آثار جدید جامعة‌الزهراء(س) رونمایی شد
کد خبر: 3940913
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳

آثار جدید جامعة‌الزهراء(س) رونمایی شد

آیین مجازی بزرگداشت هفته پژوهش در جامعةالزهرا به همراه رونمایی از 8 اثر این مجموعه حوزوی، برگزار شد.

پاسخ به روز و مناسب حوزویان به مسائل معاصر/ رونمایی از آثار جدید الزهراء(س)به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جامعه الزهراء(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی روز یکشنبه، 23 آذر در آیین مجازی بزرگداشت هفته پژوهش که در سالن جلسات مدیریت جامعه الزهرا برگزار شد، با بیان اینکه ما در تمامی جوانب مسائل دینی به پژوهش و به تعبیر حوزوی «استنباط» نیاز داریم، گفت: در گذشته، دو راه وجود داشت، یک راه مراجعه مستقیم به امام معصوم بود که هر وقت مشکلی پیش می‌آمد نزد امام معصوم علیه‌السلام می‌رفت؛ اما امروز در عصر غیبت به سرمی‌بریم و تنها یک راه باقی مانده و آن پژوهش و به تعبیر حوزوی «استنباط» است. 
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با بیان اینکه در تمامی جوانب مسائل دینی به پژوهش نیاز داریم، به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام اشاره کرد که می‌فرمایند: «الْعِلْمُ خَزَائِنُ وَ مِفْتَاحُها السُّؤَالُ؛ علم، در خزينه‌ای قرار دارد كه كليد درِ آن پرسش است» و در ادامه ابراز کرد: این حدیث نشان می‌دهد که دانش به صورت معدن روباز و یا به صورت سفره گسترده در اختیار شما نیست، بلکه خداوند متعال مقدر کرده که دانش، خزینه و در یک مجموعه دربسته باشد و برای گشودن در آن، نیاز به پژوهش باشد.
 
مدیر جامعةالزهرا تأکید کرد: ما به عنوان حوزه علمیه و کسانی که دغدغه دین داریم، باید خود را آماده کنیم که در همه ساحت‌های مورد سؤال بشر جدید و انسان معاصر، پاسخ متناسب، به روز و قابل فهم به زبان روز تهیه کنیم. 
 
وی با بیان اینکه دوره‌های تربیت محقق، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های متعدد بخشی از توانمندسازی است و گام‌هایی است که در این مسیر برداشته شده است، افزود: انتشار 16 نشریه داخلی در جامعه الزهرا فرصتی برای طلاب این نهاد است تا بانوان طلبه در عرصه جامعه الزهرا بتوانند آثار و مقالات خود را در نشریات داخلی منتشر کنند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی یادآور شد: هم اکنون 16 نشریه داخلی در جامعه الزهرا علیهاالسلام منتشر می‌شود که به عنوان تریبون داخلی طلاب است و بانوان طلبه می‌توانند یافته‌ها و توانمندی‌های خود را در آنجا عرضه کنند و طلاب می‌توانند از این فرصت بهره ببرند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی تأکید کرد: سهم ما در هر همایش و جشنواره علمی و نمایشگاه علمی که مربوط به حوزه زن و خانواده باشد، اگر رتبه اول نباشد، ما خسارت کردیم؛ زیرا جامعه الزهرا با توجه به جایگاه و سابقه ای که دارد و با دست مبارکی که تأسیس شده، باید حرف اول را در عرصه پژوهش و به ویژه همایش کتاب سال بانوان بزند و گذشته را جبران کند.
 
مدیر جامعه الزهرا همچنین از بانو مجتهده امین(ره) به عنوان الگویی برای بانوان طلبه به ویژه طلاب پژوهشگر یاد کرد که در عصر و زمان خود، امکانات تحقیق برای یک خانم بسیار اندک بود، توانست با حضور پشت پرده در کلاس‌های آقایان به درجه اجتهاد و استنباط برسد و کتاب‌های ماندگاری از جمله تفسیر قرآن مبین به یادگار بگذارد.
 

رونمایی از 8 کتاب

 
در این مراسم از هشت کتاب منتشر شده از سوی معاونت پژوهش جامعه الزهراء همزمان با هفته پژوهش رونمایی شدند.
 
کتاب «باور پایه در ترازوی اندیشۀ علامه طباطبائی(ره)» تألیف آیت‌الله جوادی، دکتر پلانتینجا و خانم توحیدی؛ کتاب «بررسی شرط فاسد و تأثیر آن بر عقد» به قلم خانم افتخار یوسفی، کتاب «چکیده آثار جشنواره پژوهشی بین‌المللی بانو امین»، کتاب «مجموعه مقالات بررسی تطبیقی سند ۲۰۳۰ با فقه امامیه»، کتاب «نمایۀ چکیده نشست‌های علمی _ پژوهشی جامعة الزهراء(س) (۱۳۹۴_ ۱۳۹۶)» از جمله کتب رونمایی شده در این مراسم بود.
 
