عدم پاسخ به بهانه جلوگیری از افزایش تنش صهیونیست‌ها را گستاخ‌تر کرده است
کد خبر: 3965607
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
احمد بخشایش اردستانی:

عدم پاسخ به بهانه جلوگیری از افزایش تنش صهیونیست‌ها را گستاخ‌تر کرده است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تکرار خرابکاری‌های رژیم صهیونیستی در تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: ایران نباید به بهانه قرار نگرفتن در تله تنش هیچ واکنشی نشان ندهد و اتفاقا همین عدم واکنش‌های ما بوده که اسرائیل را روز به روز گستاخ‌تر کرده است در حالی که اگر از همان ابتدا پاسخ محکمی به اسرائیلی‌ها داده می‌شد آنها جرئت اقدامات بعدی را نمی‌کردند.

احمد بخشایش اردستانی

احمد بخشایش اردستانی، عضو هیئت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ارزیابی خود از واکنش ایران به تروریسم هسته‌ای اسرائیل در تأسیسات نطنز با کلید زدن غنی‌سازی 60 درصدی گفت: اگر کل موضوع هسته‌ای ایران در یک پازل دیده شود، از ابتدایی که تاکنون رژیم صهیونیستی در تأسیسات هسته‌ای ایران به وسیله نفوذی‌های داخلی یا حمله سایبری خرابکاری و انفجار صورت داده، پاسخ ایران به این حملات قانع‌کننده نبوده است.

وی افزود:‌ متأسفانه دولت از زبان مقامات مختلفش بیان کرده‌اند که ایران در «تله تنش» قرار نمی‌گیرد در حالی که این واژه تحقیرآمیزی است. غربی‌ها انواع و اقسام فشارها و تحریم‌ها را در قالب سیاست فشار حداکثری به ایران وارد کردند و دیگر بیشتر از این فشار ممکن نبوده که به ما وارد کنند و لذا ما نباید به بهانه قرار نگرفتن در تله تنش هیچ واکنشی نشان ندهیم.


بیشتر بخوانید:


بخشایش اردستانی اظهار کرد: همین عدم واکنش‌های ما بوده که اسرائیل را روز به روز گستاخ‌تر کرده و باعث شده که تا امروز حدود 3 خرابکاری در تأسیسات هسته ای ایران انجام دهند و هر بار پاسخ دولت یکسان و به نام جلوگیری از افزایش تنش بوده است.

عدم پاسخ ایران تنش را افزایش می‌دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ابراز کرد: این نوع پاسخ ایران اتفاقا تنش‌ها را افزایش داده و صهیونیست‌ها مجددا دست به اقدامات تروریستی و خرابکاری جدید زده‌اند. در حالی که اگر از همان ابتدا پاسخ محکمی به اسرائیلی‌ها داده می‌شد آنها جرئت اقدامات بعدی را نمی‌کردند. به اعتقاد من واکنش دولت ضعیف و سازش‌گرانه‌ بوده و به هیچ وجه پاسخ مناسبی از سوی جمهوری اسلامی نیست.

وی یادآور شد: به فرض اگر پاسخ ایران باعث تنش هم شود وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور بدتر از امروز نمی‌شود، پس می‌توانستیم با دادن پاسخ مناسب مانع از جریحه‌دار شدن غرور ملی شویم. به اعتقاد من کلیدواژه جلوگیری از تله تنش را غربگرایان ایجاد کردند و برای اینکه مذاکرات را ادامه دهند از این واژه سوء استفاده می‌کنند اما مردم دیگر این پاسخ را در مقابل جسارت‌های اسرائیل به ویژه در تاسیسات هسته‌ای حساسی مانند نطنز نمی‌پذیرند.

