پیرغلام حسینی اردبیلی به دیدار حق شتافت
کد خبر: 3985809
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳

پیرغلام حسینی اردبیلی به دیدار حق شتافت

مداح صاحب سبک حاج یوسف حسین پور از مداحان پیشکسوت شهر دارالارشاد اردبیل در سن ۷۳ سالگی به دیدار حق شتافت.

پیرغلام حسینی اردبیلی به دیدار حق شتافتبه گزارش ایکنا از اردبیل، حاج یوسف حسین پور، پیرغلام و مداح پیشکسوت صاحب سبک دارالارشاد اردبیل شامگاه پنجشنبه ۳۱ تیرماه، در بیمارستان امام خمینی(ره) دار فانی را وداع گفت.

وی در سال ۱۳۲۷ هجری شمسی در یک خانواده مذهبی در محله معجز اردبیل دیده به جهان گشود و به‌خاطر داشتن صدا و لحن زیبا و تسلط بر شعر و آهنگ‌های مرثیه، از ۸ سالگی در مراسم شبیه‌خوانی و تعزیه اجراهای بی‌نظیر و تاثیرگذاری داشت.

یوسف حسین پور، در دوران نوجوانی و جوانی با حضور در هیأت مذهبی اردبیل و تلمذ از محضر بزرگان شعر آیینی و مرثیه خوانی، به پختگی کامل رسید و به یکی از مادحین سرآمد دار الارشاد تبدیل شد.

وی سپس هیأت حضرت رقیه(ع) اردبیل را تاسیس و طی نزدیک به ۵۰ سال هیأت‌داری، بسیاری از مداحان و نوحه خوانان مطرح اردبیل را تربیت و به جامعه مداحی استان و کشور معرفی نمود.

در کارنامه مداحی ۶۰ ساله حاج یوسف، نوحه‌خوانی در مهم‌ترین و بزرگترین دستجات عزاداری محلات اردبیل و دیگر شهرهای آذری زبان به چشم می‌خورد.

این مداح اهل‌ بیت(ع) انس و الفتی عمیق با شعرای بزرگ آیینی اردبیل از جمله مرحوم استاد انور اردبیلی و مرحوم استاد معنوی اردبیلی داشت و در اجراهایش بیشتر از اشعار آنان استفاده می‌کرد.

براساس نظر اساتید نوحه خوانی، بی‌گمان یوسف را باید از معدود دوبیتی‌خوانان مسلط، قدر و تاثیر‌گذار تاریخ نوحه خوانی اردبیل به شمار آورد.

این مداح عالیقدر حسینی پس از تحمل چند سال بیماری، در سن ۷۳ سالگی در اثر افت فشار و ایست قلبی در بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل دیده از جهان فرو بست و به دیدار مولایش حضرت اباعبدالله الحسین(ع) شتافت.

مراسم تشییع و تدفین این مداح دلسوخته اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ساعت ۱۸، جمعه یکم مردادماه، از مقابل مسجد معجز اردبیل آغاز خواهد شد.

انتهای پیام
captcha