مأموریت رادیو زیارت، احیای امر ائمه معصومین(ع) است
کد خبر: 3981742
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳

مأموریت رادیو زیارت، احیای امر ائمه معصومین(ع) است

مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه به صورت ویژه و خاص به موضوع زیارت در رسانه‌ها پرداخته نشده است، بر همین اساس لازم بود که در مسیر آگاهی‌بخشی و ارتقاء بخش زیارت در بستر شبکه‌ای تخصصی به مباحث فرهنگی، معنوی، معرفتی و اعتقادی مرتبط با زیارت پرداخته شود.

مأموریت رادیو زیارت، احیای امر ائمه معصومینن(ع) استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محسن نصرپور، مدیر کل صدا و سیمای استان،  امروز 12 تیرماه در نشست خبری اختتامیه نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت که با حضور اصحاب رسانه در این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به آرمان‌ها، اهداف، حیات و بالندگی انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی، فرهنگ، اخلاق و معیارهای دینی، مذهبی و مولفه‌های ارزشمند فقه و فرهنگ شیعی در جهت اعتقادات و باورهای شیعی از جمله موضوع زیارت، مورد تهاجم گسترده نظام سلطه و دین‌ستیزان قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: از طرفی هیچگاه به صورت ویژه و خاص موضوع ارزشی و معرفتی زیارت در رسانه‌ها پرداخته نشده است و لذا ضرورت داشت تا در مسیر صیانت، آگاهی‌بخشی و ارتقاء بخش زیارت در بستر شبکه‌ای تخصصی به مباحث و رویکردهای فرهنگی، معنوی، معرفتی و اعتقادی مرتبط با زیارت پرداخته شود.

مدیر کل صداوسیمای خراسان رضوی عنوان کرد: از این‎رو با عنایت به نقش و جایگاه ویژه مشهد مقدس و مرجعیت دینی و مذهبی آن به عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی و ظرفیت بالای مضجع ملکوتی و حرم مطهر رضوی در ایجاد پیوند و ارتباط قلبی، معنوی دلدادگان و محبان اهل بیت(ع) و شمس‌الشموس حضرت رضا(ع) در سطح کشور و منطقه و همچنین وجود ظرفیت‌های مهم مشهد مقدس از جمله حضور مراجع عظام و علما و حوزه‌های علمیه برجسته و مجموعه شاخص آستان قدس رضوی، موجب راه‌اندازی رادیو زیارت با محوریت مشهد مقدس شد.

نصرپور بیان کرد: فرآیند راه‌اندازی رادیو زیارت به عنوان تنها رسانه رادیویی تخصصی کشور در حوزه زیارت در تیرماه 95 شروع و در مهرماه 96 به صورت آزمایشی راه‌اندازی و پس از 9 ماه کار آزمایشی در تیرماه 97 کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد و تا کنون نیز به صورت شبانه‌روزی و با گستره کشوری در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه زیارت تنها به شیعیان جهان تعلق ندارد، بلکه قلب‌های انسان‌های زیادی از هر قوم و مکتبی مشتاق آن است، افزود: از این‌رو این مهم سبب شد که برای نخستین‌بار جشنواره تولیدات رادیویی زیارت طراحی شود و در این مسیر نیز اهدافی را دنبال کرد.

اهداف جشنواره تولیدات رادیویی زیارت

مدیر کل صداوسیمای خراسان رضوی با اشاره به اهداف این جشنواره اظهار کرد: گسترش فرهنگ زیارت و برجسته‌سازی جایگاه اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع)، ایجاد پیوند معنوی بین مردم با بارگاه مطهر رضوی و سایر اماکن مقدس، ایجاد رقابت تخصصی میان برنامه‌سازان شبکه‌های استانی و شناسایی استعدادهای جدید در سطح استان و کشور در موضوع زیارت، انتقال تجربه‌های موفق و ارزیابی بهترین برنامه‌ها در جهت ایجاد نظام تشویقی و انگیزشی در فرایند تولید و بازنمایی خردمندانه فرهنگ زیارت، از جمله اهدافی است که می‌توان برای این جشنواره نام برد.

