آیت‌الله مصباح یزدی در مقابل بدعت‌ها ایستاده بود
کد خبر: 3946299
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳

آیت‌الله مصباح یزدی در مقابل بدعت‌ها ایستاده بود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌ غربی گفت: آیت‌الله مصباح یزدی قبل و بعد از انقلاب که دشمن به دنبال تحریف دین بود، در مقابل بدعت‌ها و انحرافات ایستاد و هوشیاری دینی را در بین مردم ترویج داد و جامعه و اندیشه‌ها را بیدار کرد.

ارسالیترویج بیداری و اندیشه‌های اسلامی از جمله خدمات آیت‌الله مصباح یزدی بودبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌ غربی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی، امروز، ۱۸ دی‌ماه، در مراسم گرامیداشت ارتحال ملکوتی آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی تمام عمر خود را در دفاع از اسلام، انقلاب و ولایت‌فقیه صرف کرد و از شاگردان خاص مرحوم علامه طباطبایی، آیت‌الله بروجردی، امام خمینی(ره) و آیت‌الله بهجت بوده و ارتحالش ضایعه‌ای بزرگ بر نظام اسلامی و حوزه‌های علمیه است.

وی افزود: تعابیر رهبر انقلاب درباره شخصیت علمی آیت‌الله مصباح، قابل تأمل است که در آن‌ها از عالم ربانی، حکیم و مدیر استفاده شده است. مهم‌ترین وظیفه علما حفظ دین از تعابیر باطل و انحرافات و پاک نگه داشتن دین از دست دشمنان و تحویل آن به نسل‌های آتی است و بر اساس روایات، اصل دین همیشه در طول تاریخ توسط علما و دانشمندان دین حفظ می‌شود.

قریشی گفت: آیت‌الله‌ مصباح قبل و بعد از انقلاب که دشمن به دنبال تحریف دین بود، در مقابل بدعت‌ها و انحرافات ایستاد و هوشیاری دینی را در بین مردم ترویج داد و جامعه و اندیشه‌ها را بیدار و در زمان اصلاحات که وضعیت دانشگاه‌ها و فرهنگ بسیار بد و نوعی خفقان فرهنگی حاکم بود، کسی که به پا خواست و به مردم هوشیاری داد، ایشان بود.

وی ادامه داد: در آن زمان او مثل یک طلبه شهر به شهر می‌گشت تا مردم را نسبت به هجمه‌های فرهنگی دشمن آگاه کند و به همین دلیل است که در دین اسلام بین عالم و عابد تفاوت وجود دارد و در روایات ائمه معصومین هم به فضیلت عالم بر عابد اشاره شده است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در زمانی که قرائت‌های مختلفی از دین صورت گرفت و تفکرات مختلفی وارد دانشگاه‌ها شد، آیت‌الله مصباح بود که با بصیرت خود آن‌ها را تشخیص داد و به تبیین و مبارزه با آن برخواست و ۲۰ سال قبل کتابی به عنوان آذرخش کربلا را نوشت و به شبهات موجود در رابطه با کربلا و قیام عاشورا پاسخ داد و رهبر انقلاب فرمودند که مطالعه این کتاب واجب است.

قریشی اظهار کرد: مرزبانی و مرزداری از دین از مهم‌ترین وظیفه علما بوده و اگر امثال شهید مطهری و آیت‌الله مصباح یزدی‌ها نبودند به هیچ وجه شهیدانی همچون سردار سلیمانی و شهید باکری‌ها تربیت نمی‌شدند و عالمی مثل او، مقامشان بالاتر از شهیدان است.

وی ادامه داد: به دلیل شخصیت بزرگ آیت‌الله مصباح و دفاع ایشان از مقام ولایت و اسلام و دین، دشمن همه توان خود را برای تخریب چهره ایشان استفاده کرد، اما مردم ایران نشان دادند که قدردان علمای دلسوز خود هستند.

آیت‌الله مصباح پرچمدار تفکر اسلامی بود

حجت‌الاسلام غلامرضا اسم‌حسینی، ریاست شورای روحانیت ارومیه، نیز در مراسم یادبود ارتحال ملکوتی حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی اظهار کرد: هر عالمی که از دنیا می‌رود، در اسلام رخنه‌ای ایجاد می‌شود که جای آن پر نخواهد شد. 

وی افزود: فقیه مانند دژ و پناه اسلام بوده و همه مومنین و جهان اسلام مدیون تلاش فقها و عالمان دینی در زمینه تبیین و تفسیر احکام هستند و نحوه معیشت، زندگی سیاسی، اجتماعی، اسلامی و دینی با کوشش علما، سینه به سینه به مردم منتقل شده است. 

ریاست شورای روحانیت ارومیه بیان کرد: مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، با ارتباطات علمی، سیاسی خود از عوامل پیروزی انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تاسیس موسسه آموزشی امام خمینی(ره)، مبارزه با تحریفات و تبیین روشن و جامع از دین اسلام تلاش‌های فراوانی برای اسلام و ولایتمداری کرد. 

وی افزود: او با دفاع خالصانه از ولایت و جریان نظام جمهوری اسلامی، وظایف خود را در برابر امام، رهبری و مردم به نحو شایسته به انجام رساند که موجب افتخار حوزویان و روحانیت شد. 

اسم حسینی، تصریح کرد: امروزه بعد از رحلتش آثار علمی او به عنوان میراث ارزشمند عالمی فرزانه، چراغ راهنمای نسل جوان است و اکنون نسل جوان بیش از دوران حیات به ایشان گرایش پیدا کرده و به آثار ایشان روی آورده و مسیر حق را از طریق مکتب و منش او تشخیص خواهند داد.

وی ادامه داد: آیت‌الله مصباح پرچمدار بزرگ نبرد فکری، فرهنگی و تمدنی و علمدار فکر اسلامی و اصالت‌های اسلامی و رحلتش یک فاجعه بزرگ بود و همواره دشمن در غبار آلودگی‌ها می‌خواهد از جامعه سواری بگیرد، اما علمای بزرگوار هستند که این غبارها را برطرف می‌کنند که مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی از جمله این علما بود.

انتهای پیام
captcha