کرونا 9 شهر ایران را مجدداً قرمز کرد
کد خبر: 3953716
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
رئیسی خبر داد:

کرونا 9 شهر ایران را مجدداً قرمز کرد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به بازگشت برخی از شهرهای کشور به شرایط قرمز گفت: در حال حاضر خوزستان بالاترین میزان شیوع بیماری را دارد و نیاز است مردم و مسئولان بیشتر مراقبت کنند و جلوی خیز بیماری را بگیرند.

بازگشت 9 شهر کشور به شرایط قرمزبه گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، امروز 25 بهمن‌ماه، در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به تشریح آخرین وضعیت کرونا در کشور پرداخت.

وی با بیان اینکه ویروس جهش یافته انگلیسی، آفریقایی و ژاپنی و تغییر الگوی رفتاری ویروس، میزان سرایت و کشندگی را افزایش داده است گفت: در انگلیس بیش از چهار میلیون نفر درگیر این ویروس شده‌اند و ۱۳۵ هزار نفر فوت کرده‌اند. در آمریکا نیز مرگ و میر روزانه از مرز پنج هزار نفر عبور کرده است. در سایر کشور‌ها نیز به همین نسبت وضعیت شیوع بیماری چندان مناسب نیست.

سخنگوی ستاد ملی کرونا با بیان اینکه روند مرگ و میر در کشور همچنان نزولی و دو رقمی است، گفت: زمانی که بیماری شیوع پیدا می‌کند، معمولاً دو هفته بعد میزان بستری‌ها بالا رفته و چهار هفته بعد هم این موضوع در افزایش میزان فوتی‌ها تأثیر گذار است و برعکس آن نیز وجود دارد.

رئیسی ادامه داد: اقداماتی که از اول آذرماه انجام شد و میزان ورودی بیمارستان‌ها کاهش یافت اثر خود را اکنون نشان می‌دهد و کاهش میزان فوتی‌ها، نتیجه رعایت پروتکل‌ها طی چند هفته گذشته است.

وی با بیان اینکه در برخی استان‌ها خیز بیماری آغاز شده و جای هشدار جدی وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر خوزستان بالاترین میزان شیوع بیماری را دارد و نیاز است مردم و مسئولان بیشتر مراقبت کنند و جلوی خیز بیماری را بگیرند.

معاون وزیر بهداشت افزود: شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، کارون، هویزه، شادگان و شوشتر با روند افزایشی بیماری مواجه هستند. این شهر‌ها در سطح کشور وضعیت قرمز دارند و باید پروتکل‌های بهداشتی سخت‌گیرانه را رعایت کنند تا این خیز بیماری کنترل شود.

وی اظهار کرد: در آذربایجان غربی نیز روند ابتلا رو به افزایش است و پروتکل‌های بهداشتی و مراقبت‌ها باید جدی گرفته شود. در حال حاضر هرمزگان خیز بیماری را تا حدود زیادی کنترل کرده است. ضمن اینکه روند استان مازندران که صعودی بود، کنترل شده است. از ۱۵ شهر نارنجی در مازندران، هشت شهر به وضعیت زرد کرونا تغییر کرده و هنوز هفت شهر با وضعیت نارنجی دارد.

رئیسی افزود: استان گلستان و گیلان نیز همچنان نیازمند مراقبت شدید هستند. استان بوشهر نیز شیب ملایم رو به بالا دارد که به دقت بیشتری نیازمند است.

معاون وزیر بهداشت گفت: در مجموع ۹ شهر قرمز، ۳۹ شهر نارنجی، ۲۲۸ شهر زرد و ۱۷۲ شهر آبی داریم. همان طور که مشاهده می‌شود، از تعداد شهر‌های آبی کم شده و به تعداد شهر‌های زرد و نارنجی افزوده شده است. در آذربایجان شرقی چهار شهر نارنجی، آذربایجان غربی پنج شهر، اصفهان دو شهر، خوزستان پنج شهر، خراسان جنوبی یک شهر، کرمان یک شهر، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان هر کدام سه شهر، گیلان هفت شهر، مازندران هشت شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

رئیسی یادآور شد: در قزوین یک نفر بر اثر کرونای انگلیسی فوت شد و اطرافیان این فرد مورد رصد و آزمایش قرار گرفته‌اند و جواب آزمایش این افراد تا روز یکشنبه آماده می‌شود. باید از مرز‌ها مراقبت کنیم و اگر مسافری از خارج از کشور وارد می‌شود، همه باید مراقبت کرده و قرنطینه رعایت شود. اگر فردی وارد کشور می‌شود و حتی علائم ندارد، حداقل باید ۱۴ روز قرنطینه و علائم او به شدت رصد شود.

سخنگوی ستاد ملی کرونا در رابطه با واکسن نیز اظهار کرد: در روز‌های گذشته واکسیناسیون برای گروه‌های هدف آغاز شد و روز گذشته نیز ۱۰۰ هزار دوز واکسن دیگر وارد کشور شد. روند ملی واکسیناسیون براساس سند ملی آن انجام می‌شود. خوشبختانه هیچ عارضه خاصی در میان افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند مشاهده نشد.
انتهای پیام
captcha