اهمیت جایگاه مسائل دینی در کشور نشئت گرفته از مبارزات امام(ره) است
کد خبر: 3975530
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
امام‌جمعه اهل‌ سنت تایباد:

اهمیت جایگاه مسائل دینی در کشور نشئت گرفته از مبارزات امام(ره) است

امام‌جمعه اهل‌سنت تایباد گفت: اگر امروز مسائل دینی و مساجد در کشور از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار هستند، از مبارزات حضرت امام خمینی(ره) سرچشمه گرفته است.

اهمیت جایگاه مسائل دینی در کشور نشات گرفته از مبارزات امام (ره) استمولوی غلام‌نبی توکلی، امام‌جمعه اهل سنت تایباد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: امام راحل در حقیقت مردم را از مسائل دینی آگاه کردند و به آنها فهماندند که ما ملت مسلمان و دینداری هستیم و باید عامل به دستورات دین باشیم و این عامل بودن به دستورات دین در حقیقت نقش حضرت امام(ره) را در جامعه ما پررنگ می‌کند.

وی ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) مردم را به صحنه آوردند و آنان را به مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی دعوت کردند و مردم با اتکا بر نداهای قهرمانانه ایشان به خیابان‌ها آمدند و رژیم را سرنگون و به جای آن جمهوری اسلامی را جایگزین کردند.

مولوی قربان حیدری، خطیب و مدرس علمیه اهل‌ سنت مسجد مالک الملک تایباد نیز به خبرنگار ایکنا گفت: یکی از اهداف و آرمان‌های امام راحل این بود که وحدت تمام مجامع اسلامی و همه مسلمانان در یک راستا و در یک مسیر قدم بردارند و «اجتماع مسلمین جهان» اتفاق بیفتد.

وی مطرح کرد: امام راحل در روزهای اول انقلاب قدم‌های بسیار خوبی برداشتند و هفته وحدت را به‌منظور اتحاد مسلمانان جهان در هر فرقه و مذهبی ایجاد کردند، تا در این هفته همه مسلمانان کشورهای جهان گرد هم بیایند. بی‌شک در سایه وحدت هیچ قدرتی نمی‌تواند در مقابل مسلمانان و اسلام بایستد، چراکه وحدت باعث امنیت، قدرت، توانایی و پویایی جامعه می‌شود.

تأکید امام(ره) بر حیثیت و برادری

مولوی عبدالحمید شیخ جامی، مدیر مدرسه علمیه دارالعلوم اسلامی ریزه تایباد نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: حضرت امام(ره)، تأکید قابل‌توجهی به حیثیت و برادری داشتند و آموزه‌های دین به خصوص قرآن عظیم‌الشأن که آیینه حیات‌بخش اسلام است نیز بر این موضوع تأکید دارد.

وی با اشاره به تأکید امام خمینی(ره) بر برادری و برابری مذاهب مختلف، افزود: امام راحل برای ارزش‌های والای همزیستی فراتر از اختلافات قومی و مذهبی ارزش خاصی قائل بودند و همیشه تأکید داشتند برادری و برابری در جامعه حفظ شود؛ ایشان نه تنها برای ایران اسلامی بلکه برای کل جهان اسلام برنامه داشتند که همه مسلمین باید برای حفظ حرمت یکدیگر ارزش قائل شوند.

مدیر مدرسه علمیه دارالعلوم اسلامی ریزه تایباد گفت: در زمان فعلی که دشمنان اسلام با همه امکانات و همه قدرت و ثروت خود تلاش می‌کنند تا چهره اسلام را مخدوش کنند، ما باید برخلاف این همه بدخواهی‌ها صلابت و اقتدار خود را حفظ کرده و این نظام را درخشان‌تر کنیم.

مولوی عبدالکریم علیبابایی، امام‌جمعه اهل سنت شهر مشهدریزه تایباد در ادامه این گفت‌وگو مطرح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم همه مؤمنان را دعوت به اتحاد و انسجام و همراه بودن با یکدیگر کرده‌ است و نتیجه آن بی‌شک به نفع مسلمانان جهان است و همچنین خداوند در قرآن‌ کریم رمز موفقیت را در اطاعت از خدا و رسول خدا(ص) و عدم تنازع و جدال قرار داده است.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین برنامه‌هایی که امام راحل در عصر خود داشتند، همراه کردن و همگرایی مسلمانان و ایجاد وحدت و انسجام و اتحاد بین اصحاب و یاران خودشان بود، اینچنین بود که توانستند اسلام و انقلاب اسلامی را بیشتر توسعه دهند.

مولوی علیرضا یعقوبی، خطیب اهل سنت تایباد نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: باید بدانیم که کلام و سخن امام(ره) برای نظام و تاریخ رهگشا بود.

وی ادامه داد: خداباوری در افکار، مردم‌محوری، تکیه و توکل به خدا از نمونه‌های بارز در شخصیت امام راحل بود که باعث شد با تکیه بر مردم شریف ایران، انقلاب اسلامی را شروع کند.

یعقوبی مطرح کرد: امام(ره) فرموده‌اند که همواره مردمی که خودشان را قبول داشته باشند، در تمام طول دوران زندگی موفق هستند، زیرا خودباختگی و فرو رفتن در لاک نظام‌های غربی و الگوگرفتن از این نظام‌ها بسیار پیامدهای بدی را به همراه دارد.

وحدت بین علمای تشیع و تسنن هدیه انقلاب اسلامی است

مولوی نورالله فرقانی، امام‌جمعه اهل‌سنت و مدیر مدرسه دارالعلوم اسلامی خلیل‌آباد خواف، در این گفت‌وگو اظهار کرد: همیشه آرزو داشتم که خدایا کسی را بفرست که ملت ما را از این محرومیت‌ها نجات دهد و سایه استکبار را از سر این ملت براندازد و خداوند متعال عنایت فرمود و با آمدن امام راحل انقلاب اسلامی پایدار و برقرار شد.

