به گزارش ایکنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، آئین اختتامیه کنگره شعر امر به معروف و نهی از منکر عصر روز یکشنبه، 23 آذرماه با حضور حجتالاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور و جمعی از شعرا و ادیبان در سالن ۹ دی شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، پس از قرائت پیام آیتاللهالعظمی نوری همدانی، از مراجع عظام تقلید، خطاب به کنگره ملی شعر امر به معروف و نهی از منکر، حجتالاسلام مختاری، امامجمعه ساوجبلاغ و رئیس این کنگره طی سخنانی اظهار کرد: تمام هدف امام(ره) و تابعین او از ساماندهی انقلاب اسلامی فراهم کردن بستر معروفی است که احیاکننده همه معروفهاست و تشکیل حکومت حضرت ولی عصر(عج) است. غایت انقلاب ما بسترسازی برای ظهور مولا و صاحب بود. مقدمه تشکیل این حکومت هم شکلگیری تمدن الهی و اسلامی است.
وی افزود: بدون امر به معروف و نهی از منکر، ساختن جامعه الگو برای رسیدن به تمدن اسلامی امکانپذیر نیست. در ۴۱ سال انقلاب همه به دنبال احیای امر به معروف و نهی از منکر بودند اما معالاسف این هدف تا امروز محقق نشده است.
امام جمعه ساوجبلاغ با اشاره به برخی ضعفها که مانع احیای امر به معروف شده است، گفت: دشمنان با عده و عدُه به دنبال این افتادند که مانع شکلگیری امر به معروف و نهی از منکر شوند. ما هم آنطور که شایسته و بایسته بود این اصل مترقی را به مردم معرفی نکردیم.
حجتالاسلام مختاری ادامه داد: خداوند در قرآن پایه امر به معروف را محبت مدنی معرفی کرده است. اگر این فریضه مهم به خوبی تبلیغ شود، نه تنها کشورهای اسلامی، بلکه همه کشورها برای آن آغوش باز میکنند.
وی با تأکید بر اینکه کنگره شعر را تشکیل دادیم تا با این هنر، اصل مترقی امر به معروف و نهی از منکر را به مردم معرفی کنیم، به استقبال خوب شعرای سراسر کشور از این کنگره اشاره کرد و گفت: ۲۳۱۱ اثر از ۵۳۸ شاعر در قالب شعر کلاسیک، شعر نو، شعر کودک و نوجوان، شعر آذربایجانی و سرود و ترانه به دبیرخانه کنگره رسیده است.
بیتفاوتی؛ علامت مردگی
در ادامه حجت الاسلام کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور و امامجمعه موقت تهران که مهمان ویژه این مراسم بود به ایراد سخنانی در باب امر به معروف و نهی از منکر و پیوند آن با هنر شعر پرداخت.
وی در این مراسم اظهار کرد: خدا را شاکریم که شاعران متعهد و هنرمند ما تلاش میکنند هنرشان را در مسیر احیای این دو فریضه الهی یعنی امر به معروف و نهی از منکر قرار دهند. شعرای روحانی و غیرروحانی حاضر در این کنگره مظهر علم و تقوا هستند و نشان دادند که پیوندی ناگسستنی با قرآن و عترت و اخلاق و عدالت و امانت دارند.
وی افزود: همه شعرا باید در رسانه ملی ما شاعرانه و عاشقانه و متعهدانه این دو فریضه احیاگر را احیا کنند. خداوند در آیاتی از سوره توبه به پیامبرش میفرماید که به بندگانم بگو که کوشش کنند و کششهای فطری خود را به جوشش در آورند و اهل کار و تلاش و تولید و دانش و بینش و جهاد و اجتهاد باشند.
وی ادامه داد : در زمینه امر به معروف و نهی از منکر از آیات قرآن اینطور استنباط میشود که اگر ما این فرایض را از گردونه زندگی خود خارج کنیم، دین ما دیگر امتیازی نسبت به سایر ادیان ندارد. اگر میخواهیم که دین ما ممتاز باشد که اینطور است، تجلی امتیازش در حیات اجتماعی آن است. امت اختصاص به جمع خاصی ندارد بلکه همه مردم باید بجوشند و امت باید عصاره مردم باشد. حکومتی که چشم به بیگانه داشته و به مردم خود اعتماد نکند، مردمی نیست. حکومتی مردمی است که مردم را آبرومند و دارای همت بداند.