کتاب‌های «مجموعه مقالات پاسخ به شبهات کرونا»، «مجموعه مقالات کالای ایرانی» و «مجموعه مقالات بیانیه گام دوم» از دیگر کتاب های رونمایی شده در این مراسم بودند.
 

راه‌اندازی انجمن‌های علمی پژوهشی در جامعه الزهرا

همچنین ریحانه حقانی به برگزاری دوره تربیت مترجم در جامعه الزهرا اشاره کرد و گفت: دوره تربیت مترجم با توجه به اهمیت و ضرورت ترجمه، پیشرفت دانش، برگرداندن متون و تربیت مترجمان متخصص در حوزه علوم اسلامی و انسانی طراحی شده است.

 
معاون پژوهش جامعه الزهرا ادامه داد: این دوره طی سه نيمسال تحصيلي در دو شاخه زبان انگلیسی با گذراندن 32 واحد و زبان عربی با گذراندن 36 واحد برگزار شده است و امسال فراخوان شرکت در دوره‌های تربیت مترجم در سه زبان ترکی استانبولی، اردو و اسپانیولی را اعلام کردیم.
 
حقانی تصریح کرد: طرح تربیت مترجم با توجه به بعد بین‌المللی طلاب و فعالیت‌های جامعه الزهرا در عرصه بین الملل اجرا می‌شود و چنانچه طلاب حوزه، توان تبدیل داده‌های خود را به فراتر از جامعه اسلامی ایرانی و زبان فارسی داشته باشند، یک گام به صدور انقلاب اسلامی پیش رفتیم.
 
وی یادآور شد: در راستای توان افزایی طلاب، کارگاه‌های مهارتی- تخصصي و نشست‌های پژوهشی، کرسی‌های ترویجی و آزاداندیشی برگزار می‌شود، همچنین انجمن‌های علمی پژوهشی متناسب با رشته‌های تحصیلی جامعه الزهرا تشکیل شده است و بانوان طلبه نیازهای علمی پژوهشی خود را احصا کرده و پس از تصویب در کمیسیون‌های مربوطه، فعالیت‌های خود را با توجه به نیازسنجی‌ها آغاز می‌کنند.
 
وی همچنین به برگزاری همایش کتاب سال بانوان اشاره کرد و افزود: این همایش یکی از مهم ترین برنامه‌های جامعه الزهرا است که هم از حیث روشی و محتوایی و گستره مخاطب قابل توجه است.
 
حقانی به حضور درخشان طلاب در جشنواره علامه حلی اشاره و اظهار کرد : سال گذشته بانوان طلبه جامعه الزهرا در عرصه استانی و کشوری آثار قابل توجه ارائه کردند، چنانچه در سطح استانی 20 اثر منتخب و در سطح کشوری سه اثر برگزیده مورد تجلیل قرار گرفت.
 
معاون پژوهش جامعه الزهرا به آغاز فعالیت دوباره دانشنامه زن مسلمان در معاونت پژوهش جامعه الزهرا اشاره کرد و گفت: این دانشنامه با رویکرد جدید و محوریت «تربیت محقق دانشنامه نگار» و با هدف استفاده از تمام ظرفیت‌های علمی جامعه‌الزهرا سلام الله علیها راه‌اندازی شده است.

وی افزود: در سال گذشته، 26 جلد کتاب چاپ شده و 10 کتاب در دست چاپ داشتیم، امسال نیز 19 جلد کتاب منتشر شده و 7 کتاب در دست چاپ داریم.

معاون پژوهش جامعه الزهرا تصریح کرد: در راستای نیازهای پژوهشی و علمی جامعه کتاب‌هایی تولید شده است که امروز برخی از این کتاب‌ها از جمله «مجموعه مقالات پاسخ به شبهات کرونا»، «مجموعه مقالات کالای ایرانی» و «مجموعه مقالات بررسی تطبیقی سند 2030 با فقه امامیه» رونمایی می‌شوند.

حقانی به انتشار و رونمایی از 13 جلد کتاب تدوینی، تألیف 9 جلد کتاب درسی و یک جلد کتاب پژوهشی، تدوین 17 جلد کتاب درسی و توسعه و تولید نشریات و چاپ مقالات اشاره کرد و اضافه کرد: در جامعه الزهرا علیهاالسلام، نشریات مختلف با درجه‌های علمی پژوهشی، علمی تخصصی و داخلی توسط انجمن‌های علمی پژوهشی، گروه‌های علمی پژوهشی و گروه‌های علمی آموزشی منتشر می‌شود. 
انتهای پیام
captcha