شهدای روحانی اهل سنت جان خود را در راه قرآن فدا کردند
کد خبر: 3954657
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
ماموستا اقبال بهمنی:

شهدای روحانی اهل سنت جان خود را در راه قرآن فدا کردند

رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهر سنندج در نشست «تکریم مقام و تبیین نقش شهدای روحانی اهل سنت در حفظ و نشر ارزش‌های اسلامی و انقلابی» گفت: با مطالعه زندگی شهدای روحانیت کردستان به این نتیجه می‌رسیم که سراسر زندگی آنها آمیخته با مباحث قرآنی بوده و جان خود را نیز در این راه و اعتلای حکومت اسلامی نثار کردند.

حجت الاسلام لطفیان

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «تکریم مقام و تبیین نقش شهدای روحانی اهل سنت در حفظ و نشر ارزش‌های اسلامی و انقلابی» صبح امروز چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه به میزبانی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق اهل سنت برگزار شد. 
 
حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم لطفیان، دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت در این نشست ضمن خیرمقدم به حضار گفت: درود می‌فرستیم به ارواح پاک شهیدان و امام راحل که مسیر شهادت را برای امت اسلامی گشودند و به همه ما آموختند و آرزوی طول عمر برای ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری داریم. اسلام واژه‌های شیرین و پرمحتوایی دارد که همواره زندگی ما با آن انس ویژه دارد. مذهب، شریعت، سبیل و صراط، همگی موضوعاتی هستند که یک مسلمان با آنها انس ویژه دارد و زندگی خود را از رهگذر این موضوعات تنظیم می‌کند. 
 
وی افزود: همه این موضوعات که در معارف ما وجود دارد نیازمند جنبش توأم با آگاهی است و این جنبش جز از طریق جهاد دست‌یافتنی نخواهد بود. اسلام عزیز برای مسلمانان طرفدار ترقی است اگر چه این ترقی به سختی به دست آید. اسلام نه طرفدار خوشی بلکه طرفدار خوبی است. اگر آموزه‌های دیگر به ماندگاری طولانی در دنیا تشویق می‌کنند اما اسلام طرفدار رفتن، البته رفتن با عزت است. اسلام نه طرفدار مردم‌داری به تنهایی بلکه طرفدار مردم‌سازی است. 
 
حجت‌الاسلام لطفیان اظهار کرد: البته مردمداری هم اهمیت دارد اما آموزه‌های اسلام راستین مردم‌ساز است و جهاد زیربنای همه آن چیزهایی است که عرض کردم. خوشبختانه یکی از واژه‌های پرتکرار امت اسلامی را در انقلاب اسلامی به منصه ظهور رساندیم که امروزه تحت عنوان بیداری اسلامی بسیاری از کشورها را در نوردیده است. مسئله جهاد یکی از آموزه‌هایی است که در پرتو تربیت روحانیون اصیل و مردمی رشته‌ای را در سراسر کشور ایجاد کرد و هویت‌های خُرد جای خود را به هویت‌های کلان داد. در جنگ هشت ساله هیچ کس سخن از مذهب به میان نمی‌آورد بنابراین جهاد در دفاع مقدس هویت اسلامی را جایگزین هویت مذهبی و هویت ملی را جایگزین هویت‌های قومی کرد. 
 
دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت ادامه داد: نکته دیگری که روحانیت و همه شهدا به ما یاد داده‌اند این است که نگاه اسلام به جنگ نگاه قتال و خونریزی و حتی پیروزی یا شکست نیست بلکه هر کدام از جنگ‌های صدر اسلام پیامی دارد و در دفاع مقدس عصاره تمام جنگ‌های صدر اسلام را در پرتو دستورات قرآنی مشاهده می‌کنیم. اگر جنگ بدر می‌خواهد مسیر حق و باطل را تمیز بدهد دفاع مقدس نیز مسیری برای جدایی حق از باطل بوده است. اگر پیامد جنگ حُنین دفاع از اخلاق بوده است رزمندگان نوجوان ما در دفاع مقدس این آموزه‌ها را به خوبی به تصویر می‌کشند. 
 
