افزودن اصل پنجم به آموزش‌های قرآنی در طرح «سبیل‌الرشاد»
کد خبر: 3945183
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰

افزودن اصل پنجم به آموزش‌های قرآنی در طرح «سبیل‌الرشاد»

در مراسم افتتاحیه طرح ارتقای قاریان نوجوان که به همت سازمان اوقاف و امور خیریه تدارک دیده شده است، بر اضافه شدن اصل تربیت قرآنی به اصول آموزش قرآن تأکید و اعلام شد همزمان با این طرح، دو طرح آموزشی دیگر کلید زده شده است.

 اضافه کردن اصل پنجمی به آموزش‌های قرآنی / خلا تربیت قرآنی

به گزارش ایکنا؛ مراسم افتتاحیه طرح ارتقای قاریان نوجوان (سبیل الرشاد) عصر امروز ۱۳ دی‌ماه با حضور مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزشی این مرکز و جمعی از شرکت‌کنندگان و مدیران این طرح برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سعید پرویزی، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و پس از آن قطعه سردار علمدار، اثر گروه هم‌آوایی اهل‌البیت که به همت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تهیه شده است، پخش شد.

در بخش دیگری از این مراسم، محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنانی به همزمانی این‌جلسه با سالروز شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: این همزمانی یک پیام دارد و آن هم این است که بنا نیست عده‌ای از همه زندگی و وجود خودشان برای حفظ فرهنگ قرآنی مایه بگذارند و عده دیگری تنها قرآن بخوانند و به این بسنده کنند. شهید قاسم سلیمانی نه تنها الگویی برای همه رزمندگان، بلکه الگویی برای همه آزادگان دنیاست. حرکت ایشان الگویی برای ما ساخته است تا این مسیر را طی کنیم.



وی در ادامه به طرح‌های آموزشی سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و افزود: در سازمان اوقاف، سیاست آموزش قرآن به سمت آموزش تخصصی است. یعنی افردای که در رشته حفظ و قرائت قرآن گام‌هایی را برداشته‌اند، به درجات بالاتر در آموزش‌های قرآنی برسانیم. با این رویکرد، چندین طرح آموزشی دیگر طراحی شده است که طرح ارتقای قاریان نوجوان، تنها یکی از آنها هست.

بحرالعلوم با بیان اینکه همزمان با طرح سبیل‌الرشاد، دو طرح آموزشی دیگر برای حافظان و قاریان آغاز می‌شود، گفت: این دو طرح، ویژه افرادی که در مسابقات قرآن سازمان اوقاف شرکت کرده و حد نصابی از امتیاز به دست آورده‌اند، خواهد بود. در همین راستا، حدود ۱۰۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان در مسابقات شناسایی شده‌اند و از امروز مرحله ثبت‌نام آنها آغاز می‌شود. این ثبت‌نام در رشته حفظ قرآن در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و در رشته قرائت در مرکز قرآنی صراط مشهد انجام می‌شود.

اضافه کردن اصل پنجمی به آموزش‌های قرآنی / خلا تربیت قرآنی

معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه رویکردهای اصلی ما در طرح سبیل‌الرشاد بحث جامعیت است، بیان کرد: وقتی صحبت از آموزش حفظ و قرائت می‌کنیم، سعی خواهد شد مجموعه‌ای از آموزش‌ها که یک قاری و حافظ ممتاز باید به دست بیاورد را ارائه دهیم. یعنی آموزش‌ها محدود به حفظ و قرائت نیست، بلکه مفاهیم و رویکردهای تربیتی نیز که اصل کار است را مد نظر داریم تا در آینده جامعه‌ای از قاریان و حافظان داشته باشیم که الگو باشند.

وی گفت: درخواست می‌کنم نوجوانان، مربیان و خانواده‌های آنها به این مسئله توجه کنند که مباحث تربیتی باید در کنار آموزش باشد، به همین دلیل بحث تربیتی بسیار مهم است.

