افراد بسیاری در این حرفه مشغول خدمت هستند و باز هم خوشحال هستیم که بسیاری از خبرنگاران و دست‌اندرکاران رسانه در کشور ما از نسل جوان هستند. درست است که در برخی کشور‌ها خبرنگاری و اهل رسانه بودن یا گزارشگری در برخی از سطوح به سنین نسبتاً بالاتر اختصاص پیدا می‌کند. اما اینکه کسی بتواند از جوانی در این مسیر گام بردارد، آینده‌ای درخشان را نوید می‌دهد که اگر این جوانان که در این حوزه مشغول فعالیت هستند بتوانند هرچه بیشتر با کسب مهارت‌های لازم، با بهره‌گیری از معارف دینی و منابع غنی ادبیات فارسی و همچنین رعایت اخلاق حرفه‌ای و دقت‌های لازم در کار خبرنگاری پیش بروند، به زودی جامعه ما دارای یک قشر بسیار فرهیخته مسلط غنی و قوی در حوزه رسانه‌ای خواهد شد و این افراد در جامعه ما خواهند درخشید. 

خبرنگاران طلایه‌داران جبهه آگاهی

مهدی توکلیان در ادامه این مراسم گفت: ۱۷ مرداد مرورگر مناسبی است تا یاد‌ها و خاطره‌های فعالان رسانه‌ای که یاد و نامشان در ذهن‌ها و دل‌های اهل رسانه زنده و جاودانه است مرور شود. درود و رضوان خدا بر شهید صارمی و تمام شهیدان رسانه، شهیدان هشت سال دفاع مقدس تا مدافعان حرم و حریم وطن و رحمت خدا بر تمام خبرنگاران و عکاسان و نویسندگانی که عاشقانه و خالصانه در خدمت در فضای رسانه و فارغ از جنسیت و مردانه ایستادگی کردند و راهگشا و گره‌گشای مردم و دوشادوش آن‌ها زیستند تا برای بیان درد‌ها به مدیران انجام وظیفه کنند و سلام و درود خدا بر تمامی وقایع‌نگارانی که حرمت قلم و آگاهی را پاس می‌دارند و خامه خویش را جز در مسیر حق و عدالت به کار نمی‌گیرند.

وی افزود: خبرنگاران طلایه‌داران جبهه آگاهی و چشم بینا و زبان گویای مردم هستند و روز خبرنگار فرصتی ارزشمند و گرانبها، برای پاسداشت مقام شامخ تمامی انسان‌های فرهیخته است که در راه روشنگری و آگاهی بخشی به جامعه جان خود را تقدیم انقلاب کردند. خبرنگاران به راستی تجسم امانت، مسئولیت، تعهد، دلسوزی و وظیفه هستند.

توکلیان با اشاره به وضعیت ویژه حاکم بر کشور بواسطه شیوع بیماری کرونا، گفت: مایه تاسف بسیار است که توفیق زیارت برگزیدگان و منتخبین این جشنواره از بنده و همکارانم در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سلب شده است شرایط سخت این روز‌های پایتخت و وضعیت خطرناک ایام کرونایی اجازه برگزاری این رویداد در فضای غیر مجازی را میسر نکرد. با رشد تکنولوژی اطلاعات و عمومی شدن ابزار‌هایی نظیر تلفن‌های هوشمند موبایل‌های دوربین دار هر شهروند بالقوه یک ژورنالیست است برخی از کتابداران با انعکاس جلوه‌هایی مستند از فعالیت‌های روزمره خویش بر روی صفحه‌های شخصی منعکس‌کننده فرهنگ کتابخوانی در سطح استانی، ملی و بین‌المللی هستند.

دبیر جشنواره «کتابخوان و رسانه» با اشاره به تحولات حوزه تکنولوی و فناوری در سالیان اخیر گفت: هرچند رسانه در بستر تاریخی خود دستخوش تغییرات و تحولات وسیعی شده است که آن را با حوزه‌های فناوری‌های نوین و فضای چند رسانه‌ای گره زده است، اما هزاره جدید با رویکرد ارتباط محور خود نیاز‌های اطلاعاتی و دانشی خود را در بستر رسانه جستجو می‌کند و با این توصیف نهادینه شدن ارتباطات چند وجهی درون صنفی بیشتر از پیش لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد. جشنواره‌های حوزه رسانه و فعالیت‌های فرهنگی به عنوان فرصت‌های رسانه‌ای، زمینه‌های حضور یا انجام کار برای صاحب پیام، مخاطب و پیام را در رسانه و رسانگری شامل می‌شود و جشنواره کتابخوان و رسانه نیز به طور حتم در زمره جشنواره‌های موضوعی تخصصی ماندگار خواهد شد و توجه به مقوله کتابخوانی و ترویج و توسعه کتابخوانی در کنار سایر بخش‌های توسعه‌ای چند جانبه که در اولویت فعالیت‌های نهاد در پنج سال اخیر بوده است.

وی ادامه داد: وجه تمایز این جشنواره با سایر جشنواره‌های موضوعی در حوزه کتاب است نگاهی غیرتجاری به بخش صنعتی و تجاری کتاب و بازار آن و نگاه خاص به کتابخوانی در کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های مرکزی با خدمات متنوع و متکثری که در همین سال‌ها با نگاه پژوهشی و تحقیقاتی اجرایی و توسعه یافته است. به طور حتم تشکیل جشنواره موضوعی تخصصی با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی و ترویج و توسعه این موضوع مهم و هدفمند با حضور فعالان عرصه فرهنگ و هنر و رسانه، با گرایشات گوناگون و گسترش یافته منجر به معرفی و شناسایی گسترده و عمیق‌تر روزنامه نگاران، خبرنگاران، عکاسان مطبوعاتی وهنرمندان و اندیشمندان و صاحبان قلم شده و باعث، تسهیل در امر مراجعه به مراکز مهمی، چون کتابخانه‌های عمومی که امروزه در حوزه خدمات فرهنگی و اجتماعی در اکثر نقاط ایران اسلامی در حال خدمت رسانی به مردم می‌باشند و شناخت بیشتر و بهتر آثار هنری و فرهنگی و ارتباط با صاحبان آثار و رونق روزافزون کارکرد‌های فرهنگی و هنری کتابخانه‌ها و روشمند شدن نظام ارزش‌گذاری بر آثار و محصولات بر مبنای تلاش فعالان رسانه‌ای در این عرصه می‌شود.

در پایان این مراسم بیانیه هیئت داوران نخستین جشنواره «کتابخوان و رسانه» توسط مهدی توکلیان قرائت شد و سپس برگزیدگان این جشنواره معرفی و تجلیل شدند.

انتهای پیام
captcha