مردم پس از کرونا چگونه به مساجد باز می‌گردند
کد خبر: 3981056
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
حجت‌الاسلام ذاکر پاسخ داد؛

مردم پس از کرونا چگونه به مساجد باز می‌گردند

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه مردم عملاً در ایام کرونا کارکردهای اجتماعی مساجد را مشاهده کردند، گفت: پس از کرونا با استفاده از شیوه‌های جذاب و نوین تبلیغات و تنوع خدمات فرهنگی و اجتماعی با محور محلات باید بیش از گذشته مردم را به مساجد جذب کنیم.

حجت الاسلام ذاکر حجت‌الاسلام حجت‌الله ذاکر، معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح شرایط کنونی مساجد پس از طی چهار موج کرونا در کشور پرداخت و گفت: بنابر مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، اقامه نماز جماعت در مساجد استان تهران از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون دو مرحله تعطیل شده است که به خاطر این تعطیلی، برخی از مخاطبان ریزش کردند. علت عمده این ریزش، احتیاط کردن برخی از نمازگزاران برای حضور در تجمع‌ها بوده که پس از کرونا بخشی از آن رفع خواهد شد؛ اما در شرایط کنونی اگرچه صفوف اقامه نماز جماعت از نظر کمی تا حدودی کاهش یافته ولی به جهت کیفی، کارکرد اجتماعی مساجد در ایام کرونایی ظهور و بروز مطلوبی داشته و مساجد در رزمایش‌های متعددی که با عنوان نهضت تعاون و احسان انجام دادند، بیش از پیش کارکرد اجتماعی مساجد را متبلور ساختند.

وی با اشاره به عملکرد مساجد در سایر بخش‌ها از جمله تأمین و تولید لوازم بهداشتی، کمک به کادر درمان، کمک به خانواده‌‌های آسیب دیده از کرونا و ...، گفت: از ابتدای شیوع کرونا مساجد با لبیک به دعوت و عمل به منویات حکیمانه مقام معظم رهبری مدظله العالی، اتفاقات خوبی را در حوزه رفع مشکلات آسیب‌دیدگان از شیوع کرونا رقم زده و حماسه‌ خلق کردند.

حجت‌الاسلام ذاکر در پاسخ به اینکه برنامه‌‌های فرهنگی مساجد کشور در تابستان سال جاری بر چه اساسی طراحی شده است؛ آیا تمرکز بر برنامه‌های حضوری است یا مجازی؟ گفت: بخشی از برنامه‌های فرهنگی مساجد ویژ‌ه عموم مردم است که در مناسبت‌های مختلف دینی و انقلابی، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: معاونت فرهنگی در این مناسبت‌ها، بسته برنامه‌ای پیشنهادی به ائمه جماعات ارائه می‌کند. همچنین جهت اجرای برنامه‌های محله محور مسجدپایه، شبکه‌ای از سال گذشته شکل گرفته و توانمند شده است. این شبکه هر ماه موقفی را به عنوان موقف عملیاتی انتخاب کرده و پس از طراحی عملیات و انجام تمهیدات لازم، عملیات را با هم‌افزایی مساجد محل، در یکی از نقاط محله اجرا می‌‌شود.

فعالیت شبکه عملیات محله محور مسجد پایه

وی ادامه داد: مأموریت «شبکه عملیات محله محور مسجد پایه» بیشتر ناظر به اجرای برنامه‌های متنوع در سطح محلات است. برنامه‌هایی که در سال‌‌های اخیر با همکاری و هم‌افزایی بسیج مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در رابطه با اوقات فراغت دانش‌آموزان انجام می‌شد، امسال به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و منع تجمعات، بیشتر در فضای مجازی انجام می‌شود و برنامه‌های حضوری نیز با حضور حداقلی و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود که البته بخش عمده‌ای از فعالیت‌های مساجد در بحث اوقات فراغت از طریق فضای مجازی صورت خواهد گرفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در پاسخ به این سؤال که برای بازگشت بیشتر مردم به مساجد بعد از کرونا چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: برای جذب مخاطب و رونق گرفتن برنامه‌ها، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است؛ از جمله استفاده از شیوه‌های جذاب و نوین در امر تبلیغات و تنوع خدمات فرهنگی و اجتماعی مساجد تا مردم محلات برای حضور در مساجد رغبت بیشتری پیدا کنند. اگر مردم ببینند حضور مسجد در محله آنها حضور فعالی است و در حوزه کاهش آسیب‎های اجتماعی فعالیت دارد، رونق مطلوبی حتی بیش از ایام قبل از شیوع کرونا را در مساجد شاهد خواهیم بود.

کرونا کارکردهای اجتماعی مساجد را آشکار کرد

وی تصریح کرد: کرونا این فرصت را ایجاد کرد که مردم کارکردهای مساجد به ویژه کارکردهای اجتماعی مساجد را لمس و عملاً شاهد باشند مساجد چه قدر می‌توانند در بحران‌ها نقش آفرینی کنند. از سوی دیگر مردم متوجه شدند مساجد مطمئن‌ترین محل برای اهدای نذورات و رساندن هدایا و کمک‌هایشان به دست نیازمندان است. اکنون این اعتماد و فرصت ایجاد شده که نقش مساجد در محلات بیشتر نمایان شود که باید از این شرایط بهترین استفاده را برای جذب مردم به مسجد داشته باشیم.

حجت‌الاسلام ذاکر در پایان گفت: با استفاده از فرصت کرونا در ۵۳۰ محله در استان تهران رابط محلات انتخاب شده و شبکه عملیات محله محور مسجد پایه شکل گرفته است؛ این ۵۳۰ مسجد و امامان جماعتی که به عنوان رابط انتخاب شده‌اند، سایر مساجد محله را نیز تحت پوشش قرار می‌دهند و در عملیات‌هایی که برای آنها تعریف می‌شود در محله نقش‌آفرینی می‌کنند.

انتهای پیام
captcha