اختتامیه «کتاب‌ سال بانوان» با پیام آیت‌الله نوری همدانی برپا می‌شود / ارسال 265 اثر به همایش
کد خبر: 3935617
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۲

اختتامیه «کتاب‌ سال بانوان» با پیام آیت‌الله نوری همدانی برپا می‌شود / ارسال 265 اثر به همایش

معاون پژوهش جامعة‌الزهرا(س) با بیان اینکه مراسم اختتامیه همایش کتاب‌سال بانوان، 29 آبان‌ماه با پیام آیت‌الله نوری همدانی برگزار خواهد شد، گفت: در این دوره از همایش، 265 اثر دریافت شده و افراد برگزیده در رشته‌های تفسیر، زن و خانواده هستند.

ارسال// ارسال 265 اثر به همایش کتاب‌سال بانوان/برپایی اختتامیه با پیام آیت‌الله نوری همدانیبه گزارش ایکنا، ریحانه حقانی، معاون پژوهش جامعة‌الزهراء(س)، امروز، 26 آبان‌ماه در نشستی خبری با بیان اینکه همایش ملی کتاب سال بانوان یکی از بزرگترین رویدادهای علمی پژوهشی است که در جامعةالزهراء برگزار می‌شود، گفت: مراسم اختتامیه دومین همایش کتاب‌سال بانوان قرار بود سال گذشته برگزار شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا به امسال موکول شده است.

وی با بیان اینکه اختتامیه دومین همایش کتاب‌سال بانوان روز پنجشنبه 29 آبان‌ماه از ساعت 10 تا 12 به صورت مجازی برگزار می‌شود، اضافه کرد: بعد از اختتامیه نخستین همایش ملی کتاب‌سال بانوان که با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی برگزار شد، فراخوان دومین همایش در دستور کار قرار گرفت. امسال نیز اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان با پیام تصویری آیت‌الله نوری همدانی برگزار می‌شود.

حقانی با اشاره به اهمیت و ضرورت این همایش، تصریح کرد: ما خلأهایی در بحث‌های تألیفی بانوان داشتیم و برای رفع آن، اقدام به برپایی این همایش شده است که جایگاه حوزوی دارد. ما در برگزاری این همایش، هدف‌های متعددی از جمله شناسایی معرفی مؤلفان بانو و نیازهای تألیفی بانوان و  تألیف با موضوع زن و خانواده را در دستور کار داریم.

حقانی با بیان اینکه در همایش اول که سال 97 برگزار شد، محدودیت زمانی برای دریافت آثار نداشتیم و تمامی آثار بانوان در عرصه علوم انسانی اسلامی و آثار منتشر شده بانوان و آقایان با موضوع زن و خانواده دریافت شد، ادامه داد: فراخوان این دوره در رشته‌های متعددی اعلام و در مجموع 265 اثر به دبیرخانه دومین همایش کتاب سال بانوان ارسال شد.

معاون پژوهش جامعة‌الزهراء(س) اظهار کرد: در نخستین همایش کتاب‌سال بانوان به دلیل نبود محدودیت زمانی برای آثار دریافتی، بیش از 600 اثر به دبیرخانه همایش ارسال شد، اما در دومین همایش کتاب سال بانوان، با توجه به اینکه فقط آثار منتشر شده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ مورد پذیرش قرار گرفت، آمار قابل ملاحظه‌ای است.

دریافت 265 اثر

وی افزود: از مجموع 265 اثر دریافت شده، 247 اثر تألیفی شامل 155 کتاب، 27 رساله (دکتری و سطح4) و 65 مقاله علمی پژوهشی، یک اثر تصحیح و تعلیق و 17 اثر ترجمه است؛ 92 اثر پس از ارزیابی اولیه به مرحله ارزیابی تفصیلی راه یافتند و پس از دو نوبت ارزیابی تفصیلی و ارسال آثار به کمیته علمی، در نهایت 23 اثر حائز رتبه‌بندی شدند.

حقانی بیان کرد: در مجموع، 184 نفر در این همایش شرکت کردند که 171 نفر آنان بانوان حوزوی و دانشگاهی و 13 نفر آقا هستند. آثار دومین همایش کتاب سال بانوان در 10 گروه علمی شامل اخلاق و عرفان، ادبیات و هنر، تفسیر و علوم قرآن، زن و خانواده، علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی، علوم تربیتی و روانشناسی، علوم حدیث، فقه و حقوق، فلسفه و کلام و همچنین تاریخ، سیره و تراجم دریافت شد.

حقانی گفت: بیشترین فراوانی آثار دریافتی ما در سه عرصه کلان زن و خانواده، تفسیر و علوم قرآن و منطق، فلسفه و کلام بود، به ویژه در حوزه زن و خانواده آثار ارزشمندی دریافت شد. همچنین دو نفر برگزیده این دوره در رشته تفسیر و زن و خانواده بودند.

وی با بیان اینکه پس از اختتامیه نخستین همایش، آسیب‌شناسی همایش و بررسی نقاط قوت و ضعف مورد توجه قرار گرفت و شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال بانوان در طول این مدت، چند جلسه پیرامون ضوابط و قوانین همایش تشکیل داد، تأکید کرد: هدف مهم این همایش به طور کلی، شناسایی بانوان تراز انقلاب اسلامی است و ما با شناخت آثار و تألیفات بانوان می‌توانیم ظرفیت‌ها را شناسایی کرده و به جایگاه اصلی بانوی تراز انقلاب اسلامی برسانیم.

افزایش سطح آثار

وی اضافه کرد: یکی از تفاوت‌های نخستین همایش با دومین همایش این بود که در فراخوان دومین همایش کتاب سال بانوان، محدودیت زمانی قرار دادیم. همچنین شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال بانوان تصویب کرد که در فراخوان همایش دوم مقالات هم دریافت شود. سومین تفاوت این همایش با نخستین همایش، ارتقای آثار دریافتی است و سطح علمی شرکت‌کنندگان نسبت به نخستین همایش ارتقا پیدا کرده است.

معاون پژوهش حوزه گفت: تلاش ما این است که جایگاه همایش کتاب سال بانوان شناخته و نهادینه شود، لذا امسال اقبال مراکز علمی و پژوهشی نسبت به همایش بسیار شایسته بود و ما باید بیشتر تلاش کنیم تا به تراز و جایگاه اصلی همایش برسیم.

حقانی افزود: فراخوان سومین همایش کتاب سال بانوان در مراسم اختتامیه اعلام می‌شود و آثار برگزیده همایش و صاحبان آثار در حوزه علوم انسانی اسلامی معرفی و تجلیل خواهند شد. مراسم اختتامیه هم در روز پنجشنبه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت فراوان جامعة‌الزهراء تصریح کرد: آثار فاخری از سوی طلاب و استادان این نهاد علمی در موضوعات مختلف به خصوص زن و خانواده تولید شده و می‌شود که می‌تواند مورد استفاده نهادهای تصمیم‌گیر کشور قرار بگیرد.

حقانی افزود: این نهاد علمی با دستور امام خمینی از ابتدای انقلاب تأسیس شد و فارغ‌التحصیلان آن در برخی کشورها مدارس علمیه تأسیس کرده و در حوزه‌ علوم دینی و انساو قرآنی دست به تألیفات ارزشمندی زده‌اند. 

انتهای پیام
captcha