تغییر نام کتابخانه عمومی «شهربانو» به «دکتر طوبی کرمانی»
کد خبر: 3935178
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
همزمان با آغاز هفته کتاب انجام می‌شود؛

تغییر نام کتابخانه عمومی «شهربانو» به «دکتر طوبی کرمانی»

کتابخانه عمومی «شهربانو» در منطقه هشت تهران، به نام «دکتر طوبی کرمانی» نخستین بانوی فیلسوف ایران و اولین رایزن فرهنگی و علمی زن جمهوری اسلامی ایران تغییر می‌کند.

کتابخانه عمومی «شهربانو» به «دکتر طوبی کرمانی» تغییر یافتبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه هشت؛ سعید رنجبریان، مدیر فرهنگی هنری منطقه هشت گفت: این تغییر نام به پاس قدردانی از زحمات ارزنده و به منظور بهره‌مندی عموم جامعه با آثار و دیدگاه ایشان انجام خواهد شد.

وی افزود: این کتابخانه با مساحت ۳۵۰ مترمربع، در سه طبقه با ارائه خدمات ویژه در بخش‌های متنوع و با تعداد ۱۸ هزار عنوان کتاب ویژه استفاده برای بانوان است و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری و تولید آثار هنری فاخر با محوریت این بانوی گران‌قدر انقلاب اسلامی در دستور کار این کتابخانه قرار خواهد گرفت.

رئیس فرهنگسرای گلستان گفت: این مراسم دوشنبه ۲۶ آبان‌ماه از ساعت ۹:۳۰ با حضور شخصیت‌های فرهنگی و علمی کشور انجام خواهد شد.

یادآور می‌شود؛ طوبی کرمانی، اول بهمن ۱۳۲۶ به عنوان ششمین فرزند خانواده در یک خانه قدیمی در اردبیل به دنیا آمد و هم‌اکنون آن خانه به همت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان آثار باستانی ثبت شده است. این بانو، در حالی نخستین بانوی فیلسوف ایران لقب گرفت که دارای مدرک فوق دکتری فلسفه و فارغ‌التحصیل فلسفه تطبیقی و کلام، دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان و مشاور دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در امور بانوان و عضو هیئت مدیره موسسه آموزش شهر بود و سال‌ها در کسوت استاد دانشگاه به تربیت شاگردان مؤثر و اندیشمند پرداخت.

این بانوی فیلسوف، استاد برجسته دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، اولین رایزن فرهنگی زن جمهوری اسلامی و اولین بانوی رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در یونان، عضو هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری (دامت برکاته)، همچنین مؤلف ده‌ها مقاله، کتاب علمی و فرهنگی و نیز دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان بود که نمونه‌ای عالی از روش و منش بانوانِ مسلمان را در اندیشه و عمل خود نسبت به آرمان‌های انقلاب اسلامی، مکتب حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (دامت برکاته) و ولایت‌پذیری، به تصویر می‌کشید.

نگارش بیش از ۶۰ مقاله، تألیف و تصنیف ۱۲ کتاب علمی و اجتماعی و شرکت در بیش از ۸۰ کنگره ملی و بین‌المللی در داخل و خارج کشور از جمله آثار علمی و فرهنگی، کارنامه این چهره ماندگار و فعال در عرصه‌های علمی و فرهنگی کشور است. دکتر کرمانی بیشتر عمر خود را صرف تقریب بین مذاهب گذراند و در شهریور ۱۳۹۹ در سن ۷۳ سالگی به دیار باقی شتافت.

کتابخانه دکتر طوبی کرمانی در خیابان جانبازان غربی، ۱۴ متری لشگر، خیابان شهید حیدری، مقابل بوستان کوثر واقع شده است.

انتهای پیام
captcha