آیت‌الله مصباح تکیه‌گاه مقاومت بود
کد خبر: 3958922
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان:

آیت‌الله مصباح تکیه‌گاه مقاومت بود

رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان گفت: آیت‌الله مصباح الگوی شگفت‌انگیز زهد و تقوا و حامی مقاومت بود و تکیه‌گاه بزرگ و مهم فکری برای مقاومت لبنان محسوب می‌شد.

آیت‌الله مصباح تکیه‌گاه مقاومت بودبه گزارش ایکنا، مراسم افتتاحیه نشست‌های معرفی اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی، 20 اسفندماه با حضور آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین، آیت‌الله رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، حجت‌الاسلام والمسلین مجتبی مصباح یزدی، فرزند آیت‌الله مصباح یزدی و نیز با پیام تصویری حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان در این مراسم، با اشاره به آیه «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ»، گفت: علامه مصباح بحق مصداق این آیه کریمه بود و جداً در زندگی خود در تثبیت مسائل اعتقادی و ایمانی مصداق این آیه بود و به آن عمل کرد.
 
وی افزود: ایشان مردم را با عقل، حکمت، معرفت، دلیل و برهان قاطع به سوی خدا دعوت کرد؛ وی به طمأنینه و آرامش دست یافته بود و اندیشه و عقل و روح و نفس او راه و صراط مستقیم بود؛ وی بر راه دانش و استقامت در طریق حق تأکید داشت و توفیق داشت که روحش قبل از آن که وفات کند، محل فرود ملائکه باشد.
 
صفی‌الدین تصریح کرد: ایشان رابطه ویژه‌ای با حزب‌الله لبنان داشت و خوشحالیم با این شخصیت بزرگ آشنا شدیم. در خدمت ایشان بودیم و همه کلمات و بیانات ایشان در نزد حزب‌الله محفوظ است و از طریقت و سلوک ایشان بهره می‌بریم.
 
وی افزود: سیدحسن نصرالله اعتقاد ویژه به ایشان داشت و ایشان دارای پیوند و علاقه و محبت به حزب‌الله بود، لذا طلبه کوچکی چون من نمی‌تواند از یک دریا سخن بگوید. در مسائل اعتقادی  و معرفتی، الگوی ویژه بود و موضوعات فلسفی و اعتقادی و فکری را جمع کرده بود و صفای فطرت داشت و این امور در سخن و رفتار وی متبلور بود.
 
رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان بیان کرد: همه بیانات ایشان و دروس و مؤلفاتشان انسان را به تسلیم و اعتقاد به خدا دعوت می‌کرد و مفید برای حوزه علمیه بودند و تا امروز هم هستند. آنچه در عرصه اعتقادی بیان داشتند نیاز نسل حاضر هم هست که در معرض خطرات زیادی قرار دارند.
 

تعلق شدید به قرآن و اهل بیت

 
وی تأکید کرد: استقامت در مواضع ایشان بر پایه مهمی استوار بود، بصیرت نافذی داشت. روح لطیف و شناخت خوبی از امور و شدت تعلق به قرآن و سنت و سیره نبوی و اهل بیت داشت؛  این مسئله سبب شده بود تا بداند چه می‌خواهد و چه اهدافی دارد.
 
وی با بیان اینکه اهل علم عموما در معرض خطر و ضعف هستند، گفت: آن مرحوم اهل استقامت و ثبات و پایداری در مواضع خود بود. ولایتمداری در اندیشه و عمر ایشان به عنوان اصل اعتقادی و عملی وجود داشت و معتقد بود که هر کاری انجام می‌دهد، باید در چارچوب ولایت باشد.
 

اعتقاد راسخ به ولایت

 
وی اضافه کرد: وقتی از امام عصر سخن می‌گفت، تصور می‌شد که امام بسیار بسیار به ما نزدیک هستند؛ او فقیه جامع و عادل را نماینده این امتداد و ولایت و اطاعت از او را واجب می‌دانست و معتقد بود همه کارها باید در چارچوب ولایت فقیه باشد.
 
صفی‌الدین گفت: وی معتقد بود که ولایت فقیه معیار بین حق و باطل و درست و نادرست است و خط فاصل میان امور است، لذا همه تلاش و تألیفات وی در این راستا بود که ثابت کند ولایت فقیه چارچوب جامعی برای همه امور در جامعه اسلامی است.
 
وی افزود: ایشان الگوی شگفت‌انگیز زهد و تقوا بود؛ واقعاً او را عارف به خدا یافتیم؛ اهل تواضع بود و به سؤالات با وضوح پاسخ می‌داد و نفسش را از وساوس دور کرده بود و زندگی شخصی و خانوادگی وی هم گویای این مسئله بود. اخلاق ناب و اصیل محمدی و علوی و اهل بیتی داشت؛ ایشان عالمی بود که همیشه حامی مقاومت بود و تکیه‌گاه بزرگ و مهم برای مقاومت لبنان بود.
 
رئیس شورای اجرایی حزب‌الله تصریح کرد: پس از پیروزی در جنگ 33 روزه، خدمت ایشان بودیم، برای بوسیدن دست سیدحسن شتافتند، ولی سید اجازه نداد و اصلا چنین کاری را نپذیرفت، یعنی چنین تواضعی نسبت به مقاومت و سیدحسن داشت.
 
وی اظهار کرد: اندیشه مقاومت او که برگرفته از اندیشه امام بود، یکی از منابع منهم قدرت است. شاید تصور شود که قدرت ما به سلاح و امکانات است، اما مهمترین عامل قدرت اصالت در مقاومت است که ریشه در تمدن و فرهنگ و تفکر شیعه و اهل بیت دارد و در علامه هم متبلور بود.
انتهای پیام
captcha