تعرفه جدید تست کرونا ابلاغ شد
کد خبر: 3940076
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸

تعرفه جدید تست کرونا ابلاغ شد

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قیمت جدید تست‌های pcr کرونا را اعلام کرد

تعرفه جدید تست کرونا ابلاغ شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، سیامک سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت، در نشست خبری ویدیو کنفرانسی امروز ۱۹ آذرماه در رابطه با هزینه‌های آزمایشگاهی کووید ۱۹ اظهار کرد: به پیشنهاد شورای عالی بیمه هزینه تمام شده تست pcr کووید۱۹ که برای تست‌های تولید داخل تعیین شده است در بخش دولتی ۲۴۰ هزار تومان و در بخش خصوصی به ۳۰۱ هزار تومان است.

وی افزود: از ۱۷ آذرماه ابلاغ این تعرفه انجام شده و مردم می‌توانند از خدمات تشخیص مولکولی بهره‌مند شوند، امیدوارم این تعرفه جدید به سرعت با تعرفه قبلی جایگزین شود.

سمیعی با اشاره به روش ارائه گزارش تخلف آزمایشگاه‌های کووید۱۹، اظهار کرد: سامانه ۱۹۰ و معاونت درمان وزارت بهداشت آماده پاسخگویی به تخلفات آزمایشگاه‌هاست و تقاضا داریم که مردم موارد تخلف را گزارش کنند تا موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد.

سمیعی در ادامه با بیان اینکه سرعت انجام آزمایش از زمان نمونه‌گیری تا زمان پاسخ‌دهی، براساس استاندارد‌های بین‌المللی ۴۸ ساعت، تعیین شده، گفت: در زمان موج‌های شدید بیماری و یا زمانی که با افزایش ورودی بیمارستان‌ها مواجه می‌شویم، این زمان ممکن است به ۷۲ ساعت نیز برسد که در این صورت تأخیر در پاسخ‌دهی اعلام می‌شود با این حال زمان معمول پاسخ‌گویی برای هر تست PCR بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت است.

وی در رابطه با زمان پاسخگویی تست‌های سریع آنتی ژن نیز گفت: آزمایشگاه و محل نمونه‌گیری موظف است طی چند ساعت و نهایتاً یک روز، نتایج را در سیستم ثبت کند. در صورتی که تست آنتی‌ژن در محل انجام شود، طی ۳۰ دقیقه پاسخ آن مشخص است و اگر در محل گرفته شود و نتیجه آن به مراکز فرستاده شود ظرف چند ساعت پاسخ برای بیمار مشخص می‌شود.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت با اشاره به بدعهدی یک شرکت خارجی تولید کننده کیت‌های تست سریع کرونا، اظهار کرد: برای آغاز طرح شهید سلیمانی در تلاش بودیم تا بین دو تا سه میلیون کیت از یک تولیدکننده تهیه کرده و آن را در اختیار مراکز بگذاریم. اما این تولیدکننده از فروش به ما منصرف شد و ما نیز با فشار بر تولید کننده‌های داخلی کیت‌های تشخیصی سریع را تهیه کردیم، بر همین اساس بر توان تولید داخلی برای اجرای این طرح تکیه کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه حساسیت تست‌های آنتی‌ژن به اندازه تست‌های pcr، نیست، گفت: استاندارد طلایی برای تشخیص کرونا، PCR است. تست‌های آنتی‌ژن مجوز می‌گیرند که در موارد مثبت ۸۰ درصد با pcr مطابقت داشته باشند و در موارد منفی این مطابقت به ۹۷ درصد برسد. یعنی مثلا اگر در کلینیکی برای ۱۰۰ نفر هر دو تست را انجام دهیم باید ۸۰ نفر که pcr مثبت داشتند، تست آنتی ژن مثبت داشته باشند تا مورد اعتماد ما قرار گیرد.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت یادآور شد: تست آنتی‌ژن را برای افراد سالم بدون علامت نباید استفاده کرده و فقط برای مواردی که فرد سالم بدون علامت در تماس مستقیم با فردی بوده که کرونا داشته است کاربرد دارد.

