کتاب‌های بلااستفاده مساجد و منازل جمع‌آوری می‌شود
کد خبر: 3936121
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱

کتاب‌های بلااستفاده مساجد و منازل جمع‌آوری می‌شود

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان‌جنوبی از توزیع کتاب بین مساجد مناطق محروم استان خبر داد و گفت: بیش از 5 هزار جلد کتاب بین کتابخانه‌های مساجد سطح استان توزیع خواهد شد.

از فعالیت 268 کتابخانه در مساجد استان تا توزیع بیش از 5 هزار جلد کتابحجت‌الاسلام ابراهیم سبزه‌کار، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان‌جنوبی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: اهمیت کتاب به حدی است که قرآن به عنوان موعظه و معجزه پیامبر اسلام(ص) کتاب است. در همین کتاب الهی اولین دستوری که به پیامبر(ص) داده می‌شود خواندن است. خداوند در قرآن به قلم قسم خورده است و این نشان از اهمیت نوشتن، کتابت و کتاب دارد. پس وقتی قلم، علم و کتاب با یکدیگر توأم می‌شوند تأثیر بالایی دارند.

سبزه کار با بیان اینکه قرآن همواره تصریح می‌کند که آیا کسانی که علم دارند و کسانی که علم ندارند مساوی‌ نیستند، اظهار کرد: روایات فراوانی در حوزه کتابخوانی داریم؛ پیامبر(ص) می‌فرمایند: «اطلبو العلم من المهد الی اللحد» که نشان از فراگیری علوم از تولد تا هنگام مرگ دارد چرا که براساس تعالیم اسلام، انسان همواره نیاز به فراگیری برای سیر تکوینی خود دارد. مطالعه کردن مفید است چراکه باید برای جسم همانند روح ارزش قائل شویم و البته ارزش روح بالاتر است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان‌جنوبی ادامه داد: هر کتابی برای روح ما مناسب نیست؛ کتابی مفید است که انسان را به تعالی و تکامل مدنظر اسلام نزدیک کند و سبب خودشناسی شود، چراکه خودشناسی مقدمه خداشناسی است. اکنون 673 کانون فرهنگی، هنری مساجد در سطح استان فعال هستند که 268 کتابخانه دارند و برخی از کتابخانه‌ها باز و برخی مخزن‌دار هستند. همچنین، در سطح مساجد استان در حوزه روستایی، شهری و عشایری و در مراکز حوزه‌های علمیه و زندان‌ها برنامه‌هایی را در دست اجرا داریم.

سبزه‌کار با اشاره به اجرای طرح ایران قوی به صورت مجازی، اظهار کرد: روزانه فیلمی یک دقیقه‌ای پخش می‌شود که به معرفی کتاب توسط امام جماعت و فعالان حوزه کتاب می‌پردازد. امسال با توجه به شیوع کرونا، بیشتر برنامه‌ها جنبه مجازی دارند و جمع‌آوری کتاب‌های بدون استفاده از مساجد و منازل و توزیع بین کتابخانه‌های مساجد به ویژه در مناطق محروم از دیگر برنامه‌هاست.

وی با پرداختن به اجرای طرح ملی سه شنبه‌های تکریم با محوریت تقدیر از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی، اعضای کتابخانه و خیران کتاب، افزود: دوره آموزشی مجازی ویژه کتابداران در خصوص نحوه چینش کتاب‌ها و موارد مشابه تا پایان سال برگزار می‌شود. مسابقه کتابخوانی مجازی با عنوان سفینه‌النجاه از سه کتاب در سامانه بچه‌های مسجد برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان کتاب‌ها را مطالعه و سپس آن را خلاصه‌نویسی و در سامانه بارگذاری می‌کنند.

سبزه‌کار با تأکید بر معرفی کتاب‌های مفید در کتابخانه‌های مسجد، افزود: بیش از 5 هزار جلد کتاب بین کتابخانه‌های مساجد سطح استان توزیع خواهد شد. مسابقه کتابخوانی از کتاب «ماجرای عشق من» با همکاری مؤسسه فرهنگی حضرت خدیجه(س) در حال اجراست و علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه کتابخوانی می‌توانند به آدرس www.khadije.com  مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha