کادرسازی شایسته جزء راهبردهای علامه مصباح بود / تأکید علامه بر بصیرت
کد خبر: 3958918
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):

کادرسازی شایسته جزء راهبردهای علامه مصباح بود / تأکید علامه بر بصیرت

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: یکی از اصول راهبردی علامه مصباح، تربیت نیرو از همان آغاز یعنی تأسیس بخش آموزش مؤسسه «در راه حق» بود؛ ایشان معتقد بود که برنامه آموزشی حوزه هر چند مفید و خوب است، اما کافی نیست.

کادرسازی شایسته جزء راهبردهای علامه مصباح بود/ تاکید علامه بر بصیرتبه گزارش ایکنا؛ مراسم افتتاحیه نشست‌های معرفی اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی، 20 اسفندماه با حضور آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین، آیت‌الله رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، حجت‌الاسلام والمسلین مجتبی مصباح یزدی، فرزند آیت‌الله مصباح یزدی همچنین با پیام تصویری حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان برگزار شد.

آیت‌الله محمود رجبی در این مراسم با اشاره به تعبیر شریفه «هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ»، گفت: در این تعبیر، خداوند خطاب به پیامبر فرموده است که دشمنان برای دورکردن مردم از تو خدعه می‌کنند، اما خدا با وجود مؤمنان تو را یاری می‌کند؛ اینکه در عرض یاری خدا یاری مؤمنان ذکر می‌شود، اهمیت نیرو و کادرسازی برای دفاع از حق را نشان می‌دهد و یکی از ویژگی‌های بزرگ علامه مصباح تربیت نیرو و کادر در ابعاد مختلف بود.

وی افزود: یکی از اصول راهبردی ایشان تربیت نیرو از همان آغاز یعنی تأسیس بخش آموزش مؤسسه «در راه حق» بود؛ ایشان معتقد بود من برای کسانی فعالیت می‌کنم که بدانم برای آینده چه نقشی ایفا خواهند کرد؛ ایشان تصور داشتند که برنامه آموزشی حوزه هر چند مفید و خوب است، اما کافی نیست و نیازمند مکمل است لذا در این مسیر گام برداشت و این خط تا پایان عمرشان وجود داشت.

رجبی با بیان اینکه وی معتقد بود که هر جایی نقصی هست ناشی از کمبود و نبود نیروی لازم است، تصریح کرد: اگر کادرِ تربیت‌شده‌ای نباشد که بتوانند برنامه‌ها را محقق کند، بهترین برنامه‌ها هم روی زمین می‌ماند؛ در بحث دفتر همکاری حوزه و دانشگاه معتقد بودند اگر ما کتبی را نوشتیم، ولی نیروی لازم برای تدریس و کسانی که به این موضوع باور داشته باشند، نداشته باشیم، کار ابتر است، لذا در طرح علوم انسانی تربیت نیرو را طراحی کردند.

آفات به کارگیری نیروهای ناشایست

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی تصریح کرد: پیشنهاد ایشان برای جمع‌های مختلف این بود که اگر می‌خواهند کار اساسی داشته باشند باید تربیت نیرو کنند و به رئیس سازمان فرهنگ فرمودند که باید رایزن تربیت کنید نه اینکه بگردید تا افرادی را پیدا کنید زیرا افرادی که به این شکل به کشورهای دیگر اعزام شدند مشکلاتی هم ایجاد کردند، کما اینکه کتابی در یکی از کشورها چاپ شد و با نیت ترویج شیعه، ریشه شیعه را به عبدالله بن سبا یهودی نسبت دادند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه اضافه کرد: رهبری فرمودند که ایشان شاگردان ممتازی تربیت کردند که بسیاری از بزرگان این ویژگی را ندارند؛ البته کادرسازی در منطق ایشان حساب شده بود؛ اولا بر تربیت جامع نیروها تأکید داشت و هم بر بعد علمی و معرفتی و هم بر بعد اخلاقی با جدیت فراوان تأکید می‌کردند و حتی سفرهایی به خارج از کشور کردند تا از تجارب دیگران هم بهره ببرند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به تاسیس مرکز تربیت مربی اخلاق در مؤسسه اظهار کرد: کلاس‌های تشکیل شده صرفا موعظه نبود بلکه با نگاه تربیتی  دنبال می‌شد زیرا به تعبیر امام، علم بدون تقوا حجاب اکبر است؛ همچنین بر بعد بصیرتی تأکید می‌فرمودند زیرا کسی که بصیرت ندارد دشمن به راحتی از او سوء استفاده می‌کند.