مولوی عبدالله موحدی، مدرس مدرسه‌علمیه احناف خواف نیز اظهار کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بین علمای تشیع و تسنن وحدت خوبی برقرار شده و این تبادل فکری بین علما در مذاهب مختلف دستاورد انقلاب اسلامی است که امام خمینی(ره) آن را تثبیت کرد.

مولوی حبیب‌الرحمان مطهری، مدیر مدرسه علمیه اهل سنت احناف خواف نیز بیان کرد: مردم ایران چه تشیع و تسنن از ظلم رژیم پهلوی به تنگ آمده و خسته شده بودند و آنان آزادی‌های لازم از مردم سلب کرده بودند حضرت امام راحل آمدند و قیام کردند و ملت ایران پشت سر ایشان حرکت کردند تا انقلاب اسلامی به ثمر نشست.

در ادامه مولوی رحیم نامدار، خطیب اهل سنت باخرز نیز در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: حضرت امام خمینی(ره) نهضت اسلامی را پایه‌گذاری کردند و فرمودند در ۲۲ بهمن سال 57، درخت انقلاب به ثمر نشست و امروز پس از 42 سال ما از میوه انقلاب بهره‌مند هستیم.

نتیجه هوشیاری ملت و رهبری امام(ره) و ایجاد انقلاب اسلامی

وی اظهار کرد: سه اصل و محور اساسی که حضرت امام(ره) را از سایر صاحبان انقلاب و اندیشه جدا کرده شامل خداباوری، مردم‌محوری و هوشیاری ملت بود. هیچکس در روزهای ابتدایی انقلاب گمان نمی‌کرد یک ملت برای دستگیری از رهبرش آنقدر به پا خیزد و جان خود را در مقابل مسلسل‌ها و شکنجه‌های دژخیمان سپر کند تا آنچه هدف واقع شده را به سرانجام برساند نتیجه هوشیاری ملت و رهبری امام(ره) ایجاد انقلاب اسلامی است.

مولوی علی خیری، مدیر مدرسه علمیه صدیقیه تربت‌جام نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: بی‌شک حضرت امام(ره) در بین معاصرین، بزرگترین و بی‌نظیرترین انسانی بود که قیامش همچنان با اقتدار باقی مانده است. امام(ره) آمدند و فکر و اندیشه مردم را طوری تربیت کردند که بدون اسلام نمی‌توان زندگی کرد و زندگی بدون اسلام ارزشی ندارد، زندگی باید به سبک اسلامی باشد.

وی بیان کرد: اگرچه امام(ره) از فقه و اجتهاد کافی برخوردار بودند، اما زبانشان با مردم بسیار ساده و شیوا بود، به‌عقیده ایشان مسلمانان با هر مذهب، زبان و لباسی در اسلام یکی هستند و همه آنان باید بنده خدا باشند، حتی آنهایی که مسلمان نبودن، اما از انسانیت برخوردار بودند، اقلیت‌های دینی و غیردینی همه در نگاه امام همسان بودند.

مولوی شرف‌الدین جامی الاحمدی، امام‌جمعه اهل سنت تربت‌جام نیز در گفت‌گو با ایکنا تصریح کرد: امام راحل همراه با مریدا و شاگردان خود که ملت هوشیار ایران بودند توانستند یک حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را به زباله‌دان تاریخ بیاندازند حکومتی که ادعای قدرت مطلق داشت و تا دندان مسلح بود به لطف خداوند متعال و برکت روحانیت و انفاس قدسیه امام راحل از بین رفت.

وی افزود: پس از آن اسلام و قوانین اسلامی جاری شد و پاینده ماند و این قیامی که به وسیله مردم و با اتحاد و اتفاق وحدت به وجود آمد، باعث ایجاد جمهوری اسلامی گردید و راهی برای از بین رفتن فسادهای زیادی در دین، اسلام، مذهب و معنویت شد و امروز اسلامی ناب به لطف خداوند و به برکت آیات کلام‌الله مجید و سنت رسول‌الله و پشتیبانی امام راحل و انصار ایشان به خصوص روحانیت به همه جهان اسلام و بین مستضعفین رسوخ پیدا کرد.

مولوی احمد صارمی، مدرس مدرسه علمیه اهل‌ سنت احمدیه تربت‌جام نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: قبل از انقلاب اسلامی قطب‌های غربی و شرقی وجود داشت و باعث خمودگی ملت‌ها و جامعه شده بود، امام راحل با سر دادن شعار نه شرقی و نه غربی اسلام یکپارچه را به وجود آورد، ایشان کوخ‌نشینان و شهید دادگان را به همه کاخ‌نشینان ترجیح می‌دادند.

وی مطرح کرد: برای حفظ نظام و عزت مسلمانان باید بر قرآن و فرمان خدا اتکا داشت تا بتوان در مقابل قدرت‌های پوشالی جهان ایستادگی کرد، حضرت امام(ره) عامل‌های تفرقه را در طول حیات خودشان برای ما بیان کردند تا به یک وحدت اسلامی دست پیدا کنیم و با آن وحدت و انسجام فتنه دشمنان را خنثی کنیم و در این مقطع زمانی که قرار داریم جبهه دشمن مشترک و هدف آنها اسلام وظیفه امت اسلامی این است که با هوشیاری و بیداری کامل توطئه دشمنان را شناسایی و در مقابل آنها ایستادگی کنند.

انتهای پیام
captcha