انتشار کتاب‌هایی درباره سردار دل‌ها
کد خبر: 3943022
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
تازه‌های نشر در آذر

انتشار کتاب‌هایی درباره سردار دل‌ها

بازار نشر در آذر سالجاری شاهد انتشار آثاری همچون «شاخص‌های مکتب سلیمانی»، «شهید بی‌مرز»، «رفیق خوشبخت ما» درباره شهید سردار حاج قاسم سلیمانی بود.

پنجشنبه**** تازه‌های نشر قرآنی در آذر/ انتشار کتاب‌هایی درباره سردار دل‌هابه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نزدیک شدن به برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی تهران نیز نتوانسته تکانی به بازار نشر کتاب دهد و در آخرین آذر قرن مانند سایر روز‌ها و ماه‌ها، بازار سرد نشر کتاب را تجربه کردیم. 
 
نظماهنگ قرآن؛ ائتلاف لفظ و معنا در کلام وحی
 
کتاب «نظماهنگ قرآن؛ ائتلاف لفظ و معنا در کلام وحی» پژوهشی به قلم ابوالفضل خوش‌منش، دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه تهران است.
 
این اثر که از سوی انتشارات فرهنگستان هنر منتشر شده، به تحلیل شیوایی آوا و آهنگ زبان در قرآن و نیز ژرفای ظرافت‌های زبانی و موسیقیایی قرآن در بیان معانی وحیانی به زبان عربی مبین پرداخته است.
 
پژوهشگر در چهار فصل این کتاب، نظماهنگ زبان قرآن را به عنوان آیتِ مستقیمی از جانب خداوند از منظر سازگاری دقیق لفظ و معنا و نظم و انسجامی درونی و منطبق بر قواعد زیباشناسانه زبان عربی، مورد بررسی قرار داده و معتقد است که «آهنگ» در هر زبان از جمله خصوصیاتی است که از کمیت و کیفیت ترکیب حروف آن زبان پدید می‌آید: «تمام علم و آگاهی‌نامه خداوند، همین قرآن است و تمام این قرآن، همین اعجاز زبان‌اش است و نه چیز دیگری. این زبان، سازه‌ای است عظیم؛ که از لحاظ هنر، جمال و فن، مانند عمارتی منحصر به فرد است که هیچ نظیری پیش و پس از خود ندارد و ما همچنان در مسیر کشف قواعد آن، در ابتدای راه هستیم.»
 
فلسفه حقوق در قرآن
 
کتاب «مبانی و منابع فلسفه حقوق در قرآن» تألیف سعید داودی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.
 
پرسش اصلیِ تحقیق این است که «فلسفه حقوق از دیدگاه قرآن در بخش مبنا و منبع حقوق چیست؟» به دنبال آن، در بحث از مبنای حقوق، پرسش‌های فرعی شکل می‌گیرد. برای مثال، آیا قرآن فطرت و حقوق فطری را مبنا می‌داند یا دریافت‌های قطعی عقل و مصالح و مفاسد را یا تشخیص عرف را و یا، فراتر از همۀ این موارد، قرآن کریم مبنای خاص خود را در مبنای حقوق دارد؟ دیدگاه‌های معروف معاصر در مبانی حقوق کدام است؟ آیا در قرآن، علاوه بر بیان دیدگاه الهی در مبنای حقوق، دیگر مبانی هم مورد اشاره و احیاناً مورد نقد قرار گرفته است؟ بیان قرآن در تبیین مبنای خود بر چه ادله‌ای استوار است؟ آیا با مبانیِ انسان‌شناختی و جهان‌شناختی ارتباطی دارد؟ آیا ضعف درک حقایق هستی و به‌ویژه جهان پسین از سوی انسان در اتخاذ این مبنا دخیل است؟
 
شهید بی‌مرز
 
کتاب «شهید بی‌مرز: بررسی شخصیت حاج‌قاسم سلیمانی و مبارزات بی‌انتهای او» نوشته افسانه کیان‌مهر توسط انتشارات اریترین منتشر شد.
 