وی افزود: اگر جنگ احزاب، شناخت صادق از غیر صادق و تبوک شناخت منافق از غیرمنافق است، در هشت سال جنگ نیز شاهد این تفکیک‌ها بودیم. امروز جریان صادق اسلامی از جریان غیرصادق که در برخی کشورهای عربی توسط حکام آنها ترویج می‌شود تفکیک شده که این هم از دستاوردهای هشت سال جنگ تحمیلی است که فاصله‌ای بین کسانی‌که به اسم اسلام و ایران در صدد خیانت به کشور بودند با اسلام راستین ایحاد کرد. 
 
حجت‌الاسلام لطفیان یادآور شد: خدای متعال را سپاسگزاریم که از شهید، ولی الله و انصار رسول خدا تحویل جامعه می‌دهد و آنقدر شهید را عظمت می‌بخشد که حضرت علی(ع) در دعای خود از خدای متعال منزلت و جایگاه شهیدان را آرزو می‌کند. نگین این جریان حق‌طلبانه روحانیت عزیز بوده که اجر آنها از این منظر بالاست که با بیان خود شهیدپرور نیز بوده که این افتخار شهادت نصیب خودش هم شده و به یاران شهید پیوسته است. 
 
وی افزود: در این میان روحانیون اهل سنت نیز که در میدان مبارزه بوده‌اند «جهاد پیوسته» داشته‌اند و از این باب که مسیر را برای دفاع به همگان نشان دادند قطعاً جایگاه ویژه‌ای دارند. امیدواریم این مسیر تابناک همچنان پاینده باشند.
 
در ادامه ماموستا اقبال بهمنی، رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهر سنندج به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: بنده به سه موضوع اشاره می‌کنم که یکی هدف روحانیون اهل سنت است از اینکه با جریان انقلاب و امام(ره) همسو شدند، دوم خاطراتی از شهدای روحانیت اهل سنت بیان می‌کنم و سوم پیشنهاداتی برای اینکه این جریان ادامه داشته باشد ارائه می‌دهم. با مطالعه زندگی شهدای روحانیت کردستان به این نتیجه می‌رسیم که سراسر زندگی آنها آمیخته با مباحث قرآنی بوده و جان خود را نیز در این راه و اعتلای حکومت اسلامی نثار کردند. 
ارسالی//شهدای روحانی اهل سنت جان خود را در راه قرآن فدا کردند
 
وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های خاص این شهدا دشمن شناسی بوده است. آن بزرگواران در زمان طاغوت دشمنان دین و مردم را به خوبی شناختند و برخی از آنان همانند ملاصالح خسروی توسط ساواک بازداشت و شکنجه شدند. خانواده وی می‌گفتند وقتی دختر کوچک وی روی ران ماموستا می‌نشیند و با گویش وی بازی می‌کند متوجه می‌شود هر دو گوش وی سوراخ است وقتی دخترش علت را می‌پرسید چیزی نمی‌گوید اما مسرش می‌گفت در زندان ساواک دو وزنه به گوش ماموستا آویزان کرده بودند تا مجاهدان را که در منزل وی پنهان شده بودند لو دهد اما وی مقاومت کرده بود.
 
وی افزود:  بسیاری از علمای اهل سنت محبور شدند مهاجرت کنند و بسیاری نیز زندانی و شکنجه شدند. این افراد منشأ خیر و برکت در میان مردم هم بودند و اقداماتی همانند مسجدسازی، مدرسه‌سازی و پل‌سازی و ... انجام داده‌اند.  یکی از این افراد ماموستا عرب منبری است که جلوی چشم زن و بچه و مردم روستا چشم راست و سپس چشم چپ وی را با نیزه در می‌آورند و در نهایت یک تیر به بدن وی شلیک می‌کنند تا مانع روشنگری وی در زمینه خدمات نظام اسلامی شوند. با شروع جنگ روحانیون اهل سنت تیم‌های پیشمرگان مسلمان را تشکیل دادند و برای حفاظت از جان مردم به کار گرفتند و بسیاری از آنها در همین راه به شهادت می‌رسند. 
 
ماموستا بهمنی اظهار کرد: گروه‌های ضد انقلاب به بعضی از روحانیون ما همانند ماموستا ملامحمد کریمیان می‌گویند فتوایی علیه امام(ره) و نظام اسلامی دهید اما ایشان آن را قبول نمی‌کند و می‌گوید این حکومت شمه‌ای از حکومت رسول الله است و در نهایت وی نیز در منزل خودش به شهادت می‌رسد. مرحوم ملاحیدر فهیم یکی دیگر از این مبارزان است که در سن ۸۱ سالگی توسط گروهای ضد انقلاب به شهادت می‌رسد. اینها گوشه‌ای از اقدامات روحانیون اهل سنت در دفاع از نظام اسلامی است و با افتخار هم در این سنگر ایستاده‌اند. 
 
