به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی باغدار دلگشا، مدیر تولید محتوای علمی انجمن یاوران وقف علم و فناوری، شامگاه 28 آذر، در نشست تخصصی «وقف علم و فناوری با موضوع نقش نهادهای دولتی در توسعه گفتمان وقف علم و فناوری» که از طریق لایو اینستاگرام برگزار شد با اشاره به اهمیت علم در اعصار مختلف، بیان کرد: با توجه به اساسنامه ربع رشیدی، ربع رشیدی نخستین الگوی ساختار شبهدانشگاهی در ایران است و حکومت اساسیترین نقش را در توسعه علومی مانند طب، ریاضی و اخترشناسی داشت و نمونه بارزی از نقشآفرینی حکومت در توسعه ساختارهای وقفی است. حتی در دوره خلافت عباسی و با گسترش نهضت ترجمه نیز موقوفات متعدد علمی شکل گرفت؛ براساس برنامه ششم توسعه، گفتمان وقف علم و فناوری برجستهترین و بالاترین سند بالادستی در عرصههای مختلف است که به گسترش علم و رتبه علمی ایران در جهان میپردازد.
باغدار دلگشا اظهار کرد: اولویتها و اسناد اجرایی دولت تدبیر و امید نیز اهداف، سیاستها و اقدامات دولت ترسیم میکند و در گام دوم انقلاب اسلامی هم مقام معظم رهبری تأکید دارند که یک بخش از هفتگانه بیانیه گام دوم انقلاب، توسعه علمی است؛همانطور که بر جوان مؤمن انقلابی تأکید شده است و نامگذاری سال جهش تولید نشاندهنده ضرورت گسترش تولید است. بنابراین از نظر علمی ساختار کلی سیاستها و اولویتهای جمهوری اسلامی مطرح است، چراکه برای کسب قدرت جهانی و بینالمللی باید به توسعه علم پرداخت.
وی با اشاره به اهمیت نقش محوری دولت در توسعه علم و فناوری، ابراز کرد: دولت باید توسعه گفتمان وقف علم و فناوری را نهادینه کند، چرا که به آن عینیت میبخشد. اهمیت نقش دولت به این معنا نیست که اساتید دانشگاه و خیّران ساختار نقشآفرینی، مسئولیتپذیری، رسالت و نقش اجتماعی خود را انجام ندهند، چراکه هریک از ما با توجه به نقشمان در اجتماع، وظایفی داریم؛ هرچند این نقش محوری نباشد. نهاد دولت با توجه به توانایی و قدرت تصمیمگیری و تصمیمسازیاش باید برای توسعه این گفتمان وارد میدان شود.
باغدار دلگشا افزود: در عرصه تصمیمسازی باید از گردش نخبگانی استفاده شود، اما تصمیمگیری ملاک است. برای مثال مطرح کردن موضوعاتی از قبیل بهکارگیری جوانان، استفاده از ظرفیت نخبگان و وقف علمی خوب است، اما نباید در حد شعار باقی بماند. لذا این موارد باید نهادینه شود و دولت در تصمیمگیری از آنها استفاده کند. دولت باید در برنامه هفتم توسعه اقدامات ایران را از 1400 تا 1404 ترسیم کند تا برای توسعه گفتمان وقف علم و فناوری، برنامهای چیده شود. نقش دولت نباید شعاری باشد، بلکه باید به این موضوع عینیت بخشد. دولت نقش تمام و کمالی ندارد، اما نقش محوری دارد و در دورههای مختلف شاهد نقشآفرینی موفق دولت بودهایم.
انتهای پیام