غرور و اقتدار ملی خدشه‌دار شده است

بخشایش اردستانی بیان کرد: این به هیچ وجه زیبنده نیروهای امنیتی و اطلاعاتی نیست و این حفره امنیتی بایستی هرچه زودتر شناسایی و جمع شود و تداوم این اقدامات صهیونیست‌ها در تأسیسات هسته‌ای ایران عزت، غرور ملی و اقتدار را تضعیف می‌کند.

این عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: یکی از دلایل عصبانی بودن آمریکایی‌ها از ایران در موضوع حمله به پایگاه عین‌الاسد و سرنگون کردن گلوبال هاوک این بود که کشوری مانند ایران پاسخی به اقدام آمریکا داده که هیچ کشوری تاکنون چنین پاسخی به آمریکا نداده است و بعد هم دیدیم که پاسخ ایران نه تنها به افزایش تنش‌ نینجامید بلکه هم تنش‌ها مدیریت و هم اقتدار و غرور ملی تقویت شد.

وی ادامه داد: حال سؤال این است که چرا به اسرائیل که جمعیت و وسعتی چند برابر کمتر از ایران دارد و حزب‌الله لبنان در نزدیکی آن است، پاسخی داده نمی‌شود. این عدم پاسخ به بهانه جلوگیری از افزایش تنش‌ زمانی معنادار است که در مذاکره امتیازات بسیار خوبی به دست بیاید اما در این مذاکرات ایران تاکنون چه به دست آورده است؟ بنابراین تنها نتیجه ملموس عدم پاسخ ایران گستاخ‌تر شدن اسرائیل بوده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: درست است که کشور به لحاظ اقتصادی وضعیت نامطلوبی دارد اما به لحاظ نظامی و اطلاعاتی دارای اقتدار بودیم و مشخص نیست چه مسائلی بین دولت و نیروهای نظامی وجود دارد که آن اقتدار هم در این حملات خدشه‌دار شده است.

وی تصریح کرد: اینکه امام(ره) فرمودند نیروهای مسلح در کارهای سیاسی و انتخابات دخالت نکنند به خاطر این بود که بتوانند وظیفه اصلی خود را به خوبی انجام دهند. اگر تمرکز نیروهای مسلح به سمت و سوی مسائلی مانند انتخابات برود و موجب اختلاف در بین خودشان شود از وظیفه اصلی حفظ امنیت و تمامیت ارضی غافل شوند.

فرسایشی شدن مذاکرات مردم را شرطی و اقتصاد را معطل می‌کند

بخشایش اردستانی درباره دلایل تأکید رهبر معظم انقلاب بر فرسایشی نشدن مذاکرات گفت:‌ این تأکید به خاطر آن است که مردم معطل و منتظر نمانند و اقتصاد کشور شرطی نشود و مردم تصور نکنند مذاکره همه مسائل را حل می‌کند. در واقع باید اولویت را به درون و ائتلاف با سایر قدرت‌ها مانند چین و روسیه و توسعه همکاری‌ها با آنها داد. به عبارتی «مرگ یکبار شیون یکبار» و سریع باید مذاکرات را به یک نتیجه مشخص قطعی رساند. من یقین دارم اگر ایران باز هم مقاومت کند غربی‌ها امتیاز خوبی می‌دهند.

وی در پایان ابراز کرد: غربی‌ها از یک طرف می‌خواهند با جمهوری اسلامی ایران کار کنند تا ایران به چین و روسیه نزدیک نشود و قراردادهای بلندمدت بسته نشود و این هم بیشتر به خاطر ژئوپلیتیک دریایی است تا حضور چین در منطقه بیش از این افزایش پیدا نکند و نقش ایران نیز تأمین امنیت دریاهای آزاد تقویت نشود. اما در عین حال غربی‌ها به دلیل روابط عمیق با صهیونیست‌ها نمی‌توانند به راحتی وارد فاز همکاری با ایران شوند و لذا باید به سرعت غربی‌ها را وادار به دادن امتیاز و تعیین تکلیف نهایی کرد.

انتهای پیام
captcha