نصرپور اضافه کرد: همچنین توجه به مولفه‌های میل مصلحت و نیاز مخاطب در ترویج فرهنگ رضوی، توجه به محورهای چهارگانه دین، اخلاق، امید و آگاهی، ترویج گفتمانی امام راحل و مقام معظم رهبری، ایجاد موج فرهنگی و ارتقاء سطح توانمندی برنامه‌سازان و بروز استعدادها و خلاقیت و تبادل تجربه‌ها، محوریابی موضوعات رسانه‌ای در گام دوم انقلاب و توجه بیشتر به این موضوع و در نهایت نیز کشف نوآوری‌ها و شناسایی افراد خلاق در زمینه تولیدات فاخر و جذب آثار دغدغه‌مندان عرصه فرهنگ زیارت از سراسر کشور نیز از دیگر اهداف است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

برگزاری جشنواره تولیدات رادیویی زیارت

وی یادآور شد: گفتنی است که نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت در سال 98 طراحی و در 6  بخش آثار نمایشی، ساده و ترکیبی، خبر، موسیقی و نغمات، پژوهش، نویسندگی، فضای مجازی و همچنین بخش ویژه شهید سپهبد سلیمانی اجرا شده است که همزمان با ایام سالروز افتتاح رسمی رادیو زیارت آئین اختتامیه جشنواره تولیدات رادیویی زیارت در رزو پنجشنبه 17 تیرماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

مدیر کل صداوسیمای خراسان رضوی عنوان کرد: البته که معرفی برنامه‌ها و ظرفیت‌های رادیو، شناسایی نیروهای مستعد و صاحب سبک‌های نو، جمع‌آوری انبوه تولیدات رادیویی از سراسر کشور و توانمندسازی رادیو زیارت با کمک برنامه‌سازان مردمی و سازمان جزء مهمترین اهداف این جشنواره به شمار می‌رود.

نصرپور تصریح کرد: با توجه به اینکه رادیو زیارت یک رادیوی تخصصی است، بر همین اساس طراحی جشنواره آن نیز یک جشنواره بخشی و تشکیلاتی نیست، بلکه این جشنواره کاملا موضوع محور و ساختار محور و بر اساس کنداکتور شبکه طراحی شده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم که با اجرای موفق جشنواره بتوانیم علاوه بر شناسایی ظرفیت‌های غنی برنامه‌‌سازی با موضوع زیارت در سراسر کشور در معرفی مناسب و شایسته شبکه گام‌های موثری برداریم.

مدیر کل صداوسیمای خراسان رضوی بیان کرد: لازم به ذکر است که 2000 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره راه یافته است که از این تعداد آثار 1100 اثر از طریق فضای مجازی و پویش«من رسانه حسینم» و 900 اثر نیز مشتمل بر 45 درصد آثار مردمی و 55 درصد آثار نیز آثار سازمانی از سراسر کشور است.

نصرپور اظهار کرد: در حال حاضر تنها 6 استان کشور از جمله تهران، قم، شیراز، مشهد، بیرجند و بجنورد امکان دریافت اف ام آثار رادیو زیارت را دارند، اما در سراسر کشور مردم می‌توانند در منازل خود و از طریق دستگاه‌های دیجیتال از این رادیو استفاده نمایند. در این میان آنچه که ما از مسئولین استان انتظار داریم حمایت و توسعه زیرساخت و تهیه فرستنده‌های رادیویی برای گسترش پوشش رادیو زیارت از طریق اف ام است تا بتوانیم در تمامی استان‌ها نیز پوشش اف ام را داشته باشیم.

وی اظهار کرد: ما در این میان نیازمند همکاری نخبگان و ارائه نظرات خود در این خصوص، همکاری ائمه جماعات در جهت معرفی رادیو زیارت و تشویق مردم به شنیدن رادیو زیارت، تولید محتوای دین و معرفتی مرتبط با حوزه زیارت توسط مراکز دینی آموزشی و پژوهشی و دانشگاه‌های استان در جهت برقراری با رادیو زیارت، هم‌افزایی اصحاب رسانه و موسسه‌های فرهنگی هستیم.

ویژگی‌های رادیو زیارت

مدیر کل صداوسیمای خراسان رضوی با اشاره به ویژگی‌های رادیو زیارت عنوان کرد: ازویژگی‌های این رادیو شبکه‌ای بودن محتوایی در حوزه نویسندگی و پژوهش برنامه‌ها، کارشناس محور بودن، نظارت محوری و تخصصی بودن آن دانست و همواره شبکه‌ای است که رقیبانی از جمله رادیو معارف، قرآن، تلاوت، محرم و اربعین دارد که در حقیقت برای رقابت و در گردونه بودن در حوزه حفظ جذب و افزایش مخاطب نگاه استانی ندارد، بلکه این نگاه، یک نگاه سراسری است و تراز ملی بودن آن نیز مورد توجه قرار دارد که این نیز از دیگر  ویژگی‌های این رادیو به‌شمار می‌رود.

