چگونه به سلامت معنوی دست یابیم؟
کد خبر: 3938947
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۳

چگونه به سلامت معنوی دست یابیم؟

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینكه سلامت معنوی یكی از نیازهای جدی انسان‌هاست كه در دهه‌های اخیر از سوی سازمان بهداشت جهانی نیز به رسمیت شناخته شده است، در این راستا آیاتی از قرآن كریم، روایات و احادیث اهل‌بیت(ع) را درباره دستیابی به سلامت معنوی بيان كرد.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، شامگاه پنج‌شنبه 13 آذر، در منبر مجازی با اشاره به آیات 87 تا 89 سوره مباركه شعرا، اظهار کرد: خداوند در آیات از زبان حضرت ابراهیم(ع) نقل می‌كند كه آن حضرت از خداوند درخواست می‌كند كه خدایا مرا در روز قیام وامگذار و روسیاه نفرما؛ آن روزی كه مال و دارایی به كار نمی‌آید و فرزند و خاندان گره‌ای از كار انسان باز نمی‌كند و آنچه در آن روز به درد می‌خورد، قلب سلیم است.

وی افزود: گاهی قلب انسان مریض می‌شود چنانچه خداوند در آیه 10 سوره بقره فرمود: «فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا...؛ در دل‌هایشان مرضى است و خدا بر مرضشان افزود...» و خداوند در این آیه تأكید می‌كند كه در دل‌های كفار و منافقان بیماری است و خداوند آن بیماری را افزون می‌كند.

نماینده ولی‌فقیه در استان، بیان كرد: این بیماری‌ها با اسلام كه از سلم، سلام و سلامتی است و با ایمان كه امنیت خاطر و آرامش بوده به سلامت قلب و سلامت و معنوی تبدیل می‌شود كه امروز یكی از مباحث مهم برای پزشكان و محققان عرصه بهداشت سلامت معنوی است.

امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود نقش دعا را در دستیابی به سلامت معنوی یادآور شد و گفت: دعاهای اسلامی بر اساس نیاز انسان‌ها به نیازهای دنیایی و اخروی تقسیم‌بندی می‌شود و در تمدن اسلامی مسلمانان هم نیازهای دنیوی و هم نیازهای اخروی خود را از خداوند می‌خواهند.

وی ادامه داد: نیازهای اخروی در تمدن غربی به رسمیت شناخته نشده و همین مسئله باعث ایجاد آزارهای روح بشر شده است كه نهایتاً در همین چند دهه اخیر نیاز به معنویت در سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان یک نیاز جدی انسان‌ها به رسمیت شناخته شد.

دژكام با بیان اینكه  امروزه نیازهای معنوی به‌عنوان یكی از ابعاد مهم سلامت انسان مورد توجه است، دعاها و روایات اسلامی را در این‌باره یادآور شد و گفت: به‌عنوان مثال امام صادق(ع) دعایی را به یكی از اصحاب خود آموزش داده است كه در آن در هر صبح و مغرب از خداوند در زمینه‌های دنیوی و اخروی، 7 مورد درخواست می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در فارس، ادامه داد: در این دعا آمده است: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیكَ‏ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلِ النُّورَ فِی بَصَرِی وَ الْبَصِیرَةَ فِی دِینِی‏ وَ الْیقِینَ فِی قَلْبِی وَ الْإِخْلاَصَ فِی عَمَلِی‏ وَ السَّلاَمَةَ فِی نَفْسِی وَ السَّعَةَ فِی رِزْقِی وَ الشُّكْرَ لَكَ أَبَداً مَا أَبْقَیتَنِی‏؛ از خداوند می‌خواهیم كه بینایی چشممان را زیاد كند، بصیرت ما را در دین افزایش دهد و یقین را در قلب ما و اخلاص را در كارهای ما قرار دهد كه این موارد آخر درخواست‌های معنوی هستند».

انتهای پیام
captcha