شرح مبارزه سردار با داعش از بخش‌های مهم این کتاب است. نویسنده در این کتاب تلاش مهمی به خرج داده تا ضمن شرح سابقه مبارزاتی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی از دوران دفاع مقدس تا زمان گسترش هلال شیعی و تقویت محور مقاومت در منطقه، مختصاتی از مکتب حاج قاسم را نیز برای مخاطبان تبیین کند.
 
کتاب پنج فصل دارد که عناوین آن‌ها به ترتیب از این قرار است: «نقش شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در دوران دفاع مقدس»، «پیدایش جریان‌های سلفی»، «مبارزات شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی با داعش»، «نقش حاج قاسم سلیمانی در شکل گیری محور مقاومت» و «شهید حاج قاسم سلیمانی و جهاد در راه خدا».
 
همت پنج به گوشم
 
کتاب «همت پنج به گوشم...» شامل روایت زندگی شهید اصغر فلاح‌پیشه نوشته سمیرا خطیب‌زاده به همت نشر ۲۷ بعثت منتشر و راهی بازار نشر شده است.
 
این‌ کتاب هشتمین عنوان از مجموعه «مدافعان حرم» است که این ناشر چاپ می‌کند. شهید اصغر فلاح‌پیشه متولد سال ۱۳۴۵ و بازنشسته سپاه پاسداران بود که سال دی‌ماه ۹۴ به سوریه اعزام شد و ۲۲ بهمن همان‌سال به شهادت رسید. شهید فلاح‌پیشه حین درگیری با نیرو‌های داعش به‌دلیل جراحت به اسارت دشمن درآمد و به‌ شهادت رسید. نیرو‌های داعش پس از شهادت عکس سر جداشده وی را برای همسرش فرستادند، اما پیکر وی را تحویل ندادند و او جزو شهدای مفقودالاثر مدافع حرم است که مزار یادبودی در بهشت‌زهرای تهران دارد. این شهید که سال‌های عمر خود را هزینه انقلاب اسلامی کرد، طی سال‌های اخیر با مشکلات اقتصادی زیادی در زندگی روبرو بود، اما به‌ قول اطرافیانش، بمب روحیه و شادی بوده است. او از نیرو‌های تخصصی مخابرات و ارتباطات نظامی بود.
 
میراث مقدس و جنگ ناتمام
 
کتاب «میراث مقدس و جنگ ناتمام» (دلایل و زمینه‌های فرهنگی- اجتماعی شکل‌گیری پدیده کاروان‌های راهیان نور) به قلم اسماعیل نوده فراهانی و همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شده است.
 
در سال‌های گذشته برخی از گروه‌‏ها و جریانات فکری، تلاش کرده‌‏اند تا از طریق انتخاب موضوعات دینی در امر پژوهش و زدودن مباحثی که آشکارا غیراخلاقی به نظر می‌‏رسیدند از منابع آموزشی اقدام به اسلامی‌‏سازی علوم انسانی کنند. به موازات این جریان، گروهی دیگر درصدد برآمدند تا به واسطه، چون و چرا و آشنایی‌‏زدایی درباره مبادی و مبانی تمدن و علم غربی به رهیافت‌هایی برای اعتلای علوم انسانی بومی و به ویژه  علوم اجتماعی اسلامی- ایرانی دست یابند. گروه‌‏های مرتبط با جریان سوم نیز تلاش کردند تا از طریق اصلاح و بازاندیشی در چارچوب‌های روشی و طرح مباحث هستی‏شناسی و انسان‏شناسی اسلامی به این مهم نائل شوند.
 
از سکوت تا فریاد
 
مجموعه شعر «از سکوت تا فریاد» سروده حسن گل محمدی به همت انتشارات یاقوت علم راهی بازار نشر شده است. این مجموعه سروده‌های بین سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ شاعر را دربر می‌گیرد.
 
