متسابقان استانی مسابقات قرآن تلاوت‌های قاریان نسل اول مصر را بیشتر گوش دهند
کد خبر: 3940733
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶
سیدمحسن موسوی‌بلده:

متسابقان استانی مسابقات قرآن تلاوت‌های قاریان نسل اول مصر را بیشتر گوش دهند

داور مسابقات بین‌المللی قرآن كریم به قاریان استان‌هایی كه در مسابقات سراسری قرآن مقام كسب نكردند، توصیه كرد: تلاوت قراء نسل اول مصر به‌خصوص استاد عبدالباسط و منشاوی را بیشتر گوش دهند و اجازه دهند که استخوان‌بندی تلاوت‌ها محكم شود.

متسابقان استانی مسابقات قرآن تلاوت‌های قاریان نسل اول مصر را بیشتر گوش دهندسیدمحسن موسوی‌بلده، داور مسابقات بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، در بررسی علل کسب نکردن رتبه متسابقان برخی استان‌ها از جمله فارس در مسابقات سراسری قرآن گفت: در مسابقات قرآن هر كسی كه مطابق شرایط و آیین‌نامه تلاوت كند، مسلماً مقام می‌آورد و متسابقان برخی استان‌ها قوی‌تر بودند و اكنون هم این شرایط آنان ادامه دارد و باز هم رتبه‌های نخست را كسب می‌كنند.

وی افزود: زمانی می‌گفتند وجود امكانات باعث شده است كه برخی استان‌ها در مسابقات سراسری خوش بدرخشند اما امروزه با وجود فضای مجازی و گروه‌ها و كانال‌های مختلف تقریباً شرایط یكسانی در اختیار متسابقان تمام استان‌ها قرار دارد و متسابقان باید مقداری تمرین و تجربیات خود را بیشتر كنند و تلاوت‌های بیشتری به ‌خصوص تلاوت اساتید قدیمی را گوش دهند.

موسوی بلده با بیان اینكه مقداری استخوان‌بندی تلاوت متسابقان استان‌هایی كه رتبه نیاوردند و تلاوت قراء جدید تغییر کرده است، گفت:‌ در مصر هم تلاوت قراء جدید به‌خصوص از نظر صوت و لحن و توجه به تجوید مقداری از تلاوت‌های استخوان‌دار نسل‌ قبلی و زمان استاد عبدالباسط و استاد مصطفی اسماعیل فاصله گرفته است و برخی قاریان كشورمان به سبك قراء جدید مصری علاقه نشان می‌دهند و بیشتر این‌ها را گوش می‌دهند. در نتیجه سطح تلاوت قاریان متأسفانه افت می‌كند، در صورتی كه مسابقه ضابطه دارد و نمی‌توانیم مسابقات را مطابق ضوابط تلاوت قاریان جدید مصری داوری كنیم.

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن كریم تأكید كرد: مسابقات قرآن ضوابط محكمی دارد كه متسابقان باید مطابق آن تلاوت كنند اما برخی فقط به سبك‌های امروزی از نظر لحنی و تجویدی توجه می‌كنند و شاید همین عامل کسب نکردن مقام باشد.

وی به قاریان استان‌هایی كه در مسابقات سراسری قرآن مقام كسب نكردند، توصیه كرد: تلاوت قراء نسل اول مصر به‌خصوص استاد عبدالباسط و منشاوی را بیشتر گوش دهند و اجازه دهند که استخوان‌بندی تلاوت‌ها مجدداً محكم شود.

موسوی بلده به سخنان بعضی از متسابقان درباره چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن اشاره كرد و گفت: این سخن را كه این مسابقات از سطح استانی پایین‌تر بود نمی‌پسندم و این‌گونه نبوده اما این یک واقعیت است كه شیوع كرونا باعث شد تا تمرین متسابقان در سطح كشور كمتر شود چراكه محافل و مراسمی نبود كه قاریان بخواهند بخوانند و از مسابقات عقب نیفتند.

داور چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن كریم اظهار كرد: شیوع كرونا باعث شده است كه محافل قرآنی تشكیل نشود و متسابقان نتوانند مانند سال‌های گذشته تمرین کنند. تمرین در منزل هم اثر تلاوت در محافل و مجالس را ندارد و از این نظر نسبت به سال‌های گذشته سطح آمادگی صوتی متسابقان در مجموع مقداری پایین‌تر آمده و افت كرده، ولی نمی‌توان گفت تلاوت‌ها در سطح استانی نبوده است. باید دعا و آرزو كنیم كه شر این ویروس منحوس برطرف شود و مجدداً محافل قرآنی تشكیل شود و قاریان بتوانند در آنها تلاوت کنند و سطح تلاوت‌ها به سابق بازگردد.

انتهای پیام
captcha