نگاهی به مبانى هدفمندى سوره‏‌هاى قرآن‏
کد خبر: 3982451
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴

نگاهی به مبانى هدفمندى سوره‏‌هاى قرآن‏

نظریه «هدفمندى سوره‏‌ها» به یک اصل بسیار بدیهى و عقلانى اشاره دارد، اما از آن‏جا که سبک ظاهرى قرآن به «پراکندگى» و «استطرادهاى پى در پى» شباهت بسیارى دارد، اکثر پژوهشگران این ویژگى قرآن را اصل مبنایى در سبک‏‌شناسى قرآن قرار داده و از کسانى که بر خلاف آن سخن مى‏‌گویند مطالبه دلیل کرده‌‏اند.

مبانى هدفمندى سوره‏‌هاى قرآن‏به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، نظریه «هدفمندى سوره‏‌ها» به یک اصل بسیار بدیهى و عقلانى اشاره دارد، اما از آن‏جا که سبک ظاهرى قرآن به «پراکندگى» و «استطرادهاى پى در پى» شباهت بسیارى دارد، اکثر پژوهشگران این ویژگى قرآن را اصل مبنایى در سبک‏‌شناسى قرآن قرار داده و از کسانى که بر خلاف آن سخن مى‏‌گویند مطالبه دلیل کرده‌‏اند.

طرفداران نظریه هدفمندى سوره‏‌ها ضمن آن‏که بر عدم تعارض «پراکنده‌نمایى قرآن» با «وحدت غرض هر سوره» پاى مى‌‏فشارند، دلایل متعددى نیز براى اثبات هدفمندى سوره‌‏ها بیان مى‏‌دارند.


بیشتر بخوانید:


همسانى اصول جذابیت در کلام الهى و بشرى‏

یکى از بدیهى‏‌ترین جنبه‏‌هاى اعجاز قرآن به ویژگى‌‏هاى لفظى و فصاحت و بلاغت این کتاب شگرف باز مى‏‌گردد. اگر اعجاز ادبى قرآن را بپذیریم باید این نکته را باور کنیم که هرچه موجب جذابیت، گیرایى و زیبایى کلام مى‏‌شود، در قرآن کریم به نحو احسن رعایت شده است، همچنان‏که شاهکارهاى ادبى جهان نیز به دلیل رعایت همین اصول در اوج قرار داشته و به آثارى جاودانه و ماندگار تبدیل شده‏‌اند.

از جمله اصولى که باعث جذابیت کلام می‌شود، نظم و چینش ادبى آن است. با توجه به این اصل، قرآن‏‌پژوهان معتقدند در وراى ظاهر پراکنده قرآن باید به دنبال هدف و غرض خاصى در هر سوره بود تا در پرتو آن، آیات مختلف و از هم گسسته را به هم متصل کرد. در غیر این‏صورت باید بپذیریم که قرآن فاقد یکى از مهم‏ترین اصول جذابیت کلام است.

هدف‏دار بودن قرآن‏

قرآن مجموعه واحدى است که همه اجزایش هدف واحدى را دنبال مى‏‌کنند و این هدف که همان انسان‏‌سازى و هدایتگرى است در تک‌تک حروف و کلمات این کتاب مقدس جارى و سارى است. هدایتگرى قرآن در گزینش واژگان، چینش کلمات و جایگاه آیات در سوره‏‌ها کاملاً مشهود است و اراده واحد و حکیمانه‌‏اى در ساماندهى آنها نقش داشته است.

اگر قرآن داراى هدفى کلى است، باید هر یک از سوره‏‌هاى قرآن نیز بخشى از این هدف را تأمین کنند و رابطه‌‏اى معنادار و هماهنگ با هدف کلى قرآن داشته باشند. پذیرش هدفمندى قرآن به‌طور طبیعى ما را به سوى هدفمندى سوره سوق مى‌‏دهد، زیرا این سؤال را در برابر ما قرار مى‌‏دهد که اگر هدف کلى قرآن هدایت است سوره بقره یا آل‌عمران یا ناس و... چه بخشى از این هدایتگرى را به عهده دارند؟ آیا اگر یکى از این سوره‏‌ها در قرآن گنجانده نمى‏‌شد، باز هم هدف نهایى قرآن تأمین مى‏‌شد و همه ابعاد هدایت بیان مى‏‌شد؟

اگر پاسخ منفى به این سؤال داده و اعتقاد داشته باشیم که هر سوره جایگاه ویژه خود را دارد و هیچ چیز جاى آن را پر نخواهد کرد، آنگاه باید به این سؤال جواب دهیم که هدف ویژه هر سوره چیست و هر سوره در کلیت خود درصدد بیان چه پیامى است؟ این‏جاست که به طور منطقى هدفمندى سوره‌‏ها مطرح شده و پاسخ شایسته خود را طلب مى‏‌کند.

