ورود پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم به تهیه بسته‌های فناورانه فرهنگی و دینی
کد خبر: 3953144
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱

ورود پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم به تهیه بسته‌های فناورانه فرهنگی و دینی

مدیر پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی به استقبال حوزه‌های علمیه از فعالیت‌های این پارک اشاره کرد و گفت: قرار است با حوزه علمیه قم همکاری‌هایی در حوزه بسته‌های فناورانه فرهنگی و دینی داشته باشیم که طبیعتاً این کار منجر به ایجاد واحدی از پارک در آنجا می‌شود.

به گزارش ایکنا از فارس، محمدحسین ایمانی خوشخو، مدیر پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی ظهر امروز، 21 بهمن‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز گفت: نخستین پارک ملی تخصصی کشور که حوزه تخصصی آن حوزه فرهنگ و صنایع فرهنگی و علوم انسانی است، این پارک ملی است.

وی با بیان اینکه با تجاربی که جهاد دانشگاهی در این حوزه دارد و با اعتمادی که به این نهاد وجود دارد، مجوز راه‌اندازی این پارک را گرفتیم و اکنون قریب سه سال از فعالیت آن می‌گذرد، گفت: سئوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا گستره فعالیت‌ها در تمام بخش‌های فرهنگی است؛ برای این کار فازبندی انجام دادیم و در مرحله اول فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم که به اقتصاد و درآمدزایی نزدیک‌تر هستند نظیر گردشگری، صنایع دستی، رسانه، هنرهای تجسمی و بخشی از شاخه‌های حوزه فرهنگ و دین و موسیقی که این‌ فعالیت‌ها را شروع کردیم و خوشبختانه توانستیم جمع قابل توجهی از هنرمندان را با پارک مرتبط کنیم.

ایمانی خوشخو به استقبال حوزه‌های علمیه از فعالیت‌های این پارک اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون حوزه‌های علمیه با گذشته بسیار فرق کرده‌اند و مخصوصاً در حوزه‌ فناوری ورود بسیار خوبی داشته‌اند و مؤسسات پژوهشی بسیاری وجود دارد که فناورمحور و پژوهش محور هستند که ظرفیت خوبی برای استفاده و همکاری هستند.

وی ادامه داد: قرار است با حوزه علمیه قم همکاری‌هایی در حوزه  بسته‌های فناورانه فرهنگی و دینی داشته باشیم که طبیعتاً این کار منجر به ایجاد واحدی از پارک در آنجا می‌شود و در شیراز هم امام جمعه استقبال خوبی از این قضیه کردند و ما هم از واحد استان فارس درخواست کردیم برای این کار وارد مذاکره شوند تا بتوانیم در حوزه فرهنگی و دینی به هسته‌های علمی فناورانه دست یابیم و این هسته‌ها از حمایت‌های پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی بهره‌مند شوند.

ایمانی خوشخو ادامه داد: در کنار این فعالیت‌ها، یکسری نکاتی وجود دارد که مرتبط با موضوع پارک هستند مانند جایزه ملی تعالی گردشگری که اولین بار در کشورمان این جایزه مطرح شد و تاکنون دو دوره آن انجام شده است و سومین دوره آن هم در حال برنامه‌ریزی است و به یاری خدا در ابتدای سال آینده به شکل ویژه‌ای آن را برگزار خواهیم کرد.

مدیر پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی، یکی دیگر از فعالیت‌های این پارک را جایزه ملی طراحی بسته‌بندی صنایع فرهنگی برشمرد و گفت: اگر به شکل بسته‌بندی صنایع فرهنگی و دستی نگاه کنیم، مشاهده خواهیم کرد که بسته‌بندی آن‌ها به شکل سنتی و فله‌ای است و یک صنایع دستی را در یک روزنامه و پلاستیک پیچیده و تحویل می‌دهند در صورتی که اگر بخواهیم عرضه بین‌المللی این صنایع داشته باشیم، بسته‌بندی صنایع فرهنگی حرف اول را می‌زند.

