اتوبوس سیار كتاب در شیراز به راه افتاد / برای توسعه دانایی هزینه كنیم
کد خبر: 3935186
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳

اتوبوس سیار كتاب در شیراز به راه افتاد / برای توسعه دانایی هزینه كنیم

طی مراسمی نخستین اتوبوس سیار كتاب با عنوان «مسیر دانایی» در شیراز راه‌اندازی شد. این اتوبوس بین 4 منطقه محروم این كلان‌شهر حركت خواهد كرد.

به گزارش ایكنا از فارس، آیین رونمایی از نخستین اتوبوس سیار كتاب با عنوان «مسیر دانایی» و گشایش كتابخانه عمومی و سالن مطالعه استاد بهمن بیگی به‌مناسبت فرا رسیدن هفته كتاب و كتابخوانی امروز، 24 آبان‌ماه در شیراز برگزار شد.

حیدر اسكندرپور، شهردار شیراز در این مراسم، احداث این كتابخانه را یك اقدام خیرخواهانه در مسیر دانایی و اندیشه برشمرد و گفت: یكی از نكات متمایز شهر شیراز خیر دانایی و اندیشه است كه افتتاح چنین پروژه‌های در تداوم همین مسیر انجام می‌شود.

وی با بیان اینكه توسعه كتابخانه بهترین راه برای خیر اندیشه و دانایی است، افزود: گرچه امروز با انباشت اطلاعات و دانش در فضای مجازی روبه‌رو هستیم اما این اطلاعات چون پالایش نشده‌اند و درست و غلط آن‌ها مشخص نیست، نمی‌توان به آن‌ها كاملاً اطمینان كرد در صورتی كه كتاب هم مستند است و هم فرهنگ مكتوب یك ملت.

اسكندرپور تأكید كرد: اگر می‌خواهیم در جامعه روشنایی را توسعه دهیم و از جهل فاصله بگیریم، راهی به جز اینکه کتاب و کسانی که مسیر کتاب را در جامعه هموار و توسعه می‌دهند، را افزایش دهیم، نداریم.

شهردار شیراز یادآور شد: معمولاً تلاش می‌کنیم برای گذشتگان چیزی را خیر کنیم تا در آخرت خیر راهش شود اما  اینکه دانایی و اندیشه را خیر کنیم، اقدام جدیدی است و امیدوارم این کار آغاز راهی باشد که به جای اینكه هزینه‌های زیادی را در مجالس ختم و بزرگداشت‌ها هزینه كنیم، در مسیر توسعه دانایی و دانش خرج كنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از افتتاح چندین كتابخانه جدید در شیراز خبر داد و گفت: با اقدامات عمرانی و فرهنگی که منطقه میانرود صورت گرفته است، دیگر این قسمت یکی از مناطق کم برخوردار شیراز محسوب نمی‌شود به‌عنوان مثال در پایان سال جاری خط شماره دو متروی شیراز  از شهرک میانرود تا میدان امام حسین افتتاح خواهد شد.

مرتضی جعفری، معاون فرهنگی شهردار شیراز نیز در این مراسم به تشریح برنامه‌های این سازمان در هفته كتاب و كتابخوانی پرداخت و گفت: شیراز در سال گذشته موفق به كسب عنوان پایتخت كتاب ایران شد اما به دلیل مشكلاتی كه كرونا ایجاد كرد، این عنوان در سال 1400 هم تمدید شد.

وی با بیان اینكه در شهر شیراز بیش از 28 برنامه متنوع در حوزه كتاب و كتابخوانی را طراحی كردیم كه در این سال پیش‌رو برگزار خواهیم كرد، افزود: در این هفته برنامه‌های متنوعی از قبیل رونمایی از 11 كتاب ویژه نابینایان و اهدای آن به كتابخانه نابینایان، 14 عنوان كتاب با موضوع كودكان از نویسندگان شیرازی و برتر كشور به زبان انگلیسی ترجمه شده و در سامانه بین‌المللی كتاب ثبت كردیم كه گردش خود را در سطح جهان شروع می‌كنند، تجهیز 30 تاكسی به كتاب‌ در قالب اجرای پویش تاكسی‌رانان دوستدار كتاب، رونمایی از كتابخانه استاد بهمن بیگی با بیش از 6 هزار جلد كتاب با موضوع و محور تاریخ و ادبیات برگزار كرده و خواهیم كرد.

جعفری با تصریح اینكه كتابخانه استاد بهمن بیگی از نظر كتب ادبیات در سطح شیراز بی‌نظیر است، گفت: همچنین در كنار این كتابخانه یك قرائت‌خانه با ظرفیت 80 نفر با تجهیزات كاملاً استاندارد تهیه شده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز همچنین به راه‌اندازی اتوبوس سیار كتاب با عنوان «مسیر دانایی» اشاره كرد و گفت: قرار است این اتوبوس بین 4 منطقه محروم شیراز در گردش باشد و برنامه‌های مسیر عبور آن كاملاً مشخص است و روزهای تعطیل در مسیر پیاده‌روی مستقر خواهد شد.

وی با بیان اینكه در طول سال جاری نیز برنامه‌های متنوعی در حوزه كتابخوانی در سطح شهر شیراز اجرا خواهیم كرد، گفت: به یاری خدا یك كتابخانه مانند كتابخانه بهمن بیگی در سه فرهنگسرای شیراز راه‌اندازی خواهیم كرد.

صابر سهرابی، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم در این مراسم با اشاره به اقدامات شهرداری در حوزه كتاب و كتابخوانی گفت: اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگ و هنر در راستای شعار شهردار شیراز و شورای اسلامی شهر این شهر است‌.

سهرابی با تصریح اینكه امسال نخستین هفته كتابخوانی است كه در پایتختی كتاب شیراز برگزار می‌كنیم، گفت:‌ برنامه‌های متنوعی در این راستا تدارك دیده شده است و امیدواریم با انجام این اقدامات بتوانیم به کتاب و افزایش سرانه مطالعه شهروندان شیرازی کمک کنیم

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در بخش پایانی سخنان خود از تجهیز اتوبوس مسیر دانایی با یك هزار جلد كتاب و یك هزار جلد كتاب به كتابخانه فرهنگسرای بهمن بیگی تا پایان سال جاری خبر داد.

انتهای پیام
captcha