اعتراض معلمان قرآن کردستانی به شرایط استخدامی آموزش‌و‌پرورش
کد خبر: 3981148
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷

اعتراض معلمان قرآن کردستانی به شرایط استخدامی آموزش‌و‌پرورش

جمعی از معلمان قرآن استان کردستان اعتراض خود را به شرایط و مفاد بخشنامه استخدام معلمان قرآن آموزش و پرورش اعلام کردند.

بهمن‌ماه سال گذشته مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر صدور مجوز برای شرکت معلمان قرآن، امور فرهنگی و پرورشی (طرح امین) در آزمون استخدام آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی و استخدام آنان در آموزش و پرورش نور امیدی در دل معلمان قرآنی که سال‌های از عمر گرانمایه خود را در راه آموزش قرآن به کودکان این مرز و بوم صرف کرده بودند، روشن و همه آن‌ها را به ادامه راه در مسیر اعتلای قرآن و آموزشی از جنس نور باانگیزه‌تر از گذشته کرد. اما غافل از اینکه این دلگرمی و آرامش با مفاد این بخشنامه زیاد ادامه نخواهد داشت و بار دیگر یأس و ناامیدی در دل معلمان سخت کوشی که بدون هیچ چشمداشتی 15 تا 20 سال از عمر خود را به آموزش این کتاب الهی اختصاص داد‌ه‌اند، ایجاد شد.

یکی از مفاد این بخشنامه «واریز دولتی حقوق» معلمان بوده است که با توجه به اینکه بسیاری از معلمان قرآنی در سال‌های گذشته حق‌الزحمه خود را از محل مشارکت‌های مردمی و سازوکار مدرسه دریافت کرده‌اند لذا فاقد فیش مالی و ابلاغی هستند و این امر موجب شد تا شرایط استخدامی معلمان قرآن نه تنها در استان کردستان بلکه در سراسر کشور با مشکل مواجه شود.

یکی از معلمان قرآن استان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: من از سال 78 در مدارس دولتی و غیرانتفاعی استان کردستان کار تدریس قرآن را انجام می‌دهم و به دلیل عشق و ارادت به پیشگاه قرآن در این چند سال خستگی ناپذیر کار خود را ادامه داده‌ام.

وی با اشاره به اینکه از سال 1382 تا 1389 نیز در دارالقرآن‌ یادگار امام سنندج به عنوان مربی قرآن کار تدریس قرآن را انجام داده‌ام، افزود: در این دوران چون ما نیروی آزاد بودیم ابلاغ و فیش حقوق به ما تعلق نمی‌گرفت و اسم ما را به عنوان معلم رسمی رد می‌کردند.

یکی دیگر از معلمان قرآن بیان کرد: در کنار تدریس در دارالقرآن‌ها ما چهار دوره به عنوان معلم قرآن کار تدریس قرآن در مدارس را انجام دادیم که در این دوران هم به عنوان معلم رسمی اسامی ما را برای وزارتخانه می‌فرستادند که این بزرگترین ظلمی بود که در حق ما معلمان قرآن می‌شد.

وی با اعلام اینکه لیست حضور و غیاب ما هم در این دوران با عنوان معلم رسمی قرآن اعلام می‌شد، افزود: در دوران دولت نهم و دهم که استخدام پنج هزار نیروی قرآنی کشور اعلام شد. در این دوران باز هم در حق ما ظلم شد و به دلیل اینکه مدرک لیسانس نداریم اسامی ما معلمان قرآن اعلام نشد در حالیکه کسانی به عنوان معلم قرآن استخدام شدند که در این زمینه هیچ تبحری نداشتند.

این معلم قرآن اظهار کرد: در استخدام جدید که از سال گذشته اعلام شده نیز شرایطی تعیین شده که هیچکدام از معلمان قرآن نه تنها استان بلکه سراسر کشور را شامل نمی‌شود. این امر در حالیست که خود مسئولان وزارت آموزش و پرورش اطلاع دارند که نیروی آزاد فیش حقوقی ندارد اما این را شرط اصلی قرار داده‌اند. ما از مسئولان آموزش‌‌وپرورش استان انتظار داریم که از معلمان قرآن با سابقه کاری 15 سال، 20 سال و حتی بیشتر دفاع کنند و از توانمندی و فعالیت‌های صورت گرفته این معلمان قرآن حمایت کند که تاکنون هیچ حمایتی از ما نشده است و به وزارتخانه ابلاغ شده که معلم قرانی با این شرایط نداریم.

وی با اشاره به تجمع اعتراضی مربیان قرآن سراسر کشور در مقابل مجلس اشاره کرد و گفت: ما معلمان قرآن استان کردستان در قالب نامه، پیامک و ... از نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان خواستارحمایت شدیم اما تاکنون هیچ جوابی نگرفته‌ایم در حالیکه در استان‌های دیگر نمایندگان مجلس از معلمان قرآن حمایت کرده‌اند.

یکی دیگر از معلمان قرآن کردستانی با سابقه کاری 20 سال تدریس قرآن در این باره بیان کرد: ما برای اینکه بتوانیم سند معتبری برای فعالیت‌های گذشته خود جمع‌آوری کنیم حتی به سراغ مدیران بازنشسته آموزش‌وپرورش رفته و از آنان مجوز گرفته‌ایم تا توانسته‌ایم فعالیت‌های 20 ساله خود را مستندسازی کنیم.

وی افزود: در مدارس ابتدای برای درس هنر، ورزش و غیره معلمان جداگانه‌ای درنظر گرفته می‌شود اما برای درس قرآن این کار صورت نمی‌گیرد و معلمان ساعات کلاس قرآن را به تقویت درس‌های دیگر می‌پردازند چون تخصص آنچنانی در امور قرانی ندارند و این امر در خور شأن نظام مقدس انقلاب اسلامی نیست.

این معلم قرآن در پایان یادآور شد: اگر بتوانیم در کودکی فرزندانمان را با قرآن مأنوس کنیم دیگر امروز با مشکلات عدیده‌ای همچون اختلاس، زیر میزی و هزاران کار غیر انسانی دیگر روبه رو نمی شدیم اما افسوس که هیچ‌گاه به این امور توجه لازم نمی‎شود.این امر هم جز با توجه به تدریس تخصصی قرآن در مدارس حاصل نخواهد شد.

انتهای پیام
captcha