اشعار سال ۹۹ او بیشتر حال و هوای کرونایی دارد و بخشی از این مجموعه «عاشقانه‌های کرونایی» شاعر است. حسن گل‌محمدی، نویسنده، مترجم و منتقد ادبی است که پیشتر به قلم او کتاب‌هایی، چون «امیرهوشنگ ابتهاج: شاعری که باید از نو شناخت»، «دکتر شفیعی کدکنی چه می‌گوید؟»، «نیما چه می‌گوید؟» «تصحیح دیوان شاطر عباس قمی»، «اندیشه‌های ایرانی برای زندگی امروز» و ترجمه‌های «فریاد آفریقا: سرود‌هایی از شاعران تانزانیا سرزمین فقر و جنگل» و «قصه‌ها، افسانه‌ها و سروده‌های مردم و سرزمین کانادا» منتشر شده‌اند. «از سکوت تا فریاد» بیشتر شعر‌های آزاد شاعر را دربر می‌گیرد.  
 
قبیله نخع در تاریخ اسلام و تشیع تا پایان قرن سوم هجری
 
کتاب «قبیله نخع در تاریخ اسلام و تشیع تا پایان قرن سوم هجری» به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی منتشر شده است.
 
این کتاب به قلم اصغر منتظر القائم استاد دانشگاه اصفهان و مریم سعیدیان عضو هیأت علمی و دانشیار دانشگاه اصفهان تدوین شده است. در این اثر، جایگاه و نقش قبیله نخع در تحولات تاریخ اسلام و تشیع در سه قرن نخست هجری و نقش آنان در دگرگونی‌های اجتماعی و ارتباط آنان با اهل‌بیت (ع) بررسی شده و تلاش می‌کند تا حرکت تاریخی این قبیله و فراز و فرود آن را تحلیل کند. بررسی نقش و جایگاه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی قبایل عرب در تاریخ اسلام، موضوع بنیادین تاریخی به شمار می‌رود؛ برخی از این قبایل نقش پررنگی در تحولات صدر اسلام و دوره‌های بعد داشته‌اند که قبیلة نخع یکی از این قبایل است.
 
اتل متل یه شاعر
 
کتاب «اتل متل یه شاعر» شامل گزیده‌اشعار ابوالفضل سپهر با گزینش و انتخاب حسین قرایی به همت نشر ۲۷ بعثت منتشر و راهی بازار نشر شده است.
 
ابوالفضل سپهر شاعر جوان و انقلابی کشور، متولد سال ۱۳۵۲ و درگذشته به سال ۱۳۸۳ است. او از کودکی پدرش را از دست داد و زندگی سختی داشت. مغازه بقالی او و حاج رحیم چهره‌خند دوست نزدیکش هم به‌واسطه روحیه جوانمردانه و نسیه‌دادن‌های زیاد به‌زودی ورشکست شد. سپهر زندگی شاعرانه‌ای داشت و از مقطعی به بعد شروع به سرایش شعر کرد. او سرودن را از سال ۷۶ شروع کرد. این‌شاعر به‌دلیل بیماری درگذشت و در کنار شهدای گمنام دفن شد. وی هم شعر‌های کلاسیک دارد هم مجموعه‌ای از «اتل‌متل»‌ها که برای شهدا و جانبازان سروده شده‌اند.
 
رفیق خوشبخت ما
 
کتاب «رفیق خوشبخت ما» از تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی است که به مناسبت سالگرد شهادت سردار دل‌ها به اردو ترجمه و منتشر شده است.
 
این کتاب دارای فصول مختلفی است از جمله: مراحل سیر و سلوک عارفانه شهید حاج قاسم سلیمانی، وصیت‌نامه آن شهید بزرگوار، خاطراتی که یا خود شهید نقل کرده یا همرزمانش از این شهید بزرگوار نقل کرده‌اند ضمن آنکه بخشی از خاطرات این کتاب برای نخستین مرتبه منتشر شده است. عنوان کتاب نیز از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم قم در ۱۸ دی سال گذشته انتخاب شده است، مقام معظم رهبری در بخشی از سخنرانی خود می‌فرمایند: این بزرگوار (شهید حاج قاسم سلیمانی)، این رفیق خوب و عزیز ما و شجاع ما و خوشبخت ما که رفت به ملکوت اعلی پیوست.
 
