غدیر در آیینه آیات و روایات / مبلغ غدیر برای تمام امت‌ها باشیم
کد خبر: 3987165
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۱

غدیر در آیینه آیات و روایات / مبلغ غدیر برای تمام امت‌ها باشیم

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با یادآوری مسئله ارتباط توحید در حاکمیت و مردم سالاری دینی، به بیان آیات و روایات درباره غدیر پرداخت.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس شامگاه چهارشنبه، ۶ مرداد در جشن عید سعید غدیر که در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، با یادآوری حدیث سلسلة‌الذهب امام رضا(ع) درباره مسئله توحید گفت: اگر توحید در حاکمیت را پذیرفتیم و ایمان آوردیم به اینکه ولایت و حاکمیت الهی با تعلیم خداوند در حضرت علی(ع) و اولادش محقق شده است باید بدانیم که توحید در حاکمیت و مردم سالاری دینی چگونه با یکدیگر پیوند داده می‌شوند.

وی با ذکر این نکته که ترویج این دو مسئله به عهده روحانیت و اهل علم است، افزود: طبق آیات قرآن خداوند در همه عوالم حکومت می‌کند و آسمان‌ها و زمین و هر آنچه در آن‌هاست به دست خداست‌. اما سئوال اینجاست که اگر خداوند انسان را آفریده است و انسان‌ها بر حسب طبیعتشان هم جمعی زندگی می‌کنند، آیا خداوند باید در این جمعیت‌ها حکومت کند یا خیر. توحید می‌گوید آری باید خداوند حکومت کند و اصولاً معنی لا اله الا الله در عرصه جامعه بشری همین است که خداوند باید حکومت کند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه خداوند در آیات زیادی از قرآن کریم این نکته را بیان فرموده است، به آیه 60 سوره نساء «... يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا؛... مى‏ خواهند داورى ميان خود را به سوى طاغوت ببرند با آنكه قطعا فرمان يافته‏ اند كه بدان كفر ورزند و[لى] شيطان مى‏ خواهد آنان را به گمراهى دورى دراندازد» اشاره کرد و گفت: خداوند می‌فرماید من امر کردم که نسبت به طاغوت کافر شوید. اگر نسبت به طاغوت کافر شدیم باید حکومت را به دست کسی بدهیم که از جانب خداوند حکومت کند و این قدم اولی است که باید در حاکمیت خدا در جامعه اسلامی رقم بزنیم.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه خداوند می‌فرماید حکم، فقط حکم خدا است و خداوند دستور داده در عالم غیر از او پرستش نشود، گفت: اگر حکم غیر خدا را  در جامعه جاری کردیم یعنی غیر خدا را عبادت کردیم.

وی با تأکید بر اینکه باید حاکمیت الهی در جامعه محقق شود، گفت: خداوند در آیات ابتدایی سوره ناس می‌فرماید « قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ(1) مَلِكِ النَّاسِ(2) بگو پناه مى برم به پروردگار مردم(1) پادشاه مردم(2)» و این واژه « مَلِكِ النَّاسِ» یعنی حاکم بر مردم که خداوند است و اگر ملکیت الهی را بپذیریم یعنی جامعه باید دستور خداوند را اجرا کند و دستور الهی را کسی که پروردگار او را برای حکومت تعیین کرده است، اجرا می‌کند و غدیر هم برای همین مسئله به وجود آمد.

آیت‌الله دژکام با یادآوری وقایع حجة‌الوداع پیامبر مکرم اسلام(ص) گفت: خداوند در این حج جبرئیل را نزد پیامبر(ص) فرستاد و فرمود باید جانشین تعیین کنی، کسی که حکم او هم حکم خدا باشد. در قرآن خداوند فرموده بود که بعد از پیامبر(ص) کسی است که باید از جانب ما حکومت کند ولی در آیه به اسم معین نشده است.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) با اشاره به آیه 55 سوره مائده « إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ؛ ولى شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏ اند همان كسانى كه نماز برپا مى دارند و در حال ركوع زكات مى‏ دهند»، مصداق این آیه را مولای متقیان حضرت علی(ع) برشمرد و گفت: این آیه سند است اما باید مشخصاً پیامبر اعلام کند تا کسی شک نکند پس آیه 67 سوره مائده « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ؛ اى پيامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ كن و اگر نكنى پيامش را نرسانده‏ اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى دارد آرى خدا گروه كافران را هدايت نمى ‏كند» نازل شد.