وی با یادآوری اینکه نخستین جایزه ملی طراحی بسته‌بندی صنایع فرهنگی را در سال گذشته برگزار کردیم و در این راستا بیش از 500 هنرمند در سطح کشور شناسایی شد، گفت: برای این صنایع نیز نمایشگاهی در تهران برپا کردیم که امروز روز آخر آن است.

ایمانی خوشخو با ذکر این نکته که همکاری‌هایی با دستگاه‌های دیگری که نیازمند به فناوری‌های صنایع فرهنگی هستند، داریم، گفت: در همین رابطه توافق‌نامه و قرارداد خوبی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد کردیم و دوره‌های صنایع فرهنگی یا طرح تیپ مشاغل فرهنگی را برای آن‌ها طراحی کرده و تحویل دادیم.

مدیر پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی بیان کرد: همچنین با دستگاه‌های دیگر صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی، کمیته امام خمینی(ره)، صندوق کارآفرینی امید وزارت دادگستری، مرکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد، پارک علم و فناوری زنجان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  طی سه سال گذشته تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردیم.

وی همچنین گفت: از آنجا که این پارک یک پارک ملی است، لذا گستره فعالیت‌های آن باید ملی باشد تا بتواند نیازهای دیگر شهرها را در حد امکان پاسخ دهد و به‌همین دلیل به دنبال واحدهای استانی رفتیم و در فاز اول راه‌اندازی 5 واحد پارک را طرح‌ریزی کردیم که نخستین ان در استان زنجان و دومین آن در استان فارس راه‌اندازی شده است.   

ایمانی خوشخو به راه‌اندازی پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی واحد جهاددانشگاهی استان فارس اشاره کرد و گفت: برای اینکه موازی کاری با پارک‎هایی که در استان فارس وجود دارد، ایجاد نشود، تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای میان پارک فناوری استان فارس، پارک علوم و فناوری‌های نرم جهاد دانشگاهی فارس و پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم امروز منعقد کردیم که با این هم‌افزایی می‌توانیم هرچه سریع‌تر به اهداف مدنظر دست یابیم.

مدیر پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی در ادامه سخنان خود به وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در کشورمان اشاره کرد و گفت: مشکلی که اکنون کشورمان با آن موجه است، وجود فارغ‌التحصیلان بیکار است و آمار آن‌ها به خصوص در رشته علوم انسانی به شکل تصادعدی بالا رفته است لذا در این پارک چند حوزه را برای اشتغال رشته‌های مختلف علوم انسانی راه‌اندازی کردیم.

وی بیان کرد: در حوزه گردشگری نیز دو یا سه شرکت فعال داریم که در این حوزه فعالیت می‌کنند اگرچه شاید تنها بتوانیم بخش کوچکی از  مشکل این حوزه را حل کنیم ولی باید ببینیم دنیا چه کار می‌کنند و آیا فعالان این رشته‌ها در کشورهای دیگر بیکارند که پاسخ آن خیر است و هیچ تفاوتی میان فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف در آن‌ها وجود ندارد ولی در کشور ما چون نظام آموزش عالی، نظام توانمندسازی نیست و فقط گذراندن چند واحد درسی است، طبیعی است که وقتی دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌شوند نتوانند وارد جامعه شوند.

ایمانی خوشخو یکی دیگر از حوزه‌هایی که در این پارک توجه ویژه شده است، در حوزه کودکان برشمرد که برای استعدادیابی و خلاقیت آنان در نظر گرفته شده است و سپس ادامه داد: در این حوزه سه مجموعه با محوریت کارآفرینی، افزایش هوش مالی، افزایش خلاقیت و نوآوری در گروه‌های 5 تا 12 سال ذیل پارک فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی فعالیت می‌کنند.

مدیر پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی در بخش پایانی سخنان خود به راه‌اندازی دفتر خبرگزاری سیناپرس در استان فارس اشاره کرد و گفت: این خبرگزاری تخصصی علم و فرهنگ است که امروز به‌صورت رسمی دفتر این خبرگزاری در شیراز راه‌اندازی شد.

انتهای پیام
captcha