وی در ادامه به ارائه پیشنهادات خود پرداخت و گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند هم علما و هم شهدای کردستان در مظلومیت هستند. پیشنهاد بنده این است که خیابان‌هایی به نام روحانیون اهل سنت نامگذاری شود. تدوین کتاب مستند با شهدای اهل سنت کردستان، نصب تندیس شهدای روحانیت به ویژه در مکانی با نام مشاهیر بزرگ اهل سنت تا همیشه در دید مردم باشد، ساخت فیلم یا مستند، تدوین کتابی ویژه مشاهیر اهل سنت و خدمات آنها به انقلاب اسلامی، تدوین کتاب خاطرات روحانیون پیشکسوت کردستان که در قید حیات هستند و در جبهه حضور داشته و در پیشبرد آرمان‌های انقلاب نقش داشته‌اند. تأسیس موزه فرهنگی، علمی، دینی، سیاسی و اجتماعی برای شهدای روحانیت اهل سنت به منظور حفظ و حراست از دستاوردهای آنان، از دیگر پیشنهاداتی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. 
ارسالی//شهدای روحانی اهل سنت جان خود را در راه قرآن فدا کردند
 
سردار حسن رستگارپناه، رئیس مرکز مطالعات امنیت ملی ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه این نشست اظهار کرد: عمق اعتقادی مردم به روحانیت در کردستان همانند هوایی است که تنفس می‌شود. از طرفی دیگر عمق اعتبار روحانیت برای مردم به گونه‌ای است که روحانیت، خود را جزو لاینفک مردم می‌داند و در زندگی، کشاورزی، درون خانواده و ... این رابطه با مردم وجود دارد. در زمان پهلوی ترویج بی‌دینی و لائیک کردن مردم در کردستان و نشر تفکر مارکسیستی دنبال می‌شد. 
 
وی ادامه داد: مسئله دیگری که آن رژیم به عنوان محور قرار داده بود انحراف در روحانیت و وابسته کردن آنها به خود بود اما بعد از انقلاب برخی جریانات سیاسی فعال کردی بزرگ‌ترین مانع برای رسیدن به اهداف خود را روحانیت می‌دیدند چراکه مهم‌ترین حافظ دین را روحانیت می‌دانستند بنابراین در تقابل با آنها برنامه‌ریزی هدفمند انجام دادند که اولین مورد آن تهدید دائمی بود و این تقابل را تا جایی پیش می‌بردند که منجر به حذف فیزیکی می‌شد اما روحانیت مورد تطمیع یا انحراف قرار نگرفت. اقدام دیگر بی‌اعتبار کردن آنها در میان مردم بود ولی همه این اهداف هم در دوران پهلوی و هم دوران سیطره سیاسی گروه‌های قومی ناکام ماند چراکه روحانیت ایستادگی کردند و البته این ایستادگی کار ساده‌ای نبود. 
 
رستگارپناه اظهار کرد: مسئله دیگر صبوری و متانت نفس روحانیت است. بنده در جریانم که بسیاری از روحانیون اهل سنت با مشقت زندگی می‌کنند اما صبوری دارند. از سوی دیگر لحظه‌ای از دفاع از انقلاب کوتاه نیامده‌اند و امروز حتی در کوچک‌ترین روستاهای اهل سنت خطبه نماز جمعه می‌خوانند. در میان روحانیون اهل سنت علمای بزرگی داریم اما باید تألیفات خود را بیشتر کنند تا جریانات رسانه‌ای معاند که به دنبال لائیک کردن کردستان هستند را ناکام بگذارند.
 
رئیس مرکز مطالعات امنیت ملی ستاد کل نیروهای مسلح  گفت: معتقدم روحانیت اهل سنت با وجود فشارهای معیشتی بر مردم اما مردم را با صبوری پشت انقلاب نگه داشته است اما ابزارهای امروزی در اختیار آن‌ها نیست و باید این ابزارها را در اختیار داشته باشند. یکی دیگر از مسائل مهم این است که اختیارات روحانیت اهل سنت را با توجه به شرایط امروز افزایش دهیم تا به صورت همه جانبه به مقابله با انحرافات برویم. 

برای مشاهده گزارش تصویری این نشست اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام
captcha