وی با بیان اینکه آیه 67 سوره مائده سه قسمت دارد، گفت: ابتدا جبرئیل نازل شد و فرمود ای پیامبر(ص) ولایت علی(ع) را تبلیغ کن که بر تو نازل شده است. پیامبر(ص) در فکر رفت که اگر مردم نافرمانی کردند و نپذیرفتن چه می‌شود. جبرئیل دوباره آمد و گفت ای پیامبر(ص) ولایت علی(ع) را اعلام کن، اگر اعلام نکنی مانند آن است که هیچ زحمتی برای پیامبری نکشیده‌ای. پیامبر(ص) عزم به تبلیغ دارد اما در فکر است. دوباره جبرئیل نازل شد و گفت  نگرانی منافقان چه خواهند کرد، خدا تو را نگه می‌دارد. خداوند کافران را هدایت نمی‌کنند لذا این آیه در سه مرحله تکمیل شد.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: بعد از اینکه آیه مذکور نازل شد، پیامبر(ص) دستور ایستادن کاروان را در غدیر خم دادند. در اوج گرما همگی ایستادند، منبر درست کردند و پیامبر(ص) بالای منبر شروع به خطبه خواندن کرد و فرمود: مردم از جانب خدا مأمور هستم که برای شما ولایت حضرت علی(ع) را اعلام کنم. دست حضرت علی(ع) را بالا آورد و فرمود: مولای شما کیست؟ مردم گفتند: خداوند؛ فرمود: مولای شما بعد از خداوند کیست؟ مردم گفتند: پیامبر؛ فرمود: بعد از من کیست؟ گفتند: خدا و رسول بهتر می‌دانند؛ فرمود: من کنت مولاه فهذا علی مولاه. این سؤالات که قبل از جمله معروفشان پیامبر(ص) فرموده است، مشخص می‌کند که معنی مولا چیست و سرپرست و کسی که در جامعه باید تصمیم بگیرد، چه کسی است، پس ولایت الهی و حکومت خداوند در عالم اینگونه عملی می‌شود.

نماینده ولی فقیه در فارس در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در دنیای امروز لیبرال دموکراسی رسم شده است، گفت:  لیبرال یعنی مردم آزاد هستند و دموکراسی یعنی مردم خودشان حکومت کنند. سؤالی که مطرح می‌شود این است که خداوند حکومت کند یا مردم خودشان حکومت بکنند؟ این سؤال در بحث لیبرال دموکرات‌های قدیم خیلی سنگین بوده است. فیلسوفان اروپایی، این چیزی که ما  به عنوان ولایت حضرت علی(ع) می‌گوییم را نمی‌توانند، رد کنند بلکه محکم باید بپذیرند.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: لیبرال و دموکرات‌های قدیم می‌گفتند هر کاری می‌خواهی بکن یعنی طاغوت باش و طغیان داشته باش اما لیبرال دموکرات‌های جدید گفتند شاید یک نفر بخواهد هرچه خداوند فرموده است، انجام دهد، لذا اکنون تحقیقات جامعه‌شناسی به نفع نظریه شیعی ماست که مردم حق دارند با آزادی آنچه که خداوند فرموده است را بپذیرند و همین حق را خداوند در سوره مائده بیان فرموده است که ولایت را من تعیین کرده‌ام و شما هم قبول ولایت کنید.

امام جمعه شیراز در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه باید مبلغ غدیر برای تمام امت‌ها باشیم، گفت: باید در رابطه با مبانی فلسفه سیاسی غدیر کار زیادی انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha