ضرورت آشنایی مسئولان نظام آموزشی با حقوق کودکان
کد خبر: 3946252
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶

ضرورت آشنایی مسئولان نظام آموزشی با حقوق کودکان

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی با اشاره به ضرورت آشنایی مسئولان نظام آموزشی با حقوق کودکان، بیان کرد: آیین اسلام جامع‌ترین نظام تربیتی و جامع‌ترین نظام حقوقی کودک را تعیین کرده است.

ارسالی| ضرورت ایجاد وحدت رویه در بین نهادهای فعال در حوزه کودکان

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، علی‌اکبر گروسی، رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی، ۱۷ دی‌ماه، در مراسم ویدئوکنفرانسی دهمین مدرسه زمستانه حقوق کودک، اظهار کرد: حقوق کودک مسئله بسیار مهمی است که در مورد آن بحث زیاد شده است. همه ما دوران کودکی را تجربه کرده‌ایم، این دوران از مراحل بسیار حساس حیات بشری بوده که شخصیت انسان در آن شکل می‌گیرد و عمده دغدغه خانواده‌ها این است که فرزندان خود را در سنین کودکی درست پرورش و آموزش دهند.

وی افزود: حقوق کودک علاوه بر حقوق داخلی دارای جنبه بین‌المللی و مجموعه‌ای از حقوق بشر ویژه کودکان است که بر پشتیبانی و نگهداری از کودکان تمرکز دارد و کنوانسیون حقوق کودک مهم‌ترین سند حقوق بین‌المللی برای کودکان است.

گروسی ادامه داد: امروز یکی از مسائل مهم، آموزش مدیران و دست‌اندرکاران، و ضرورت آشنا کردن آن‌ها با حقوق کودکان است، چراکه وضع قوانین به تنهایی ضامن اجرای آن‌ها نیست و آشنایی مجریان و مدیران با قوانین و مقررات مربوط به کودکان امری قراردادی و به اجرای درست قوانین سرعت می‌دهد. 

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه اسلام به‌عنوان دین کامل پیش از همه ادیان و مکاتب به حقوق کودکان توجه کرده است، گفت: در آیات متعددی از قرآن کریم و روایات فراوان از ائمه و پیامبر اکرم(ص) به صراحت تکالیف والدین نسبت به کودکان از جنبه‌های مالی، معنوی و تربیتی تعیین شده است.

وی تصریح کرد: رفتار پیامبر بزرگوار اسلام(ص) به‌عنوان شخصیتی کامل و الهی در برخورد با کودکان زبانزد است که چقدر در برابر کودکان لطیف، مهربان و خاضع بود و این آموزه‌های دینی جزو بارزترین و حیاتی‌ترین اصول مربوط به حقوق کودک در اسلام است.

گروسی افزود: معلمان و مسئولان آموزش و پرورش بیشترین ارتباط را با کودکان دارند و توصیه می‌شود که مسائل تربیتی کودکان را اولویت رویکرد و نیازهای خود قرار داده و با آموزش مسائل حقوقی به دانش‌آموزان و رعایت حقوق کودکان، انسان‌هایی سالم‌تر، مسئولیت‌پذیرتر و کارآمدتر را تربیت و به جامعه تحویل دهند.

وی اظهار کرد: امروز نهادهای متعددی در حوزه حقوق کودک و خانواده کار می‌کنند که باید ارتباط منسجمی بین آن‌ها برقرار شود تا آموزش‌ها به شکل منظم و هماهنگ انجام و تربیت به‌درستی شکل بگیرد، چراکه تعارض و تضاد در آموزش‌ها و عدم ارتباط نهادهای مسئول با خانواده در تربیت کودک و شکل‌گیری شخصیت او مشکل جدی ایجاد می‌کند.

گروسی گفت: برای کاستن پرونده‌های مربوط به بزه‌کاری باید چاره‌ای اندیشید. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در محاکم و کانون اصلاح و تربیت، بیشترین جرایم کودکان در آذربایجان‌غربی، سرقت، قتل و ضرب و جراحت است و مهمترین علت ارتکاب این جرایم مشکلات اقتصادی و در کنار آن مباحث فرهنگی و خانوادگی است. 

وی افزود: علاوه بر همه زمینه‌های بزهکاری کودکان، رشد تکنولوژی و فضای مجازی به‌شدت در تأثیرپذیری کودک و سوق دادن وی بر ارتکاب جرم مؤثر است. در محاکم برای کودکان پرونده شخصیت تشکیل می‌شود، محاکمه و جریان دادرسی با حضور مشاوران انجام و کودکان در زندان در طرح طبقه‌بندی قرار می‌گیرند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در این جریان از تماس کودکان با مجرمان خطرناک و با سابقه و بزرگسال پیشگیری می‌شود و آموزش کودکان بر اساس برنامه درسی مدارس هنگام تحمل کیفر ادامه داشته و آن‌ها در کارگاه‌های حرفه‌آموزی شرکت و پروانه تخصصی دریافت می‌کنند.

وی افزود: اگر کودکان بزهکار امروز حمایت نشوند، در آینده ممکن است باندهای مختلف تبهکاری را تشکیل بدهند. این افراد بعد از مجازات بیشتر باید تحت مراقبت ویژه قرار گیرند، چراکه برخوردها تنها بر اساس قوانین قضایی کافی نیست و همه نهادها و به‎طور کلی مراقبت از کودکان وظیفه‌ای فراقوه‌ای است.

گروسی با بیان اینکه در جهان معاصر شاهد شتاب چشمگیری برای حمایت از کودکان و حقوق مربوط به کودک هستیم، تصریح کرد:  در حال حاضر مشکلات و نارسایی‌های زیادی در مورد حقوق کودک وجود دارد و هنوز شاهد معضلاتی مانند کودکان خیابانی، بدسرپرست، کودک فقر، قربانی خشونت و کار اجباری هستیم، به همین دلیل توصیه می‌کنم در این کارگاه و مدرسه، ابتدا حقوق کودک در اسلام مقدم شمرده شود، زیرا آیین اسلام جامع‌ترین نظام تربیتی و جامع‌ترین نظام حقوقی کودک را تعیین کرده است.

وی ادامه داد: قوه قضائیه در زمینه‌های حقوق کودک اهتمام جدی و ارتباط مستمری با یونیسف دارد و طرح‌هایی را تصویب و اجرا و مطالعاتی بنیادین در خصوص حقوق کودک انجام داده است که ماحصل آن ده‌ها اثر تحقیقی و کتاب ارزشمند در زمینه حقوق کودک و کودکان بزه دیده است.

انتهای پیام
captcha