واکسیناسیون سراسری کرونا در ۶۳۵ بیمارستان کشور آغاز شد
کد خبر: 3953068
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱

واکسیناسیون سراسری کرونا در ۶۳۵ بیمارستان کشور آغاز شد

واکسیناسیون سراسری کرونا امروز 21 بهمن‌ماه، در ۶۳۵ بیمارستان کشور برای پرسنل Icu شامل پزشک، پرستار و همکاران خدماتی آغاز شد.

واکسیناسیون سراسری کرونا در ۶۳۵ بیمارستان کشور آغاز شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، وا‌کسیناسیون سراسری علیه بیماری کووید۱۹ امروز 21 بهمن ماه، با ارتباط ویدیو کنفرانسی رئیس‌جمهور و با حضور سعید نمکی، وزیر بهداشت در بیمارستان امام خمینی(ره) آغاز شد.

سعید نمکی، در این برنامه اظهار کرد: خوشبختانه با حمایت‌های رئیس جمهور و همکارانمان در وزارت خارجه، بانک مرکزی و وزارت راه امروز مفتخریم وا‌کسیناسیون سراسری علیه بیماری کووید۱۹ را در ۶۳۵ بیمارستان دولتی، خصوصی و خیریه آغاز کنیم.

وی افزود: این واکسیناسیون برای پرسنل Icu شامل پزشک، پرستار و همکاران خدماتی در icu انجام می‌شود.

نمکی ادامه داد: تا قبل از عید واکسن‌های دیگری را نیز وارد و برای افراد اولویت‌دار تزریق می‌کنیم‌. واکسیناسیون داخلی نیز از بهار سال آینده آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: قبل از پرسنل icu، پارسا نمکی، فرزند من واکسن را تزریق می‌‌کند تا اثبات کنیم فرزندان ما فدای مردم ایران هستند و به مردم بگوید اولین کسی خواهد بود که واکسن می‌زند‌.

نمکی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم فشارهای گسترده بین‌المللی با دست‌های بسته در اقیانوس بلای کرونا آشنا کرد. روزگاری که همه مرزها را بر ما بسته بودند، سنگین‌ترین تحریم‌ها را علیه ما روا داشتند و مردم ما را از کمترین‌ها محروم کردند اما با لطف خداوند و با وفاق ملی و همدلی روز افزون توانستیم در مدتی بسیار کوتاه و با رشادت، شجاعت و وفاقی که در کادر سلامتی شکل گرفت از این بلا عبور کنیم.

وی بیان کرد: در رابطه با واکسن کووید ۱۹ سه راه را از روزهای نخست برای تأمین واکسن در نظر گرفتیم. واردات واکسن، تولید داخلی و تولید مشترک با انتقال دانش فنی و تکنولوژی بیرون، راه‌های در نظر گرفته شده‌اند.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگرچه ما با دست‌های بسته در این اقیانوس بلا شنا کردیم اما با چشمهای باز برای انتخاب بهترین‌ داروها و واکسن‌ها تلاش کردیم.

وی یادآور شد: واکسن تولید داخل نیز تا قبل از بهار آماده نمی‌شود به همین دلیل باید گروه‌های آسیب‌پذیر را تحت واکسیناسیون قرار دهیم. در این رابطه ما سعی کردیم از منابع معتبر جهان که اولاً واکسن آنها فازهای کلینیکال ترایال یا آزمایش‌های انسانی را در سه فاز گذرانده باشد و دوم اینکه حتماً در چند کشور معتبر دیگر ثبت و مصرف آن آغاز شده باشد را انتخاب کنیم.

وی یادآور شد: سند ملی واکسیناسیون را تدوین کردیم تا گروه‌های هدف مشخص شود. امروز اولین گروه که مدافعان سلامت مشغول خدمت در آی سی یوها بودند واکسینه می‌شوند و این روند ادامه دارد. تا دو هفته دیگر نیز سایر گروه‌های هدف مدافع سلامت واکسینه می‌شوند. همزمان به سراغ افراد بالای ۶۵ سال در سراهای سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای می‌رویم.

۲۲ هزار پرسنل icu در مرحله اول واکسینه می‌شوند

به گزارش ایکنا، قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، در حاشیه مراسم آغاز واکسیناسیون کرونا، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در آستانه ۲۲ بهمن افتخار داشتیم که شاهد آغاز مراسم واکسیناسیون سراسری کووید۱۹ باشیم گفت: تا کنون بیش از یک میلیون بستری در سراسر کشور داشتیم. در عین حال میزان تخت‌های مراقبت‌های ویژه به ۲.۵ برابر قبل از بیماری کرونا افزایش پیدا کرد؛ به طوری که در حال حاضر حدود ۱۱ هزار تخت ویژه کرونا در بخش‌های بیمارستانی داریم.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم هیچ بیماری از خدمات ای سی یو محروم نشود، گفت: بالغ بر ۳۴ هزار پرسنل در ای سی یو اعم از پزشک، پرستار و نیروهای پشتیبانی و... هستند. حدود ۲۲ هزار نفر از این نیروها در مراکز دولتی فعالیت دارند و سیاستگذاری شده است تا این افراد در مرحله اول واکسن کرونا دریافت کنند.

جان‌بابایی افزود: امیدواریم همه پرسنل درمانی در مراحل بعدی واکسینه شوند، این مرحله در یکی از بزرگترین بیمارستان‌های کشور آغاز شد، به دلیل اینکه بیشترین پذیرش بیمار کرونا را داشته است. سایر کادر درمان، افراد بالای ۶۵ سال و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر در مرحله بعد واکسینه می‌شوند.

به گزارش ایکنا، فتاح قاضی، متخصص بیهوشی و رئیس icu بیمارستان امام خمینی(ره)، سارا گودرزی، پرستار icu، سید جمیل حسینی، پرستار icu و بیمارستان، از اولین اعضای کادر درمان بودند که واکسن کرونا به بازوان آنها تزریق شد.

انتهای پیام
captcha