جشنواره شعر فجر با نام شهید سلیمانی و فخری‌زاده کلید می‌خورد
کد خبر: 3943746
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰

جشنواره شعر فجر با نام شهید سلیمانی و فخری‌زاده کلید می‌خورد

دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره شعر فجر گفت: این جشنواره در بخش غیررقابتی با محافلی برای دو سردار شهید سلیمانی و فخری‌زاده با عنوان «مردان میدان» آغاز خواهد شد.

جشنواره شعر فجر با نام شهید سلیمانی و فخری‌زاد کلید می‌خوردبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری پانزدهمین «جشنواره بین‌المللی شعر فجر» عصر امروز ۷ دی‌ماه با حضور مریم جلالی، دبیر علمی و مصطفی راضی جلالی، دبیر اجرایی این دوره از جشنواره بین‌المللی شعر فجر به صورت مجازی برگزار شد.
 
مصطفی راضی جلالی در این نشست با اشاره به افتتاحیه جشنواره شعر فجر گفت: این جشنواره در بخش غیررقابتی با محافلی برای دو سردار شهید سلیمانی و فخری‌زاده در قالب «مردان میدان» آغاز خواهد شد که در این راستا، ۱۲۹ شعر و اثر درباره این دو شهید سروده شده است و همه آثار قابلیت‌های فنی بالایی دارند.   
 
وی افزود: بخش ویژه جشنواره به بررسی و انتخاب چهره‌های برتر شعر دفاع مقدس طی ۴۰ سال گذشته می‌پردازد، از این رو بازهم به مانند جایزه جلال آل احمد از همکاری اهالی رسانه و خبرنگاران حوزه کتاب بهره‌مند خواهیم شد تا چهره‌های برتر شعر دفاع مقدس طی چهل سال را داشته باشیم.
 
دبیر اجرایی این جایزه با اشاره به آثار رسیده به دبیرخانه بیان کرد: تاکنون ۲۴۸۹ اثر به دبیرخانه رسیده است که از این تعداد ۲ هزار و ۳۲ اثر در بخش بزرگسال، ۱۷۲ اثر در بخش کودک و ۲۸۶ اثر در بخش درباره شعر (پژوهش) است.
 
راضی جلالی با اشاره به وجه تمایز این جشنواره نسبت به دوره‌های قبل گفت: یکی از تفاوت‌ها مربوط به بخش داوری شعر بزرگسال است که برخی معتقد بودند در بخش شعر بزرگسال امکان اینکه با یک خط‌کش و معیار به داوری شعر کلاسیک و نو بپردازیم، وجود ندارد و در نهایت با موافقت هیئت علمی و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تصمیم بر آن شد شعر بزرگسال در سه بخش بررسی شود تا افزایش ظرفیت در اعطای جایزه به شاعران را داشته باشیم. از این رو در این بخش، مجموعه‌های «کلاسیک»، «شعر نو» و «محاوره» مورد بررسی قرار می‌گیرد. البته هیئت علمی الزامی ندارد که در هر سه بخش برگزیده معرفی شود. اما چنانچه آثار قابل دفاع باشند، مانعی برای معرفی برگزیده در هر سه بخش وجود ندارد. از ویژگی‌های دیگر این دوره تعداد داوران است که به ۷ نفر افزایش یافته است، زیرا در برخی سال‌ها تعداد داوران سه و در برخی سنوات پنج داور آثار را بررسی می‌کردند.
 
وی در ادامه درباره میزان جایزه این جشنواره گفت: تلاش داریم میزان جوایز نسبت به دوره قبل افزایش داشته باشد، زیرا اهالی فرهنگ در این دوران آسیب‌هایی داشته‌اند، اما رقم دقیق جایزه پس از پاسخ قطعی معاونت فرهنگی اطلاع‌رسانی می‌شود.
 
راضی جلالی ادامه داد: براساس آئین‌نامه، رسانه‌ها می‌توانند تا سقف ۲۰ نفر معرفی کنند. البته در بخش ویژه جایزه جلال هم چنین امکانی وجود داشت، اما در آن جایزه و بخش ویژه ۱۲ چهره از سوی رسانه‌ها معرفی شدند.
 
مریم جلالی، دبیر علمی جشنواره شعر فجر نیز در این نشست با اشاره به جهانی شدن شعر ایران گفت: صدای شعر ایران خیلی وقت است به خارج از مرز‌ها رسیده و این مسئله مرهون تلاش گروه تجربی و آکادمیک این حوزه است.
انتهای پیام
captcha