جنبه‌های دینی اولویت دارند/ مدیون شهداییم
کد خبر: 3952683
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
گزارش ایکنا از نشست فیلم «یدو»/

جنبه‌های دینی اولویت دارند/ مدیون شهداییم

کارگردان «یدو» گفت: بی‌شک فیلم های تجاری برای سینما مهم است، اما اولویت من در تولید فیلم آثار دینی و هنری است.

به گزارش ایکنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم «یدو» با حضور مهدی جعفری کارگردان، محمدرضا مصباح (تهیه‌کننده)، ستاره پسیانی، آیدین ظریف، ریحانه آریامنش، میلاد صویلاوی (بازیگر)، مرتضی نجفی (مدیر فیلمبرداری)، عباس عباسی (طراح‌گریم)، میثم مولایی (تدوینگر)، آیدین ظریف (طراح صحنه) و با اجرای علیرضا غفاری امشب 19 بهمن در سالن‌ همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مهدی جعفری درباره انتخاب این قصه برای ساخت فیلم «یدو» گفت: من زاده شهر اهواز هستم و چند سالی می‌شود که در حوزه دفاع‌مقدس کار می‌کنم. روزی ابراهیم ایرج‌زاد داستان «زخم شیر» نوشته صمد طاهری را به من پیشنهاد داد که بخوانم و اگر دوست داشتم فیلمش را بسازم. ما از این قصه، فیلمنامه‌ای سینمایی استخراج کردیم که حاصل آن «یدو» شد.

محمد رضا مصباح: اولویتم در سینما، فیلم های دینی است

جعفری درباره حضور پسیانی در این پروژه و ایفای نقش مادر  گفت: در قصه اصلی سن مادر کمی بالا است و ما در جهان فیلمنامه سن مادر را کمی پایین‌تر آوردیم. ما با چند بازیگر در آن سن و سال تماس گرفتیم که به هر دلیلی همکاری میسر نشد، اما در نهایت ستاره پسیانی پذیرفت و ریسک کرد.

او ادامه داد: ستاره پسیانی تنها بازیگر حرفه‌ای بود که باید بین بازی خودش و بازیگران دیگر تعادل ایجاد می‌کرد. خوشبختانه همه انرژی گذاشتند و بچه‌های نابازیگر در کنار ستاره پسیانی با هم به تعادل رسیدند و کار خوبی از آب درآمد.



مصباح، تهیه‌کننده فیلم نیز گفت: فیلم «یدو» ترکیبی از ژانر دفاع مقدس، با نگاهی به حوزه خانواده و توجه به نوجوانان است. سال گذشته درصدد همکاری با مهدی جعفری بودم که در این فیلم شرایط فراهم شد. جا دارد از بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکر کنم که اجازه دادند در کنار آنها کار کنیم. عوامل این کار در سخت‌ترین شرایط ممکن کار می‌کردند و جایگاهشان در سینمای ایران پایدار خواهد بود.

مصباح  در ادامه درباره فیلم‌هایی که تهیه آن‌ها را عهده‌دار بوده است، تصریح کرد: ما در فیلمسازی غیر از ملاک تجاری، باید ملاک‌های آرمانی نیز داشته باشیم. بی‌شک بحث تجاری مهم است؛ اما اولویت من جنبه‌های هنری و دینی آثار است. امیدوارم سینما دوباره بازگشایی شود و به فضل الهی فیلم‌ها اکران شوند.

ستاره پسیانی،  بازیگر «یدو» هم درباره ایفای این نقشی که با خودش فاصله سنی زیادی داشت، بیان کرد: من پیشتر سابقه همکاری با مهدی جعفری را داشتم و وقتی با من تماس گرفتند و فیلم‌نامه را خواندم، بسیار جذب داستان شدم. من در این فیلم نقش کاراکتری که حدود ده سال از من بزرگتر است را ایفا کردم که برایم چالش جذابی بود. لازم به ذکر است شصت روز در گرمای پنجاه و یک درجه در شهر آبادان و در اوج شیوع ویروس کرونا کار کردیم.

پسیانی درباره گرفتن سیمرغ  جشنواره و انتخاب نقش‌های متفاوتش، گفت: تعریف‌هایی که از بازی من می‌کنید به منزله جایزه برای من تلقی می‌شود و ایفای نقش‌های اینچنینی و دور از شخصیت خود بازیگر چالش بزرگی برای هر بازیگری به حساب می‌آید.

میلاد صویلاوی، بازیگر نوجوان فیلم «یدو» درباره تجربه حضور در سینما بیان کرد: به لطف مهدی جعفری و مصباح چیزهای بسیاری یاد گرفتم و با حضور در این فیلم راهم را پیدا کردم.

محمد رضا مصباح: اولویتم در سینما، فیلم های دینی است

مرتضی نجفی، مدیر فیلمبرداری «یدو» درباره تجربه حضور در این اثر سینمایی، اظهار کرد: در مرحله‌ای که کارگردان فیلمنامه را به من پیشنهاد داد بسیار خوشحال شدم؛ چراکه من خودم را مدیون شهدا و خانواده آن‌ها می‌دانم و با این اثر ادای دینی به آن‌ها کردم. آبادان برای ما تبدیل به شهری الهام‌بخش شد.

ظریف در انتها، درباره طراحی صحنه این فیلم توضیح داد: تقریبا تمام فضاهای موجود در فیلم را ساختیم؛ چراکه چهل سال از زمان جنگ می‌گذرد و ما باید فضا را به آن دهه نزدیک می‌کردیم.

انتهای پیام
captcha