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: معنای امر به معروف و نهی از منکر نظارت مردم بر حکومت است. چون حکومت را خود مردم خلق کردند و اگر خود خلق کردند خود آنها هم باید مطالبهگر باشند. این علامت حیات یک جامعه است و علامت نقش جامعه در ایجاد حکومت و در حفاظت از آن است. حکومتی که مردم از آن صیانت نکنند آن حکومت به فساد کشیده میشود. از این رو امر به معروف و نهی از منکر تضمین سلامت دستگاههای تقنینی، قضایی و اجرایی است.
صدیقی تأکید کرد: دین ناموس خداست و اگر ما برای حفاظت از ناموس خدا غیرت به خرج ندهیم، دیگران ناموس ما را از بین میبرند. مؤمنین باید به ناموس خدا حساس باشند، هم در زمینه فردی و هم در زمینه خانوادگی و هم در منطقه و کشور و سراسر عالم نباید بیتفاوت باشیم؛ چراکه بیتفاوتی علامت مردگی است. اگر امر به معروف و نهی از منکر را منزوی کنیم جامعه متلاشی میشود و لاشخورها آن را میخورند.
وی در پایان خطاب به جمع شاعران اظهار کرد: شعر به قدری اهمیت دارد که پیغمبر(ص) از یک شاعر خواست که حادثه غدیر را به شعر درآورد و در قالب سرود به مردم عرضه کند. شاعر دیگری نیز مسائل مربوط به امام حسین(ع) را به شعر درآورد و مورد تحسین حضرت سجاد(ع) قرار گرفت و سایر ائمه(ع) نیز از این شعرا به عنوان رسانه ملی در زمان خود استفاده کردند، زیرا شعر چیزیست که هرگز فرسوده نشده و گذر زمان آن را کهنه نمیکند.
صدیقی تصریح کرد: حافظ زنده است، فردوسی و دیگران هم زندهاند. بزرگان علما هم علم را به شعر درآوردند، برای مثال علامه بحرالعلوم که فقه را به شعر درآورد و حاجی سبزواری که حکمت و فلسفه را منظوم کرد و آیتالله العظمی محمدحسین اصفهانی که در اواخر عمر همه چیز را تحتالشعاع شعرهایی که برای ائمه(ع) گفته بود، قرار داد.
نهضت حضرت اباعبدالله در قالب شعر
محمدرضا سنگری، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه ادبیات نیز در این مراسم گفت: اگر کسی 25 منزلی را که حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از هشتم ذیالحجه تا دوم محرم که روز ورود به کربلا است، مرور کند، میبیند که در بین راه بخش عمدهای از پیامهای حضرت در هیئت شعر است؛ یعنی حضرت اباعبدالله(ع) خود شاعر است. توصیه میکنم که دوستان شاعر دیوان حضرت سیدالشهدا(ع) را ببینند که از آغاز تا پایان امر به معروف و نهی از منکر است.
وی افزود: یکی از قالبهای محجور زمان ما قطعه است. اگر کسی گذشته زبان فارسی را مطالعه کند، بخشی از درخشانترین سرودههای ادبیات فارسی در هیئت قطعه است. امروز قطعه عربی مظلوم است و به آن پرداخته نمیشود و اتفاقا عمده دیوان الحسین یا ادب الحسین در قالب قطعه است.
این استاد دانشگاه در پایان تأکید کرد: در این دیوان انذارها و هشدارهایی و خطرهایی که انسان را به سقوط میکشاند در شعر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دیده میشود. ایشان زشتی و پلشتی دشمن را با شعر نشان دادند و زیبایی جبهه خود را نیز با شعر مطرح کردند. اساسا شعر نهضت حضرت اباعبدالله(ع) را بیان میکند.
انتهای پیام