مسئله‌شناسی فرهنگی
 
کتاب «مسئله‌شناسی فرهنگی» (روش‌های مسئله‌شناسی و تحولات اولویت‌های مسئله‌ای مردم) به قلم سینا کلهر و همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شده است.
 
مؤلف در مقدمه این اثر نوشته است: قبل از اینکه بخواهیم درباره تعریف مسئله سخن بگوئیم، باید به این پرسش پاسخ دهیم که چرا مسئله و شناخت آن اهمیت دارد؟ شناختن مسئله به چه کار می‌آید و چه اهمیتی دارد؟ طرح این پرسش از آن جهت اهمیت دارد که برخی درباره ضرورت مسئله‌شناسی و همچنین اهمیت آن تردید دارند. این تردید دو دلیل دارد. دلیل اول به چالش ذاتی رویکرد مسئله‌محور باز می‌گردد. دلیل دوم اینکه مسئله‌شناسی نوعی مهارت عملی است و افراد در زندگی روزمرۀ خود و در جریان طبیعی زندگی به طور ضمنی مسئله‌ها را می‌شناسند و درک اجمالی یا تفصیلی از آن‌ها دارند.
 
مسئله‌شناسی امکانی است برای ایجاد انگیزه فعالیت، تشخیص مسائل اصلی از فرعی و جلوگیری از اتلاف منابع و افزایش کارآمدی و اثربخشی و در نتیجه آن اولویت‌بندی فعالیت‌ها و اقدامات. از همین رو، مسئله‌شناسی زیرساخت اصلی هرگونه فعالیت مؤثر محسوب می‌شود و نقش محوری و کانونی در فعالیت‌های مختلف ایفا می‌کند.
 
دیبای پیروزه
 
کتاب «دیبای پیروزه؛ گزیده و شرح متون تاریخی فارسی» نوشته محمدجعفر یاحقی استاد دانشگاه فردوسی مشهد و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، به‌تازگی توسط پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب، برای دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس «متون نثر ۱ (متون ادبی تاریخی با تکیه بر تاریخ بیهقی)» به ارزش ۲ واحد تدوین شده است.
 
مطالعه متن‌های تاریخی در پیکره کلی آن معنا پیدا می‌کند؛ یعنی همواره باید به کلیت و یکپارچگی زبان فارسی به عنوان پیونددهنده همه اقوام و طوایف و اقلیت‌ها و گرایش‌ها و سلیقه‌های مختلف نظر داشت و آن را در مجموعه فرهنگی و یکپارچگی ایران بزرگ دید. 
 
اخلاق در زندگی کنونی
 
کتاب «اخلاق در زندگی کنونی و شرایط اخلاقی پیشرفت و اعتلای علوم انسانی» تازه‌ترین اثر رضا داوری اردکانی به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  منتشر شده است.
 
این کتاب از مجموعه پروژه‌های «طرح جامع اعتلای علوم انسانی» است. کتاب در چهار بخش بحران اخلاقی معاصر و وضع اخلاق در جهان، نظر اجمالی به اخلاق در تاریخ ایران، اخلاق کنونی از کجا آمده است؟ و نسبت تاریخی میان علم و اخلاق، آمده است که هر کدام از بخش‌ها مشتمل بر تعدادی فصل است.
 
‎این کتاب بیش از آنکه یک پژوهش متعارف دانشگاهی باشد، نظریه پردازی یک اندیشمند اصیل و بسیار مجرب است که کوشیده تا یافته‌هایش را به شیوایی تبیین کند. این اثر از آن رو اصیل به شمار می‌آید که از مواجهه ناب ذهن این متفکر معاصر، با معنا و کارکرد اخلاق در جهان امروز و امکانات آن برای پیشرفت فرهنگ و علوم برخاسته است.
 