سمیعی در مورد نمونه‌گیری و آزمایش در منزل گفت: برای فردی که در منزل بستری است، آزمایش باید از سوی فردی از آزمایشگاه انجام شود، کسی که این خدمت را ارائه می‌کند باید آزمایشگاهی باشد. باید بدانیم نمونه در چه شرایطی و چگونه اخذ شده است و مسئولیت نمونه‌گیری در منزل بر عهده مسئول فنی آزمایشگاه است.

وی افزود: چنانچه فردی تمایل نداشت به آزمایشگاه مراجعه کند می‌تواند با آزمایشگاه‌های خصوصی مجاز اعلام شده تماس گیرد و هیچ راه مجاز دیگری جز این نیست.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع با بیان اینکه در بحران کرونا با تبلیغ آزمایشگاه‌های خصوصی زیادی مواجه شدیم، اظهار کرد: متأسفانه برخی اپلیکیشن‌ها، تست در منزل را تبلیغ کردند و باعث بالا بردن هزینه آزمایش‌ها شدند. البته برخی آزمایشگاه‌ها نیز برای نمونه‌گیری در منزل پول زیادی طلب می‌کردند.

وی در مورد هزینه تست‌های کرونا در منزل اظهار کرد: چنانچه آزمایش در منزل انجام شود باید با رقم معقولی هزینه از بیمار دریافت شود؛ بنابراین اگر آزمایش در محل آزمایشگاه خصوصی انجام شود نباید بیش از  ۳۰۱ هزار تومان باشد و اگر در منزل انجام شود، معمولاً آزمایشگاه صد هزار تومان به تعرفه اصلی اضافه می‌کردند اما، این آزمایش‌ها در منزل تعرفه مصوبی ندارند. کسی که در جایی غیر از آزمایشگاه‌ها می‌خواهد آزمایش دهد تنها باید با آزمایشگاه‌های مجاز وزارت بهداشت تماس گیرد.

سمیعی یادآور شد: دیدن نسخه مردم و مطلع شدن از درخواست آن‌ها نیاز به امانت‌داری دارد و فرد باید صلاحیت داشته باشد. اپلیکیشن‌ها صلاحیتی برای انجام این کار ندارند، هرچند این اپلیکیشن‌ها می‌توانند نقش تسهیل‌گر داشته باشند و آزمایشگاه را در معرض دید مردم قرار دهند، اینکه گروهی بدون شفافیت آزمایش‌ها را انجام دهند و مردم ندانند که آزمایش چگونه و در چه محلی انجام شده است، صحیح نیست.

وی با بیان اینکه تست‌های آنتی‌ژن فقط در مراکز دولتی انجام می‌شود و هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند، گفت: تیم‌های سیار و مراکز ثابت در حال حاضر تست سریع انجام می‌دهند و اگر جایی به جز این مراکز بخواهد تست آنتی‌ژن انجام دهد یا راست نمی‌گوید یا قرار است تست دیگری با این عنوان انجام دهد. آزمایش آنتی‌ژن باید در شرایط خاصی انجام شود و نتایج نیز تفسیر دقیقی داشته باشد. به همین دلایل به مهارت تیم‌های آزمایشگاهی وزارت بهداشت نیاز است.

سمیعی با بیان اینکه بیش از ۲۶۰ آزمایشگاه فعال در زمینه کرونا فعالیت می‌کنند و ظرفیت ۲۵ هزار تست را داریم، اظهار کرد: این ظرفیت در مواقعی که موج‌ها شدت می‌گیرند به ۴۰ تا ۴۵ هزار تست در روز هم رسیده است. تنها چیزی که در آزمایشگاه فرسوده می‌شود اما از کار نمی‌افتد همکاران ما هستند که در شیفت‌های طولانی فعال هستند.

وی در رابطه هزینه تست برای اتباع خارجی گفت: پرداخت هزینه آزمایش برای اتباع خارجی نیز مانند سایرین است، اگرچه این پیشنهاد وجود دارد که برای گردشگران سلامت این هزینه افزایش پیدا کد، اما در حال حاضر تغییری نداشته و همه تابع این تعرفه‌ها هستیم.

انتهای پیام
captcha