تربیت اخلاقی و معنوی در دنیای مدرن ضامن سلامت روانی فرزندان است
کد خبر: 3950612
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶

تربیت اخلاقی و معنوی در دنیای مدرن ضامن سلامت روانی فرزندان است

یک کارشناس آموزش خانواده و علوم قرآنی گفت: تربیت اخلاقی و معنوی در دنیای مدرن ضامن سلامت روحی و روانی کودکان و نوجوانان است.

مکرم محمدنیا، مدرس دانشگاه و کارشناس آموزش خانواده و علوم قرآنی، در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، در خصوص تربیت اخلاقی و معنوی کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: تربیت اخلاقی و معنوی در دنیای مدرن ضامن سلامت روحی و روانی کودکان و نوجوانان است، فرزندان ما آن چیزی می‌شوند که ما هستیم، نه آن کسی که ما می‌گوییم.

وی افزود: مراد ما از معنویت برای کودک و نوجوان، توجه به بُعد روحانی وجود او و شکوفایی ویژگی‌های فطری وی از طریق به فعلیت رساندن ابعاد معنوی وجودشان برای رسیدن به مقام انسان کامل یا انسان متعادل است.

محمدنیا با بیان اینکه عصر کنونی، روزگار بحران‌های متعدد اجتماعی و فرهنگی از جمله بحران اخلاق و معنویت است، گفت: شاید بتوان بحران معنویت را از مهم‌ترین بحران‌های انسان در دوران معاصر دانست؛ امروزه شعار معنویت و ارائه راهکارهای معنوی برای داشتن یک زندگی سالم و آرام رو به گسترش است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه والدین الگوی فرزندان هستند، بیان کرد: اگر خود والدین بدون برنامه‌ریزی به استفاده از وسایل ارتباطی و حضور در شبکه‌های اجتماعی بپردازند و در این دنیای رسانه رها شوند، به تبع آن فرزندان هم الگو می‌گیرند. گاهی بچه‌ها در تلفن همراه یا تبلت بزرگترها محتوایی را می‌بینند که شایسته دیدن و جستجو کردن نیست. اگر من به عنوان بزرگتر خانواده از این فضا بدون قید تربیتی استفاده کنم، چه انتظاری می‌توانم از کودک یا نوجوانم داشته باشم؟.

کارشناس آموزش خانواده و علوم قرآنی تصریح کرد: زمان و فرصتی که ما در اختیار فرزندمان قرار می‌دهیم، در واقع سرمایه‌ای برای ارتباطمان با آنان در آینده و به نوعی پیشگیری کردن از مشکلات بعدی است. هرچه ما کمیت و کیفیت اوقاتی را که با فرزندانمان سپری می‌کنیم افزایش دهیم، محصول آن را در آینده برداشت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همان طور که تکالیف و برنامه‌های درسی فرزندان از سوی مربیان و مدارس ارزیابی می‌شود، میزان و نوع استفاده فرزندان از فضای مجازی لازم است توسط خود آنان و والدین و مربیان ارزیابی شود.

انتهای پیام
captcha