در جستجوی خورشید
 
کتاب داستانی «در جستجوی خورشید» نوشته مجید ملامحمدی درباره زندگی اویس قرنی از اصحاب پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) به همت انتشارات کتاب جمکران منتشر و راهی بازار نشر شده است.
 
این‌کتاب یکی از عناوین «گنجشک‌های جمکران» است که به‌عنوان بخش کودک و نوجوان انتشارات کتاب جمکران فعالیت می‌کند.
 
اویس قرنی را می‌توان از بهترین مسلمانان عصر نبوی برشمرد. او ارادت و علاقه شدیدی به پیامبر(ص) داشت، اما به‌خاطر شرایط و موانع زندگی، هیچ‌گاه به محضر پیامبر(ص) نرسید. ولی معنویت مثال‌زدنی و ارادت خود به حقانیت را تا آخرین لحظه زندگی و شهادت خود حفظ کرد.
 
این‌کتاب روایات و برش‌هایی از زندگی و معرفی این‌صحابی کم نظیر را به‌صورت داستان در بر می‌گیرد و در انتها نیز منابع مورداستفاده نویسنده را معرفی می‌کند. تصویرگری این‌کتاب توسط اسماعیل چشرخ انجام شده است.
 
صدای دوست‌داشتنی
 
انتشارات کتاب جمکران سرگذشت زندگی بلال حبشی، صحابی راستین پیامبر اسلام را در «صدای دوست‌داشتنی» به قلم مجید ملامحمدی و تصویرگری اسماعیل چشرخ چاپ رساند.
 
معرفی الگو‌های رنگارنگ و جذاب چهره‌های صدیق صدر اسلام برای نسل نوجوان جذابیت و اثر خاص خود را دارد. بلال حبشی یکی از یاران خاص پیامبر است که از سال‌های ابتدایی به حضرت محمد (ص) ایمان آورد و هزینه این عشق را با تمام وجود پرداخت. وی تا پایان عمر روشنی قلب خویش را حفظ کرد و بر مسیر اسلام اصیل ماند.
 
انتشارات «کتاب جمکران» در جدیدترین مجموعه خود برای نوجوانان به معرفی و شخصیت این صحابی پرداخته است. «صدای دوست‌داشتنی» شرحی از زندگی بلال را با تصویرگری و متنی روان برای نوجوانان روایت کرده است.
 
قرآن و عقلانیت ارتباطی
 
کتاب «قرآن و عقلانیت ارتباطی» نوشته کریم خان‌محمدی است و نشر نی آن را روانه بازار نشر کرده است.
 
هدف نویسنده در این پژوهش بازشناسی معنای عقلانیت از منظر قرآن کریم، بر اساس تفسیر علامه طباطبایی و نقد و بررسی مفهوم عقلانیت ارتباطی، بر ساخته هابرماس، با معیار عقلانیت مورد تأیید قرآن کریم است. در واقع در این پژوهش، مسئله این است که عقلانیت از نگاه قرآن کریم به چه معنی است؟ وقتی از معنای عقلانیت می‌پرسند، این سؤال محدود به معنای لغوی نیست، بلکه «معنا» ابعاد مختلفی را دربر می‌گیرد، از قبیل این که کدام نوع از ارزش‌های حاکم بر جامعه عقلانی است و کدام یک غیرعقلانی؟ آیا عقل بشری توان کشف و به کارگیری ارزش‌ها را دارد، یا در این راه به وحی و راهنمایی پیامبران نیاز است؟ در صورتی که عقل خودبنیاد را نپذیریم، قلمرو حکمروایی عقل تا کجا خواهد بود؟ به عبارت دیگر، عقلانیت وحیانی در برابر عقلانیت سکولار چه مختصاتی دارد؟
 
جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه
 
«جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه» اثر ابن ابی‌الحدید است که به همت محمود مهدوی دامغانی ترجمه شده و نشر نی آن را روانه بازار نشر کرده است.
 
