خالصی «در گذرگاه تنگ تنهایی» از نابغه مسلمان ایرانی می‌گوید
کد خبر: 3936112
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
انتشار کتابی پیرامون «ابوحیان توحیدی شیرازی»

خالصی «در گذرگاه تنگ تنهایی» از نابغه مسلمان ایرانی می‌گوید

«در گذرگاه تنگ تنهایی»، بیستمین کتاب محمدرضا خالصی، از سوی نشر پیک مشاور روانه بازار نشر شد.

خالصی «در گذرگاه تنگ تنهایی» از نابغه مسلمان ایرانی می‌گوید

به گزارش ایکنا، «در گذرگاه تنگ تنهایی» مشتمل بر دو مقاله پژوهشی پیرامون «ابوحیان توحیدی شیرازی» است.

«برگی فتاده از گلستان»، اولین مقاله کتاب است که به بهره‌برداری‌های سعدی از فرم نوشتاری ابوحیان توحیدی می‌پردازد.

«در گذرگاه تنگ تنهایی»، نیز دومین مقاله است که پارادایم‌های دوستی و نادوستی در قرن چهارم و دیدگاه‌های ابوحیان را بررسی می‌کند.

آنطور که در مقدمه کتاب نوشته شده است، ابوحیان توحیدی شیرازی، نابغه بزرگ تمدن اسلامی ایرانی، همچنان ناشناخته و تنهاست و پس از قرن‌ها، هنوز تنها و ناشناخته و غریب است. اندیشمندی خارق‌العاده با فضیلت‌های بسیار و کتاب‌های فراوان، چگونه در کشور خودش بی‌نام و نشان است؟ من نیز چون یاقوت حموی باید بگریم و بگویم: لم ار احدا من اهل العلم ذکره فی کتاب و لادمجه فی ضمن خطاب و هذا من العجب العجاب.

زندگی ابوحیان را می‌توان به گونه‌ای ستمی دانست که بر اندیشمندان این سرزمین رفته است؛ متأسفانه تاریخ و مردمان ما با این اندیشمندان منصفانه رفتار نکرده و بر ایشان اجحاف و بیداد روا داشته‌اند. این وضع اسف‌آور و حیرت‌انگیز این سؤال را مطرح می‌کند که چگونه ممکن است متفکری با این اهمیت، این میزان اندک توجه را برانگیزد.

نویسنده همچنین در مقدمه بیان کرده که کتاب‌های معرفت‌شناسی ابوحیان توحیدی و هندسه‌ آسمانی که مدخلی بر زیباشناسی و کتاب آداب‌الکتابه او که درباره هنر خوشنویسی است و نیز ترجمه برخی از آثار بی‌نظیر ابوحیان را زیر چاپ دارد و به زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

از این استاد دانشگاه، پژوهشگر، نویسنده و شاعر تاکنون کتاب‌های حنجره‌ای برای همیشه در موضوع مسائل فلسفی، نقشی از مستی و مستوری در موضوع تاریخ ملامتیه و ملامتگری حافظ، دریچه صبح در موضوع خوشنویسی و... به چاپ رسیده است.

 

انتهای پیام
captcha