بحرالعلوم در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: اگر می‌خواهیم از قرآن بیش از ظواهری که وجود دارد، دریافت کنیم و به مراتب بالاتر برسیم، باید یک سری مقدمات را اجرا کنیم. از جمله این مقدمات، این است که مواظب گفتار، افکار و اعمال خودمان باشیم و به آنچه از تکنیک‌های حفظ و قرائت می‌آموزیم، اکتفا نکنیم، اکتفا کردن به این آموزه‌های تکنیکی آسیبی مهم و جدی است.

اضافه کردن اصل پنجمی به آموزش‌های قرآنی / خلا تربیت قرآنی

در ادامه این مراسم، تعدادی از شرکت‌کنندگان در طرح قرآنی سبیل‌الرشاد به هم‌خوانی قرآن کریم‌ پرداختند و پس از آن علی محرابی، مسئول اجرای طرح سبیل الرشاد در سخنانی کوتاه اظهار کرد: در طرح سبیل‌الرشاد نوجوانان کمک مربیِ اساتید و معلمین هستند. در این سال‌ها، اغلب بچه‌ها تجربه شاگردی و معلمی نزد یکدیگر را داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه طرح ارتقای قاریان نوجوان با کمک اساتید صاحب‌نظر صورت گرفته و بالغ بر ۵۰ ساعت کار پژوهشی بر روی انجام گرفته است، گفت: مهم‌ترین اتفاق این طرح، زمینه‌سازی محکم و قوی برای پیشرفت سریع‌تر قرآن‌آموزان است. بهترین‌ کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم، این است که زمینه‌ساز خوبی برای حاضران در طرح باشیم.

محرابی تصریح کرد: طرح سبیل‌الرشاد سه بخش دارد، بخش اول تربیت قرآنی است که به ما می‌آموزد چگونه قرآنی فکر کنیم، قرآنی حرف بزنیم و قرآنی عمل کنیم. در این طرح به موازات رشد آموزشی رشد تربیتی نیز مد نظر است. بخش دیگر آموزش در این طرح قرائت قرآن است. قرآن‌آموزان در بحث آموزش به چهار سطح تقسیم‌ شده‌اند و برای ورود به سطح بعدی، باید مجوز پیدا کنند.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این مراسم، علیرضا لطفی، مجری تربیتی طرح سبیل‌الرشاد به بیان سخنانی پرداخت و گفت: آموزش قرائت قرآن در جامعه معمولا در مساجد، جلسات سنتی و موسسات برگزار می‌شود و سال‌هاست مسئولیت آموزش قرائت و حفظ در نهادهای غیررسمی انجام می‌شود.

اضافه کردن اصل پنجمی به آموزش‌های قرآنی / خلا تربیت قرآنی

وی با بیان اینکه آموزش قرآن سه رکن اصلی لحن، صوت و تجوید دارد، گفت: گاهی اصل چهارمی به نام ترجمه نیز اضافه می‌شود که البته در همه جلسات وجود ندارد. ما در طرح سبیل‌الرشاد جمع شده‌ایم تا علاوه بر تقویت و به روزرسانی کلاس‌های قرآن، یک اصل دیگر به نام تربیت قرآنی اضافه کنیم. اینکه بحث تربیتی را در آموزش قرآن نادیده بگیریم، یک خلأ است و به همین خاطر، باید فکری اساسی در طراحی مدل‌های کلاس قرآن صورت بگیرد.

لطفی اظهار کرد: اضافه کردن این ستون‌ پنجم خیلی سخت است. اینکه می‌خواهیم جوان قرآنی تربیت کنیم، تنها به صوت و لحن و تجوید اکتفا کرده‌ایم، در حالی که در مکتب اهل بیت(ع) ستون قرآن سه چیز دیگر است. ستون اول قلب خاشع است، ستون دوم بدن فارغ و ستون یا اصل سوم‌ هم خلوت درونی است. کلید ورود به دو اصل اول همین خلوت درونی است. تربیت قرآنی سخت به نظر می‌رسد، اما از قرائت قرآن آسان‌تر است، چرا که همه نمی‌توانند قاری بشوند، اما همه می‌توانند تربیت قرآنی داشته باشند.

بر اساس گزارش ایکنا، در پایان این جلسه، سعید پرویزی، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت‌ آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت.

انتهای پیام
captcha