ابن ابی الحدید، این ارزنده‌ترین اثر خود را در بهترین مقطع سنی خود، یعنی پنجاه و هشت سالگی که عالمی به تمام معنی پخته و سرد و گرم روزگار چشیده و در حد کمال علمی بوده، شروع کرده است. خودش در پایان کتابش می‌نویسد: تصنیف این کتاب در چهار سال و هشت ماه تمام شد، که آغاز آن روز اول رجب سال ششصد و چهل و چهار بود و پایان آن روز سی‌ام صفر سال ششصدو چهل و نه و این مقدار معادل مدت خلافت امیرالمؤمنین علی (ع) است و هرگز گمان و تصور نمی‌‍شد که در کمتر از این ده سال انجام پذیرد. ولی الطاف خداوند و عنایت آسمانی موانع را از سر راه برداشت. مباحث تاریخی و اجتماعی شرح نهج‌البلاغه که بخش عمده آن است با بهره‌برداری از منابعی تدوین شده است که در دسترس مورخ بزرگی، چون محمدبن جریر طبری نبوده است و کتاب حاضر برگردان همان مطالب به فارسی است.
 
مولانا و حکایت رنج انسان
 
کتاب «مولانا و حکایت رنج انسان» نوشته ناصر مهدوی است که به همت نشر دوستان روانه بازار نشر شده است.
 
این اثر در چهار فصل با عناوین سرشت دردناک زندگی انسان، رنج دلبستگی و درد وارستگی، بررسی عوامل اجتماعی رنجوری انسان از نگاه مولانا، رنج دانایی و فرزانگی به رشته تحریر درآمده است. این کتاب حاوی بیست و شش هزار بیت شعر حکیمانه و دل‌انگیز است که به جهت محتوای غنی و حکایات شیرین و پررمز و رازش از هنگام سروده شدن یعنی قرن هفتم هجری رونق‌بخش بازار همه مشتاقانی بوده که از زندگی این جهانی، چشم به حقایق فراتر از جاذبه‌های دلفریب و لذت‌های بی‌دوام آن دوخته‌اند.
عاشقانه‌ها
 
دفتر اول کتاب «عاشقانه‌ها»؛ با عنوان کامل «عاشقانه‌هایی از شهدای انقلاب و دفاع مقدس» که به کوشش پژمان عرب، گردآوری و تدوین شده است، انتشارات «راه یار» آن را منتشر و روانه بازار نشر کرده است. این مجموعه ماحصل خوانش هزاران وصیت‏نامه و نامه شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. به طور دقیق‌تر، قریب به ده‌ها برابر حجم این کتاب، وصیت‌نامه شهدا مطالعه شد تا چنین مجموعه‌ای فراهم آمد.  
 
بازگشت به قرآن
 
کتاب «بازگشت به قرآن» نوشته محمود حکیمی نویسنده پیشکسوت ادبیات دینی است که پیشتر آن را به صورت متوالی در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ در مجله درس‌هایی از مکتب اسلام ارائه کرده است و اکنون مجموعه آن در قالب کتابی به همت انتشارات سروش راهی بازار نشر شده است.
 
تأکید بر فضایل اخلاقی نظیر احسان، نیکوکاری، مهروزی، دوری از خشونت و ... با بهره‌گیری از آیات قرآن، جنایت وهابی‌ها در قبال مسلمانان، بازگشت انسان‌ها از ادیان و مذاهب گوناگون به اسلام و ... عمده موضوعاتی است که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.
 
مثبت بیندیشیم
 
کتاب «مثبت بیاندیشیم» به قلم اعظم سنایی به رشته تحریر درآمده و انتشارات حکمت و عرفان آن را منتشر کرده است.
 