رادیو زیارت؛ پژواک صدای ارادت مردم به اهل بیت(ع)

هادی افشار رضوی، مدیر رادیو سراسری زیارت نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: در حقیقت رادیو زیارت پژواک صدای ارادت مردم به اهل بیت(ع) است. شعار محوری و جشنواره‌های رادیو زیارت در تمامی دوره‌ها فرمایش امام رضا(ع) است که فرمودند خدا رحمت کند کسی که امر ما را احیا کند. در واقع مأموریت رادیو زیارت احیای امر ائمه معصومین(ع) است.

وی بیان کرد: حوزه زیارت قدرتمندترین، پرمخاطب‌ترین و اثربخش‌ترین حوزه ارتباطی در جهان و به ویژه دنیای اسلام است و به عبارتی نیز زیارت پرتکرارترین رفتار انسان‌ها در حوزه‌های ارتباطی، عبادی و عاطفی به شمار می‌رود.

مدیر رادیو سراسری زیارت عنوان کرد: خوشبختانه ایران اسلامی  بالاترین ظرفیت زیارت را در جهان دارد و این افتخار نصیب شهر مقدس مشهد شده است که به برکت مضجع نورانی امام رضا(ع) تقریبا بیش از دو نیم برابر زائرین بیت‌الله‎‌الحرام را در سال پذیرایی می‌کند.

افشار رضوی اضافه کرد: وجود این تعداد زائر که هم به مشهد مشرف می‌شوند و هم در سراسر ایران اسلامی به زیارت‌گاهای امامزادگان در قم، شیراز، جمکران و سایر بقاع متبرکه و همچنین زائرانی که به عتبات عالیات مشرف می‌شوند نیازمند رسانه‌ای شدن بوده تا بتواند تمامی این برنامه‌ها را تحت پوشش خود قرار دهد.

وی عنوان کرد: ما طی دو سال گذشته و در آخرین سالی که حج و عمره در حال اجرا بود، برنامه‌های حج و زیارت را به طور کامل چه در قالب فرهنگ‌سازی و چه در قالب آموزشی تحت پوشش قرار دادیم.

مدیر رادیو سراسری زیارت بیان کرد: در این میان اداره اوقاف و امور خیریه نیز همکاری‌هایی را با ما داشته‌ است و موفق شدیم برنامه‌های زیادی را به صورت مشترک با این حوزه برگزار کنیم و این توفیق را داشتیم تا زائرانی که در سراسر کشور به اماکن زیارتی مشرف می‌شوند بتوانند تحت پوشش و فراگیری این برنامه‌ها باشند.

افشار رضوی گفت: در ارتباط تأمین محتوای رادیو زیارت این نکته را باید یادآوری کرد که پشتوانه محتوایی رادیو زیارت، بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی شاخص در کشور از جمله بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی، دفتر تبلیغات اسلامی، پژوهشکده‌های زیارت استانداری و دانشگاه فردوسی، هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه امام رضا(ع) و همچنین اندیشکده مطالعات راهبردی اربعین دانشگاه امام صادق(ع) نیز توانسته‎ایم در این مسیر حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌هایی که در سال‌های گذشته نیز در حال جرا بوده است و امسال نیز اجرا شده می‌توان به ایجاد پل ارتباطی بین مردم و رادیو زیارت که برای امر زیارت است اشاره کرد که از جمله این برنامه‌ها، می‌توان از برنامه نائب‌الزیاره یاد کرد. 

مدیر رادیو سراسری زیارت بیان کرد: اتفاق بعدی که از طریق این شبکه رادیویی صورت گرفته برقراری ارتباط با خادمیاران رسانه‌ای است که این ارتباط نیز در قالب «صحن شما» از 16 تیر در قالب تولیدات مردمی، خادمان رسانه‌ای و همکاران ما در مراکز صداوسیما که برای امر زیارت انجام می‌دهند؛ صورت خواهد گرفت.

افشار رضوی گفت: برنامه‌های رادیو زیارت با همکاری معاونت‌های مختلف مرکز خراسان رضوی به ویژه محمدرضا خسروی؛ معاونت صدا در استان و همکاران ما در این معاونت صورت می‌گیرد. همچنین اتفاق بعدی نیز ایجاد قرارگاه رادیو زیارت است که باعث شد برای اولین‌بار در دهه کرامت امسال برنامه‌هایی با همکاری آستان قدس و نیروهای انسانی رادیو زیارت، پخش شود و امید است که این استودیوی مشترک و قرارگاه زیارت در طول  سال جاری و سال آینده تداوم داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: گفتنی است که ما در ماه مبارک رمضان امسال رتبه چهارم تا ششم شبکه‌های رادیوی سراسری را داشتیم و به نوعی با شبکه‌های رادیویی معارف، قرآن، ایران، و... رقابت داشته‌ایم.

انتهای پیام
captcha