توانمندی اکثر مؤسسات قرآنی اردبیل در زمینه برپایی کلاس‌های حفظ
کد خبر: 3960411
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱

توانمندی اکثر مؤسسات قرآنی اردبیل در زمینه برپایی کلاس‌های حفظ

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی اردبیل با بیان اینکه بسیاری از مؤسسات و خانه‌های قرآنمان در زمینه برپایی کلاس‌های حفظ توانمند شده‌اند، گفت: در هر کدام از روستاهای خیارک و سو‌ها بیش از ۳۰ حافظ کل قرآن داریم.

نهضت حورزاده، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان اردبیل در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن ارائه گزارشی اجمالی از فعالیت‌های اتحادیه در سال 99، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، امسال نسبت به سال‌های قبل، فعالیت‌هایمان بسیار متفاوت شد، اما سعی کردیم طبق روال قبل کارها را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: صد درصد اعتبارات قرآنی که به اداره‌کل تبلیغات اسلامی می‌آید، به اتحادیه استان‌ واگذار می‌شود و بعد از طریق اینجا، کلاس‌ها و برنامه‌ها تقسیم‌بندی و بودجه‌ها به مؤسسات و خانه‌های قرآن تخصیص داده می‌شود.

حورزاده با بیان اینکه در سال 99 برای مدیران مؤسسات دوره‌های بازآموزی برگزار کردیم، اظهار کرد: کلاس‌های استعدادهای قرآنی را نیز برای چندمین سال پیاپی برگزار کردیم. محافل قرآنی‌، مراسم جزءخوانی‌ و ختم‌های قرآن‌ را در ایام ماه رمضان در روستاها که وضعیت بهتر بود به‌صورت حضوری برپا کردیم، همچنین در برخی از مؤسسات شهری نیز با رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی یا به‌صورت غیر حضوری کلاس‌ها برگزار شد.

وی ادامه داد: بسیاری از مؤسساتمان به خاطر ناتوانی در پرداخت اجاره تعطیل شدند، به‌طور مثال مؤسسه ام‌البیها مکان خود را تخلیه کرد و آنجا را اجاره داد تا بتواند هزینه‌های خود را تأمین کند.

خیارک و سوها؛ دو روستای قرآنی اردبیل

مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت اردبیل گفت: کلاس‌های حفظ قرآن را به‌صورت مجازی و یک روز حضوری در هفته برگزار می‌کنیم، بسیاری از مؤسسات و خانه‌های قرآنمان در زمینه کلاس‌های حفظ توانمند شده‌اند، در دو روستای خیارک و سوها از توابع شهرستان نمین بیش از 30 حافظ کل قرآن در سنین نوجوان، جوان و میانسال داریم و رغبت به حفظ قرآن در آنجا بسیار زیاد است. دوره قرآنی دیگری نیز برای نوجوانان پسر 12 تا 16 ساله برگزار کردیم که استقبال خوبی از آن شد.

حورزاده ضمن تصریح این مطلب که برای اولین سال با صدا و سیما تعامل خیلی خوبی در ایام ماه مبارک رمضان برقرار کردیم، عنوان کرد: هر ساله کلاس طرح تفسیر بینات را در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می‌کنیم که امسال قبل از پخش مراسم جزءخوانی از شبکه استانی از طریق صفحه اینستاگرام و همچنین صدا و سیما این کلاس پوشش داده شد. پنجشنبه هر هفته نیز کلاس‌های تفسیر نسیم حیات از ساعت 10 تا 11 با موضوع قرائت و به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی گفت: دو مرتبه در قالب کارت هدیه 500 هزار تومانی به مؤسساتمان کمک‌های مؤمنانه اهدا و در حد توانمان با بسته‌های معیشتی از آن‌ها حمایت کردیم. مراسم «نسیم کوثر» نیز به‌مناسبت روز زن در بقعه امامزاده صالح(ع) برگزار شد، تعامل خوبی نیز با اداره اوقاف و امور خیریه استان در اجرای برنامه‌ها و کلاس‌ها داریم.

حورزاده اظهار کرد: نوجوانان مستعدی نظیر امیرهادی بایرامی داریم که امسال به‌عنوان پدیده قرآنی در برج میلاد از او تجلیل شد و در برنامه‌هایمان از ایشان استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه احتمالاً در دهه سوم فروردین 1400 نیز نشست مجمع عمومی‌ را برگزار خواهیم کرد، گفت: با توجه به اینکه اتحادیه کشوری به جایگاه قابل قبولی دست پیدا کرده است، چشم‌انداز خوبی را می‌توانیم برای سال هزار و چهارصد ترسیم کنیم. بسیاری از مربیان قرآنی‌مان متأسفانه به بهانه‌های واهی از صندوق بیمه هنرمندان خارج شده‌اند، شاید به خاطر اینکه یک دقیقه، یک ساعت یا یک روز از مهلت پرداخت بیمه‌شان گذشته متأسفانه حذف شده‌اند و با توجه به اینکه فعالیت قرآنی دارند، اما هنوز بیمه نیستند، در نظر داریم امسال حتماً مشکل بیمه آن‌ها را حل کنیم.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی اردبیل بیان کرد: با اداره‌کل امور مالیاتی استانمان تعامل خوبی داشتیم و کلاس‌های ویژه‌ای برای تنظیم دفاتر مالی برگزار کردیم؛ اما متأسفانه در خصوص تنظیم دفاتر مالیاتی، تحویل اساسنامه و اظهارنامه مالیاتی ضعف زیادی داریم.

وی با بیان اینکه در سال 1400 بیشتر تمرکزمان به سمت پژوهش‌های قرآنی، حفظ، ترجمه و مفاهیم قرآنی خواهد بود، گفت: پایش مؤسسات را نیز امسال انجام دادیم و تمام مؤسساتمان به‌صورت حضوری رصد شدند و مشکلات و مطالبات آن‌ها احصا شد. در حال حاضر به خوبی واقف هستیم که کدام مؤسسه توانایی کار در کدام بخش تخصصی را دارد.

حورزاده اظهار کرد: در دو شهرستان خلخال و نمین که اهل تسنن آنجا حضور دارند و جزو مناطق ویژه ما محسوب می‌شوند و همچنین در مناطق مرزی‌مان روی برپایی کلاس‌های سبک زندگی قرآنی تمرکز داریم، در سال 99 نیز کلاس‌های سبک زندگی قرآنی بسیاری به‌ویژه در مناطق مرزی برگزار کردیم.

انتهای پیام
captcha