اقدامات آیت‌الله مصباح یزدی در مقابله با جریان انحرافی و بسط فرهنگ اسلامی
کد خبر: 3945850
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
آیت‌الله میرباقری بیان کرد:

اقدامات آیت‌الله مصباح یزدی در مقابله با جریان انحرافی و بسط فرهنگ اسلامی

میرباقری ضمن اشاره به ابعاد علمی و معنوی آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: هم سردار سلیمانی و هم آیت‌الله مصباح یزدی از پرچمداران مقابله با جریان‌های انحرافی بودند؛ هم جریان خشونت و هم قرائت‌های سازش‌کارانه و انفعالی که می‌خواهند فرهنگ اسلامی را تقلیل بدهند تا با تمامیت تمدن غرب سازش پیدا کند.

آیت‌الله میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی

به گزارش ایکنا، آیت‌الله میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، با انتشار فایل تصویری به تبیین ابعاد شخصیتی آیت‌الله مصباح یزدی پرداخت. متن سخنان او در ادامه از نظر می‌گذرد؛

«ایشان عالمی فرزانه و کم‌نظیر بود. جنبه علمی ایشان نیاز به گفت‌وگو ندارد. اگر توجه شود که ایشان شاگرد ممتاز آیت‌الله بروجردی، حضرت امام(ره)، علامه طباطبایی و آیت‌الله بهجت بود، همچنین به خیل گسترده شاگردان عالم متقی، سلیم‌الفکر و بصیر ایشان در رشته‌های مختلف علمی که هر کدام از خرمن علم ایشان خوشه‌چینی کردند، توجه شود. همچنین آثار علمی نوآورانه ایشان مورد نظر قرار بگیرد، اینها ما را از گفت‌وگو درباره جنبه علمی ایشان مستغنی می‌کند. همچنین شخصیت عرفانی و اخلاقی ایشان هم نیاز به گفت‌وگو ندارد. شاگردی طولانی‌مدت نفس به نفس در محضر آیت‌الله بهجت برای اثبات این مسئله کافی است.

من روی همین مسئله می‌ایستم. ایشان دو کار مهم کرد؛ یکی از اقدامات مهمشان مبارزه مستمر با جریان‌های انحرافی بود. از آن روزی که از برخی دوستان خودشان به خاطر این احساس مسئولیت جدا شدند و خود و شاگردانشان مسیری جدیدی را انتخاب کردند تا دوران انقلاب اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی و گسترش جریان غرب‌گرا و انحرافی در جمهوری اسلامی ایران و گسترش نقشه آنها در همه این دوره‌ها، ایشان با شدت با انحراف مقابله کرد، چه در آغاز انقلاب که با گروه‌های مارکسیست و التقاطی مقابله می‌کرد و چه بعد از آن.

وقتی انقلاب اسلامی به مرحله‌ای رسید که یک جریان فکری تلقی می‌کرد، همین‌طور که در حوزه، درس اقتصاد لیبرال را پی‌ریزی کرده می‌تواند فرهنگ را هم لیبرال کند و مدرنیزاسیون را از حوزه اقتصاد به حوزه فرهنگ تسری بدهد و به دنبال اصلاح قرائت دینی جامعه بود و پس از تغییر فرهنگی، به دنبال تغییر سیاسی و قانون اساسی بود، این شخصیت بزرگوار استوار در وسط میدان ایستاد و میدان‌داری کرد و به حق هم از عهده این کار برآمد و تأثیر شگرفی در کنترل این جریان داشت. ایشان واقعاً از عهده این مقابله برآمد و با صلابت ایستاد.

علاوه بر این، اقدام دوم ایشان ایجاد بسط در فرهنگ و معارف دینی و پرداختن به عرصه‌های به‌روز و تربیت خیل عظیم شاگردان موفق در این زمینه که هم نیازها را بفهمند و هم برای رفع نیازهای فرهنگی اقدام کنند بود. تلاش‌های ایشان در خاطره‌هاست و باقی خواهد بود؛ آن روزهایی که بیش از 16 ساعت مشغول به تلاش بودند. این مسیر را تا آخر هم ادامه دادند و تلاش کردند این مسیر را دنبال کند. بنابراین گام دوم ایشان در این جنگ فرهنگی حفظ ثغور و مرزهای فرهنگ اسلامی و همچنین بسط معارف دینی و تربیت خیل عظیم شاگردانی بود که توان انجام این کار را داشته باشند.

هم سردار سلیمانی و هم آیت‌الله مصباح یزدی از پرچمداران مقابله با جریان‌های انحرافی بودند؛ هم جریان خشونت و هم قرائت‌های سازش‌کارانه و انفعالی که می‌خواهند فرهنگ اسلامی را تقلیل بدهند تا با تمامیت تمدن غرب سازش پیدا کند. این همان طرح غرب است. یکی از ابعاد شکست ایدئولوژیک این است که اسلام، از اسلامی که می‌تواند جهان را اداره کند به یک فرهنگ تقلیل پیدا کرد. از جمله تلاش‌های آیت‌الله مصباح یزدی مبارزه با این انحراف بود و از زمره موفق‌ترین شخصیت‌ها در این میدان بودند و خلا شهید مطهری را در این دوران پر کردند.»

انتهای پیام
captcha