به اعتقاد نویسنده؛ مثبت‌اندیشی برداشتی است که منجر به خوب شدن حال آدمی شده و احساس بهتری در وی پدید می‌آورد. همچنین با مثبت‌اندیشی می‌توان بر موانع درونی و بیرونی غلبه کرده و بسیاری از غیرممکن‌ها را ممکن کرد. این کتاب که در شش فصل سامان یافته، برخی از عناوین آن شامل تفکر مثبت‌گرا، تفکر مثبت‌گرا و رضایت از زندگی، سازمان مثبت‌گرا، انرژی مثبت‌گرا و محیط زیست، تفکر مثبت و چگونه مثبت‌اندیش باشم است. 
 
آیات اجتماعی در قرآن
 
کتاب «آیات اجتماعی در قرآن» نوشته سینا صابری به صورت پی دی اف در فضای مجازی منتشر شد.
 
این اثر به منظور نشان دادن فاصله یک جامعه قرآنی با جوامع اسلامی حال حاضر به نگارش درآمده است. در این کتاب که با عنوان «آیات اجتماعی قرآن» تدوین و تنظیم شده، سعی در به نمایش گذاشتن جامعه‌ای است که ملاک قرآن محسوب می‌شود. از این رو نویسنده بر اساس تحقیقات خود، هشت بخش کلی از آیات را که در باب جوامع اسلامی وارد شده، استخراج کرده و در ذیل آن‌ها به ذکر مصادیق از آیات مورد نظر پرداخته است.
 
این کتاب براساس قرائت حفص از عاصم و ترجمه آیت الله مکارم شیرازی و در هشت بخش با عناوین اصول اولیه مورد نیاز در شناخت جامعه قرآنی، ارکان حفظ و سلامت جامعه، مالی و اقتصادی، آموزش تعامل با دیگران، حکام و حکومت‌داری، قوانیت حقوقی، قوانین اجتماعی و اماکن تنظیم شده است.
 
ترجمه روسی شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی
 
کتاب «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» نوشته حجت‌الاسلام علی شیرازی نماینده، ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران، که چندی پیش به همت انتشارات خط مقدم منتشر و رونمایی شد، همزمان با چاپ نهم آن در کشورمان به زبان روسی هم ترجمه و منتشر شده است.
 
این کتاب سعی دارد با مبنا قرار دادن سخنان شهید سلیمانی، نگاهی به مکتب و ویژگی‌های این شهید داشته باشد. در بخش‌هایی از این کتاب با توجه به روحیه شهادت‌طلبی و جان‌نثاری که در سردار شهید حاج قاسم سلیمانی وجود داشت آمده است: «کسانی هستند که درک زیباتر و والاتری از فلسفه حیات دارند و حاضرند جان خود را در راه آرمان معنوی خویش فدا کنند و از شهادت در راه مکتب و دین استقبال می‌کنند. به چنین روحیه‌ای که همراه با رهایی از تعلقات دنیوی است، شهادت طلبی گفته می‌شود.
 
دولت‌های علوی
 
کتاب «دولت‌های علوی» نوشته محرم اوچان است که به تازگی به همت انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده و حسن صادقیان و یدالله بهجتی، چاپ سوم کتاب را به زبان فارسی ترجمه کرده‌اند.
 
در این کتاب ۶۰ دولت معرفی شده و در پنج بخش دولت‌های امام علی (ع) و امام حسن (ع)، دولت‌های تأسیس‌شده به دست نوادگان امام حسن (ع)، دولت‌های تأسیس‌شده به دست نوادگان امام حسین (ع)، دولت‌های شیعه دوازده‌امامی و دولت‌های اسماعیلی‌مذهب سامان یافته است.
 
مثل بیروت بود
 
رمان «مثل بیروت بود» جلد دوم رمان «من چایت را شیرین می‌کنم» نوشته زهرا اسعد بلنددوست است که به همت انتشارات کتابستان راهی بازار نشر شده است.
 
