توسعه علمی؛ بخشی از هفتگانه بیانیه گام دوم انقلاب
کد خبر: 3941851
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳

توسعه علمی؛ بخشی از هفتگانه بیانیه گام دوم انقلاب

مدیر تولید محتوای علمی انجمن یاوران وقف علم و فناوری گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، توسعه علمی یک بخش از هفتگانه آن است و مقام معظم رهبری بر این امر تأکید دارند.

توسعه علمی؛ بخشی از هفتگانه بیانیه گام دوم انقلاببه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی باغدار دلگشا، مدیر تولید محتوای علمی انجمن یاوران وقف علم و فناوری، شامگاه 28 آذر، در نشست تخصصی «وقف علم و فناوری با موضوع نقش نهادهای دولتی در توسعه گفتمان وقف علم و فناوری» که از طریق لایو اینستاگرام برگزار شد با اشاره به اهمیت علم در اعصار مختلف، بیان کرد: با توجه به اساسنامه ربع رشیدی، ربع رشیدی نخستین الگوی ساختار شبه‌دانشگاهی در ایران است و حکومت اساسی‌ترین نقش را در توسعه علومی مانند طب، ریاضی و اخترشناسی داشت و نمونه بارزی از نقش‌آفرینی حکومت در توسعه ساختارهای وقفی است. حتی در دوره خلافت عباسی و با گسترش نهضت ترجمه نیز موقوفات متعدد علمی شکل گرفت؛ براساس برنامه ششم توسعه، گفتمان وقف علم و فناوری برجسته‌ترین و بالاترین سند بالادستی در عرصه‌های مختلف است که به گسترش علم و رتبه علمی ایران در جهان می‌پردازد.

باغدار دلگشا اظهار کرد: اولویت‌ها و اسناد اجرایی دولت تدبیر و امید نیز اهداف، سیاست‌ها و اقدامات دولت ترسیم می‌کند و در گام دوم انقلاب اسلامی هم مقام معظم رهبری تأکید دارند که یک بخش از هفتگانه بیانیه گام دوم انقلاب، توسعه علمی است؛همانطور که بر جوان مؤمن انقلابی تأکید شده است و نامگذاری سال جهش تولید نشان‌دهنده ضرورت گسترش تولید است. بنابراین از نظر علمی ساختار کلی سیاست‌ها و اولویت‌های جمهوری اسلامی مطرح است، چراکه برای کسب قدرت جهانی و بین‌المللی باید به توسعه علم پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت نقش محوری دولت در توسعه علم و فناوری، ابراز کرد: دولت باید توسعه گفتمان وقف علم و فناوری را نهادینه کند، چرا که به آن عینیت می‌بخشد. اهمیت نقش دولت به این معنا نیست که اساتید دانشگاه و خیّران ساختار نقش‌آفرینی، مسئولیت‌پذیری، رسالت و نقش اجتماعی خود را انجام ندهند، چراکه هریک از ما با توجه به نقشمان در اجتماع، وظایفی داریم؛ هرچند این نقش محوری نباشد. نهاد دولت با توجه به توانایی‌ و قدرت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌اش باید برای توسعه این گفتمان وارد میدان شود.

باغدار دلگشا افزود: در عرصه تصمیم‌سازی باید از گردش‌ نخبگانی استفاده شود، اما تصمیم‌گیری ملاک است. برای مثال مطرح کردن موضوعاتی از قبیل به‌کارگیری جوانان، استفاده از ظرفیت نخبگان و وقف علمی خوب است، اما نباید در حد شعار باقی بماند. لذا این موارد باید نهادینه شود و دولت در تصمیم‌گیری از آنها استفاده کند. دولت باید در برنامه هفتم توسعه اقدامات ایران را از 1400 تا 1404 ترسیم کند تا برای توسعه گفتمان وقف علم و فناوری، برنامه‌ای چیده شود. نقش دولت نباید شعاری باشد، بلکه باید به این موضوع عینیت بخشد. دولت نقش تمام و کمالی ندارد، اما نقش محوری دارد و در دوره‌های مختلف شاهد نقش‌آفرینی موفق دولت بوده‌ایم.

انتهای پیام
captcha