آیت‌الله مصباح یزدی، سنگربان محکم نظام بود
کد خبر: 3946038
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱

آیت‌الله مصباح یزدی، سنگربان محکم نظام بود

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان آیت‌الله مصباح یزدی را که مرکز ثقل بصیرت افزایی در جامعه دانست و گفت: دشمن شخصیت آیت‌الله مصباح یزدی را بسیار تخریب کرد، چون می‌دانست چه سنگربان قوی و محکمی برای نظام است. بعد از ارتحال آن علامه فاضل و عالم ربانی، آیت‌الله مصباح یزدی نسل جوان ما با  گرایش به اندیشه‌های ناب ایشان و استفاده از میراثش، دوران مظلومیت حیاتش را جبران خواهند کرد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان، شب گذشته، 16 دی‌ماه، در وبینار بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی،  ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت زهرا(س)، شهادت سردار سلیمانی و درگذشت آیت‌الله مصباح یزدی، اظهار کرد: من اگر سرمایه‌ای از حوزه علمیه دارم به برکت وجود آیت‌الله مصباح یزدی بوده و نه‌تنها بنده بلکه همه حوزه‌های علمیه مدیون تلاش‌های آن بزرگوار هستند.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: اگر بخواهم شخصیت این عالم فرزانه را در چند ویژگی شخصیتی خلاصه کنم، آیت‌الله مصباح دارای ویژگی‌ها و مختصات کم‌نظیری است که او را از خیلی شخصیت‌ها متمایز می‌کند. برجسته‌ترین ویژگی شخصیتی این عالم فرزانه این بود که مرکز ثقل بصیرت افزایی در جامعه و عمار بود.

آیت‌الله مصباح یزدی، پیشگام روحانیت بود

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: ایشان هرزمان احساس تکلیف می‌کرد، بدون توجه به نتیجه به وظیفه‌اش عمل می‌کرد. در اوج فتنه 88 که جامعه مورد هجوم جریان نفوذ در کشور بود، رهبر ابتدا مسئله تهاجم فرهنگی را مطرح کردند اما عده‌ای تشکیک کردند، سپس حضرت آقا مسئله شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی را مطرح کردند اما عده‌ای باز هم باور نکردند. آن کسی که درد را تشخیص داد، جریان نفوذ را شناخت و بدون ملاحظات سیاسی وارد میدان شد، آیت‌الله مصباح یزدی بود. ایشان با آن شرایط جسمانی از این شهر به آن شهر رفت و حرکتی روشنگرانه را در حمایت از فرمایشات مقام معظم رهبری در تبیین واقعیت‌ها بنا نهاد. آیت‌الله مصباح پیشگام روحانیت بود و این او را از دیگران متمایز می‌کرد. تکلیف گرا بود و عمل به وظیفه را مهم‌ترین می‌دانست، مسائل حاشیه را نگاه نمی‌کرد و به وظیفه الهی‌اش عمل می‌کرد.

علامه مصباح یزدی معنویت و عقلانیت را درهم‌آمیخته بود

عبادی‌زاده عنوان کرد: در عرصه‌های سازمانی به کار جمعی و تشکیلاتی معتقد بود و آن را در میدان عمل پیاده می‌کرد. علامه مصباح یزدی از جمله شخصیت‌هایی بود  که به کادرسازی برای آینده نظام معتقد بود و وارد عمل می‌شد. موسسه «در راه حق» را راه‌اندازی کرد و من نیز 5 سال در این موسسه افتخار شاگردی داشتم، سپس موسسه باقرالعلوم و بعد موسسه مبارک امام خمینی(ره) را راه‌اندازی فرمودند، همت گماشته و کاری سازمان‌یافته در راستای تحقق کادرسازی آینده انقلاب انجام داد. ما در حوزه‌های علمیه چنین شخصیت‌های معتقد و عمل‌گرا در کار تشکیلاتی را کم داریم.

وی بیان کرد: ویژگی دیگری که شخصیت ارزشمند این عالم فرزانه را متمایز می‌کرد این بود که عقلانیت را با معنویت در هم تنیده و در کنار هم دنبال می‌کرد. درعین‌حال که عالم اخلاق و مسائل سلوک الهی بود و ارتباطات نزدیکی با مرحوم بهجت داشت و از شاگردان خاص ایشان بود، اما یک فیلسوف عقلانی به دنبال تحقق خرد و خردمندی و عقلانیت در حوزه بود و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نکرد.

مکتب آیت‌الله مصباح یزدی، چراغ راه طلاب است

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان اظهار کرد: علامه مصباح یزدی عقلانیت را با معنویت در هم آمیخت و مکتبی پایه‌ریزی کرد که امروز چراغ راه همه ما و طلاب است، در مقابل شبهات و عوامل نفوذ و توطئه دشمنان، مرزبان و دیده‌بانی خبیر بود. ایشان مسائل جامعه و شبهات دشمن را رسد می‌کرد و اگر سخنی بر زبان جاری می‌کرد، دستی به قلم می‌برد و یا پا در میدان مبارزه و مناظره می‌گذاشت، بر اساس تشخیص دقیق بود.

عبادی‌زاده اضافه کرد: آیت‌الله مصباح یزدی یکی از ستارگانی بود که هر جا دشمن وارد عمل می‌شد به خوبی تشخیص می‌داد و مناظره می‌کرد. من معتقدم همان‌طور که امام در مورد شهید مطهری فرمودند که بعد از رفتنش آثار علمی او برای نسل جامعه و به عنوان میراث ارزشمند عالمی فرزانه چراغ راهنمای نسل جوان است، آثار ارزشمند آیت‌الله مصباح نیز همین‌گونه است. ما امروز باید جوانان را به سمتی هدایت کنیم که آثار شهید مطهری و آیت‌الله مصباح یزدی را هیچ‌گاه فراموش نکنند. مطمئناً بعد ارتحال آن عالم فرزانه، نسل جوان بیش از دوران حیات به ایشان گرایش پیدا کرده، به آثار ایشان روی خواهند آورد و مسیر را تشخیص خواهند داد.

وی اظهار کرد: آیت‌الله مصباح یزدی بسیار مظلوم بود و در مظلومیت آن عالم فرزانه همین بس که در اوج فتنه‌ها، وقتی شاگردان ایشان مباحثشان را در دانشگاه‌ها و مراکز علمی مطرح می‌کردند، جرأت نداشتند نام ایشان را جاری کنند، گرچه اندیشه‌هایشان را مطرح می‌کردند.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان ادامه داد: دشمن شخصیت آیت‌الله مصباح یزدی را بسیار تخریب کرد، چون می‌دانست چه کسی را باید تخریب کند. می‌دانست آن عالم ربانی چه سنگربان قوی و محکمی برای نظام است. همان‌طور که شهید بهشتی مظلوم زیست اما با شهادتش راه را به روی انسان‌های مؤمن باز کرد، بعد از ارتحال علامه فاضل و عالم ربانی، آیت‌الله مصباح یزدی نیز نسل جوان ما با  گرایش به اندیشه‌های ناب ایشان و استفاده از میراثش، دوران مظلومیت حیاتش را جبران خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha