احتمال واکسیناسیون کرونایی تمام افراد پرخطر تا تابستان آینده
کد خبر: 3940671
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
صدری‌زاده خبر داد؛

احتمال واکسیناسیون کرونایی تمام افراد پرخطر تا تابستان آینده

مدیر سابق مبارزه با بیماری‌های واگیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی ضمن ترسیم آینده کرونا در جهان با وجود واکسن‌های جدید، از احتمال واکسیناسیون تمامی افراد پرخطر ایرانی تا تابستان سال آینده خبر داد.

احتمال واکسیناسیون تمامی افراد پرخطر تا تابستان آینده/ تأمین واکسن برای همه کشورها یک امر اخلاقی استبیژن صدری‌زاده، مدیر سابق مبارزه با بیماری‌های واگیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به کشف واکسن‌های کرونا، اظهار کرد: کشف واکسن از بزرگترین دستاورد‌ها در حوزه پزشکی است زیرا در اواسط قرن نوزدهم کشف بزرگ آنتی‌بیوتیک‌ها و واکسن‌ها بر کاهش مرگ و میر‌ها تأثیر گذاشت.

وی افزود: تأثیر واکسن‌های ویروسی بسیار بیشتر از واکسن‌های باکتریال است و تا ۹۰ درصد از بیماری‌های ویروسی پیشگیری می‌کند. در مورد واکسن آنفولانزا این اثربخشی کمتر بوده، اما در مورد واکسن کرونا خوشبختانه تجربیات و بررسی‌هایی که تاکنون روی این واکسن انجام شده است، نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد ایجاد مصونیت می‌کند. ساخت این واکسن‌ها خبر خوبی بود و در آینده نیز به تولید انبوه می‌رسند. وقتی واکسن مراحل مختلف را گذراند و ثابت شد که هم اثربخش و هم بی‌خطر است به مرحله تولید می‌رسد، اما تا مرحله تولید انبوه زمان می‌برد.

وی با اشاره به تولید واکسن فایزر اظهار کرد: این کارخانه داروسازی یکی از معتبرترین کارخانه‌های داروسازی جهان است و قطعاً واکسن تولیدی آن نیز معتبرتر از سایر واکسن‌هاست، اما تا در دسترس کشور‌های دیگر قرار گیرد، زمان می‌برد.
 
عضو فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی با بیان اینکه تولید واکسن برای همه کشور‌ها توجیه اقتصادی ندارد، گفت: تولید واکسن به تکنولوژی و امکانات فراوانی نیاز دارد و بسیار هزینه‌بر است. به همین دلیل فقط ۸ تا ۱۰ کشور در جهان امکان تولید واکسن را دارند و این چند کشور نمی‌توانند تمامی جمعیت دنیا را پوشش دهند. در واقع ظرفیت تولید واکسن حدود یک میلیارد دُز است، در حالی که جهان هشت میلیارد نفر جمعیت دارد.

وی ادامه داد: این ظرفیت موجب شده است تا افراد دریافت‌‌کننده اولویت‌بندی شوند و آن را به افرادی تزریق می‌کنند که در معرض خطرند. در مورد کرونا افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، عروقی، دیابت، نقص ایمنی و سرطان در اولویت دریافت واکسن قرار می‌گیرند. اصطلاح مصونیت جمعی در بهداشت عمومی بدان معناست که اگر چنین واکسنی را به درصد قابل توجهی از جمعیت تزریق کنند، با توجه به مصونیت ایجادشده در آنها، افرادی که در برابر ویروس قرار می‌گیرند احتمال ابتلایشان پایین‌تر است یا بیمار نمی‌شوند. واکسینه شدن تمام جمعیت کره زمین عملی نیست اما واکسینه شدن افراد پرخطر یک یا دو سال زمان می‌برد. ایران نیز می‌تواند با تولید انبوه واکسن، گروه‌های پرخطر را تا تابستان سال آینده واکسینه کند.
 
مدیر سابق سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه تأمین واکسن برای تمامی کشور‌ها امری اخلاقی است؛ در مورد تأثیر تحریم‌ها بر ورود واکسن کرونا به ایران، اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی از تأمین واکسن برای همه کشور‌ها از جمله ایران حمایت می‌کند. کشور‌های دیگر نیز هنوز به لحاظ اخلاقی سقوط نکرده‌اند تا از ورود واکسن جلوگیری کنند. کشور ما اگر امکانات مالی را فراهم کند قطعاً تحریم‌ها نمی‌تواند مانعی برای ورود واکسن به کشور و تزریق آن به گروه‌های پرخطر باشد.
انتهای پیام
captcha