حصر آیات در یک سوره

قرآن‌کریم مجموعه‌‏اى از آیات خود را «سوره» نامیده است. این نام‏گذارى تا زمان نزول قرآن بى‌‏سابقه بود و در نثر یا شعر هیچ‏گونه کاربردى نداشت. بنا بر تحقیق، جایگاه آیات در سوره‏‌ها و تعداد آیات یک سوره کاملاً توقیفى بوده و به دستور پیامبر(ص) و بنا بر وحى الهى صورت مى‏‌گرفته است. اکنون این سؤال مطرح مى‏‌شود که آیا قرار دادن تعدادى آیات در یک سوره بدون هیچ حکمت و تناسبى بوده است؟ آیا ممکن است هر چند آیه در یک سوره یک هدف جداگانه را دنبال کنند و این اهداف هیچ‏گونه تناسب و هماهنگى با یکدیگر نداشته باشند؟

اگر چنین است، چرا این آیات در جاى دیگر قرار داده نشده‏‌اند و یا چرا این دسته‏‌هاى جداگانه هریک سوره مستقلى را تشکیل نداده‌‏اند؟ به‌راستى چه مشکلى پیش مى‏‌آمد، اگر سوره‏‌هاى کوچک قرآن بیش از این مى‏‌شدند؟

علامه‌طباطبایى(ره) در پاسخ به این سؤالات و حکمت سوره سوره شدن آیات قرآن مى‏‌گوید: باید دانست که خداوند مکرر طى کلماتش از «سوره» نام برده است. روى هم رفته این‏طور استفاده مى‏‌شود که هریک از قسمت‏‌هاى کلامش که آن را به‌صورت قطعه جداگانه‌‏اى بیان فرموده است و نام سوره بر آن گذارده است، داراى یک نوع ارتباط و به هم پیوستگى است که میان دو سوره مختلف یا اجزاى آنها وجود ندارد. از آن‏جا که وحدت و یگانگى سخن به‌واسطه وحدت هدف و منظورى است که از آن در نظر گرفته شده، لذا هریک از این سوره‏‌ها «قاعدتاً» منظور و هدف خاصى را دنبال مى‌‏کنند.

چنان‏که از سخن علامه طباطبایی(ره) برمى‏‌آید براى قرار گرفتن هر دسته از آیات درون یک سوره مى‏‌بایست قدر مشترک و عامل پیوند دهنده‏‌اى وجود داشته باشد، زیرا در غیر این صورت آن مجموعه هویت و شخصیت مستقل از سایر سوره‏‌ها نخواهد داشت.

راهکارهاى کشف اهداف و مقاصد سوره‌‏ها

یکى از موانع اصلى پذیرش «نظریه هدفمندى سوره‏‌ها» این است که چگونه مى‏‌توان بدون دخالت دادن ذوق و سلیقه فردى و تنها با اتکا به اصول علمى، غرض و هدف اصلى سوره را کشف کرد؟ پاسخ‏گویى به این سؤال به‌دلیل حساسیت شایسته‌‏اى که پژوهشگران علوم قرآنى در همه مباحث با آن مواجه‏‌اند، از اهمیت ویژه‏‌اى برخوردار است. حساسیتى که از ترس فرو غلتیدن در وادى تفسیر به رأى و تحمیل سلایق شخصى بر قرآن به وجود مى‏‌آید. از این‏‌رو ارائه روش‌‏هاى علمى کشف مقاصد سوره‌‏ها از اهمیت ویژه‌‏اى برخوردار است و نقش بسزایى در پذیرش آن در محافل علمى دارد.

قرآن‌پژوهانى که به هدفمندى سوره‌‏ها و نگرش ساختارى به آنها گرایش دارند، تلاش‌‏هاى در خور تقدیرى را براى ارائه راهکارهاى علمى کشف مقاصد سوره‏‌ها سامان داده‌‏اند. مهم‏ترین این راهکارها عبارتند از: بررسى سیاق سوره، توجه به اسم سوره، مقایسه آیات آغازین و پایانى سوره، بررسى فضاى نزول سوره، توجه به شأن نزول آیات و سوره، مکى یا مدنى بودن سوره‌‌‌‌‌‌، بررسى قصه‏‌هاى سوره، فراوانى تکرار یک موضوع در سوره، واژه‌‏هاى کلیدى هر سوره، فضائل و خواص سوره، فراوانى اسماء الحسنى در سوره، توجه به حروف مقطعه سوره، بررسى آیات پایانى سوره قبل و بررسى آهنگ انتهاى آیات.

منابع: کتب تفسیر القران الحکیم(المنار)، الجواهر فى تفسیر القرآن و المیزان فى تفسیر القرآن و ensani.ir

انتهای پیام
captcha