نوشتن رمان برپایه اتفاقات واقعی کار راحتی نیست. چرا که هم باید از جنبه هنری و داستانی عناصر جذاب را داشته باشد و هم واقع‌بین ماند و واقعیت را به نفع تخیلات مصادره نکرد. نوشتن چنین اثری، راه رفتن بر لبه تیغ است. اما زهرا اسعد بلنددوست مانند اولین رمان خود، هم تصمیم گرفته است بر لبه تیغ راه برود. هم به تخیلاتش تا آنجا که توان دارد مجال پرواز دهد و هم از واقعیت بگوید بی‌آنکه آن را بخواهد به نفع خود مصادره کند.
 
نویسنده تلاش کرده است با نگاهی منتقدانه، بی‌آنکه طرفداری از گروه و مسلک خاصی کند، روایتی داستانی از اتفاقات آبان ۹۸ پیش چشم مخاطب بگذارد. روایتی که سرشار از نثری دلنشین و احساسی است. نثری که نویسنده آن را جلا داده و متناسب با فضای فکری و روحی راوی داستان است.
 

مسجد رهبر

 
کتاب «مسجد رهبر» تاریخ شفاهی مسجد کرامت، از مساجد تأثیرگذار و کانون مبارزان انقلاب در شهر مشهد، است که به همت انتشارات «راه یار» راهی بازار نشر شده است.
 
کتاب «مسجد رهبر»، گزارشی از شکل‌گیری و فعالیت‌های «مسجد کرامت» مشهد، در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) است. این مسجد را که بعد‌ها امام جماعتش، رهبر انقلاب اسلامی شد، می‌توان از جهات گوناگون نمونه‌ای ممتاز از الگوی فعالیت مسجدی در منظومه معرفتی آرمانی اسلام ناب معرفی کرد. «مسجد رهبر»، از یک سو این الگو را توضیح می‌دهد و از دیگر سو، مسیر رشد مشهد انقلابی را از چند دهه پیش از انقلاب اسلامی روشن می‌کند. مسیری که در آن، برخی دشواری‌ها و پیچیدگی‌های آمیختن سنت و روشنفکری، توده و نخبگان، دینداری و مبارزه آشکار شده است.
 

اسطوره‌های عشق

 
کتاب «اسطوره‌های عشق» نوشته کمال السید، نویسنده عراقی با ترجمه اسما خواجه‌زاده و به همت انتشارات «راه یار» چاپ و راهی بازار نشر شده است.
 
این کتاب، داستانی براساس زندگی شهیده میسون غازی، از شهدای جریان اسلامی مبارزه در سال‌های حکومت صدام حسین و حزب بعث عراق است. در این کتاب بسیاری از حوادث اجتماعی را که جامعه عراق و به ویژه جامعه شیعی عراق را شکل داده، به خواننده معرفی می‌کند. چگونگی برخورد با نحله‌ها، اثرات مدرنیته و نوگرایی در کنار بعثی‌گرایی و اعتماد و اعتقاد به اصول مذهبی و دینی و قیام علیه ظلم و ستم حزب بعث، با وجود خفقان آن دوران جامعه شیعی عراقی کم‌و‌بیش در این کتاب، در قالب داستانی مؤثر معرفی شده است.
 

زنی که پشت خزر خواب بود

 
رمان «زنی که پشت خزر خواب بود»، به دغدغه‌ها و مشکلات چهار بانو می‌پردازد. شخصیت‌های اصلی داستان، چهار خط سیر داستانی متفاوت دارد که نقطه تلاقی آن‌ها توسل به امام عصر (عج) و نقطه نجات و رهایی آن‌ها در مسجد مقدس جمکران است.
 
اگر مسجد مقدس جمکران را حتی در حد یک پدیده انسانی و علوم اجتماعی در نظر بگیریم، خلأ مطلق در توجه به این پایگاه عظیم منتظران در فضای ادبیات داستانی وجود دارد. حال با توجه به پرداختن ضمنی این اثر به حس و حال زائران و تصویرپردازی فضای جمکران، می‌توان این نکته را از برجستگی‌های این رمان برشمرد.
 
نویسنده این اثر، مریم بصیری است که به همت نشر کتاب جمکران روانه بازار نشر شده است.
انتهای پیام
captcha