تأکید بر بصیرت

وی تأکید کرد: علامه روی بصیرت سیاسی و اجتماعی بسیار جدی بود و طرح‌های مختلفی در این زمینه داشتند. در معرفی دانش‌پژوه ممتاز صرفا بر بعد علمی تأکید نداشتند و بصیرت و اخلاق را هم لحاظ می‌کردند. همچنین آینده‌نگری در تمامی برنامه‌ها جزء برنامه‌ریزی‌های مهم ایشان در ابعاد مختلف بود.

وی افزود: در اولین دوره‌ای که برگزار شد کسانی تربیت شدند که جزوه‌های آنها مکررا از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد و حتی برخی سرداران سپاه و نمایندگان مجلس از شاگردان ایشان بوده و هستند و از شورای عالی حوزه، در دانشگاه‌های مختلف، مجلس، وزارتخانه‌ها و نایب رئیس مجلس جزء کادرهای تربیت شده ایشان بودند.

رجبی بیان کرد: حتی دشمنان ما اعتراف کردند که علامه مصباح نیروهای گام دوم انقلاب را تربیت کرده است؛ همچنین در تربیت کادرهای مختلف برای نیازهای مختلف پیشگام بودند. امروز ما نیاز ی نداریم که بخواهیم استادی از بیرون مؤسسه در یک رشته دعوت کنیم، زیرا در داخل مؤسسه تربیت شده‌اند. همچنین تربیت استاد برای دانشگاه هم در برنامه وی بود، گرچه برخی که مخالف ایده وی بودند و دیروز در شورای عالی انقلاب فرهنگی و امروز خارج‌نشین هستند، اجازه ندادند کار به پیش برود.

پیشگام در مبارزه با تهاجم فرهنگی

وی افزود: رهبری مکرر در مورد تهاجم فرهنگی هشدار دادند؛ ایشان همه مسئولان نهادهای فرهنگی را جمع کردند و تأکید داشتند که بروید و دست اندرکار شوید، ولی کسی که بیش از دیگران پیام رهبری را شنید و با همه توان وارد شد، ایشان بود.

رجبی بیان کرد: طرح ولایت هم هدفش تربیت نیرو برای انقلاب است و مسئولان بسیج گفتند که به لحاظ امنیتی هم برای کشور مفید است، زیرا در جریان فتنه کسانی که این طرح را گذرانده‌اند، همه در برابر فتنه بودند. این نقش علامه بود که آن توطئه دشمن یعنی تهاجم فرهنگی را خنثی کرد. وظیفه ما این است که هرقدر می‌توانیم به این طرح کمک کنیم.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: وی معتقد بود کارها باید حساب شده و عالمانه و کارشناسانه باشد و به خصوص تأکید ایشان این بود که کارها باید خالصانه برای خدا باشد و دیگر اینکه کاری موفق می‌شود که از اهل بیت استمداد بطلبیم؛ می‌فرمود راهی مطئمن‌تر، یقینی‌تر، نزدیک‌تر و موفق‌تر از توسل به اهل بیت نمی‌دانم و می‌فرمود توفیق همین توسل را هم از خود اهل بیت بخواهید.

کارکرد علامه به اندازه یک امت بود

همچنین سیداحمد عبودتیان، مدیرعامل مجتمع خاتم الاوصیاء گفت: تمام هم و غم این جلسه آن است که در پهنای جغرافیای انقلاب اسلامی زلال اندیشه ناب اسلامی جاری شود، به همین دلیل آخرین باری که توفیق شد خدمت آیت‌الله مصباح برسیم، ایشان همه هم و غمشان محتوای ارائه شده بود.

وی افزود: جریان انقلابی باید ادامه دهنده مسیر انقلاب براساس بیانیه انقلاب باشد و آن چیزی که سبب می‌شود ما در قطار انقلاب باشیم و از آن پیاده نشویم، میراث بزرگانی مانند آیت‌الله مصباح است که در قالب طرح ولایت در حال اجراست.

عبودتیان بیان کرد: تعبیر خلأ وجودی علامه و شهید بهشتی از سوی رهبری برای ایشان، استعاره برای انسان‌های امتی است؛ برخی افراد کارکردشان معادل یک نفر و دو نفر نیست. امام کارکرد شهید بهشتی را کارکرد یک امت دانست، اینکه شهادت علامه برای امام آن هم در سال‌های 42 و 43 ذوشهادتین است، عجیب است.

عبودتیان تصریح کرد: علامه شخصیتی معادل یک امت بود و اینگونه در سپهر اندیشه انقلاب تأثیر می‌گذاشت؛ اگر بتوانیم علامه را با این نگاه معرفی کنیم، کمی از دین ما به ایشان ادا خواهد شد. همچنین باید سلک معنوی ایشان را علاوه بر غلبه علمی دنبال کنیم و از آن مدد بگیریم.

وی تأکید کرد: پیام آقا برای ایشان بی‌نظیر بود و 18 صفت برای وی ذکر کردند که برای ما پیام و درس برای دوستان و دشمنان انقلاب دارد.

انتهای پیام
captcha