حرکات اصلاحی لازمه بهبود سلامت جامعه است
کد خبر: 3938233
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲

حرکات اصلاحی لازمه بهبود سلامت جامعه است

دکتری حرکات اصلاحی و رئیس واحد دانشگاهی آزادگان نیر، گفت: حرکات اصلاحی لازمه بهبود عملکرد سلامت جامعه است و عوامل متعدد می‌توانند باعث ایجاد ناهنجاری در ساختار بدنی شود.

حرکات اصلاحی لازمه بهبود سلامت جامعه استبه گزارش ایکنا از اردبیل، نادر شایگان اصل، دکتری حرکات اصلاحی و رئیس واحد دانشگاهی آزادگان نیر، نهم آذرماه، در کارگاه آموزشی مجازی «حرکات اصلاحی» که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و همکاری دانشگاه فرهنگیان استان، به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: حرکات اصلاحی لازمه بهبود عملکرد سلامت جامعه است و عوامل متعدد می‌توانند باعث ایجاد ناهنجاری در ساختار بدنی شوند.

وی افزود: بعضی از افراد دچار ناهنجاری‌های بدنی مثل گودی غیرطبیعی کمر، قوز، پا‌های پرانتزی و عدم تقارن در عضلات هستند، این افراد به مجموعه‌ای از حرکات اصلاحی نیاز دارند تا بدن خود را از وضعیت غیرطبیعی خارج، و به کمک تمرین‌های حرکات اصلاحی سلامتی خود را به دست بیاورند.

شایگان اصل، تصریح کرد: وضیعت‌های بدنی نامطلوب باعث خارج شدن راستای طبیعی ستون فقرات شده و به ریشه‌های عصبی، لیگامان‌ها و مهره‌ها فشار وارد میکند. مثلا در ایستادن‌های طولانی مدت از سمت زمین بر بدن نیرویی عمودی بر سطح زمین به نام نیروی جاذبه وارد می‌شود و عضلات باید در مقابل آن مقاومت کنند تا بدن در راستای صاف و مطلوبی قرار بگیرد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: بدن افرادی که به علت ضعف عضلانی نمی‌تواند به صورت صاف قرار بگیرد به سمت‌های مختلف (عمدتا جلو) تمایل پیدا می‌کند و همین امر باعث افزایش قوس در ناحیه کمری و افزایش نیروی فشاری بر قسمت پشتی و ایجاد یک نیروی کشسانی در قسمت‌های جلویی مهره‌های کمری می‌شود و دیسک بین مهره‌ای به سمت جلویی مهره‌های کمری می‌شود و به بدن آسیب جدی وارد می‌کند.

رئیس واحد دانشگاهی آزادگان نیر، با اشاره به فواید وضعیت بدنی مطلوب در طول روز به صورت مداوم، گفت: در وضعیت بدنی مطلوب از نمای جانبی باید خط کشش فرضی ثقل از لاله گوش، وسط مفصل بازو، کمی عقبتر از مفصل ران، پشت کشکک و جلوتر از قوزک پا عبور کند.

وی افزود:مهم‌ترین قسمت بدن که نقش بسزایی در داشتن وضعیت صحیح بدن ایفا می‌کند، ستون فقرات است. ستون فقرات دارای قوس‌های طبیعی است که باید آن‌ها را در وضعیت طبیعی خودشان همواره حفظ کرد.

شایگان اصل، تصریح کرد:ستون فقرات از مهره‌ها و دیسک‌هایی بین مهره‌ای تشکیل شده و دارای ۴ انحنای گردنی، پشتی، کمری و خارجی است. تعداد مهره‌ها ۳۳ عدد است، ولی در یک فرد بزرگسال بدلیل جوش خوردن مهره‌های خارجی، ستون فقرات از ۲۴ قطعه تشکیل می‌شود که شامل ۷ مهره گردنی، ۱۲ کهره پشتی و ۵ مهره کمری است.

این مدرس و دکتری حرکات اصلاحی اظهار کرد: هدف مهم حرکات اصلاحی شناسایی، پیشگیری، آموزش و رفع ناهنجاری‌های وضعیتی است. وضعیت بدنی خوب به معنای تعادل دستگاه اسکلتی عضلانی بدن است که افراد را در مقابل ناهنجاری‌های پیشرونده و یا آسیبهامحافظت می‌کند.

رئیس واحد دانشگاهی آزادگان نیر، خاطر نشان کرد: وضعیت بدنی چه ایستا و چه پویا در کسب ظاهری زیبا مهم است و موجب عملکرد مناسب و مقرون به صرفه مکانیکی بدن می‌شود.

انتهای پیام
captcha