برنامه‌ای پیرامون قرآن نداریم / طرح پاییزه کتاب گسترده‌ترین برنامه ماست
کد خبر: 3934383
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
دبیر هفته کتاب امسال در نشست خبری:

برنامه‌ای پیرامون قرآن نداریم / طرح پاییزه کتاب گسترده‌ترین برنامه ماست

دبیر بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی صبح امروز برنامه‌های این هفته را تشریح کرد.

برنامه‌های هفته کتاب تشریح شد/چرا قرآن در هفته کتاب فراموش شده استبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی صبح امروز ۲۰ آبان ماه با حضور ایوب دهقانکار، دبیر هفته کتاب، در جمع خبرنگاران برگزار شد.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در این نشست با اشاره به فعالیت‌های هفته کتاب، گفت: این فعالیت‌ها در چند بخش انجام می‌شود؛ بخشی مربوط به مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بوده و بخشی علاوه بر مؤسسه خانه کتاب و ادبیات، به همت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ انجام خواهد شد. همچنین دسته‌ای از فعالیت‌ها نیز مربوط به وزارت ارشاد، سازمان‌ها و نهاد‌های ذیل این وزارتخانه و سایر وزارتخانه‌ها هستند. گروهی دیگر نیز از سوی انجمن‌ها، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد اجرا خواهد شد و همه این فعالیت‌ها پیوست استانی نیز خواهند داشت.

دهقانکار افزود: یکی از رویکرد‌های مهم این دوره از هفته کتاب، اشتراک‌سازی برنامه‌ها با نگاه ظرفیت‌سازی و ظرفیت‌سنجی است؛ از این رو سعی کردیم ظرفیت‌های مغفول سازمان‌ها را شناسایی و سپس ظرفیت‌سازی کنیم. گفتمان‌سازی، رویکرد دیگری است که به نگاه ژرف‌نگرانه در برنامه‌ها مربوط می‌شود و مختص یک هفته نیست و می‌تواند در طول سال جریان یابد. بنا داشتیم این برنامه‌ها در جامعه ظرفیت ایجاد کند و ظرفیت‌های مغفول نیز با چشم‌انداز کوتاه‌مدت و میان‌مدت بالفعل شود.

اهدای کتاب به کتابخانه علامه طباطبایی

دهقانکار تصریح کرد: امسال با شیوع ویروس کرونا نگرانی‌هایی وجود داشت که برخی برنامه‌ها مورد استقبال قرار نگیرد، اما خوشبختانه نه تنها با کاهش استقبال مواجه نشدیم بلکه شاهد استقبال خوب مخاطبان مانند انجمن‌های علمی و صنفی و مروجان کتاب بودیم. این امر ما را به این نتیجه رساند که هفته کتاب از مرحله دولتی بودن خارج شده یا در حال خارج شدن است.

دبیر هفته کتاب با اشاره به تغییر شیوه در هفته کتاب گفت: اغلب برنامه‌های هفته کتاب در سال جاری مجازی است و اگر حضوری باشد با حداقل اجتماع و حداکثر پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود. در این میان، فراگیرترین و گسترده‌ترین برنامه، طرح پاییزه کتاب است که تاکنون با استقبال کتابفروشی‌ها مواجه بوده و تا دیروز ٨٢٠ کتابفروشی به این طرح پیوسته‌اند.

وی افزود: جشنواره کتاب و رسانه، جشن ۱۵ سالگی خبرگزاری کتاب (ایبنا)، اهدای کتاب به کتابخانه علامه طباطبایی(ه)، برگزاری ٣٣ نشست با حضور ٩٠ سخنران، تجلیل از نویسندگان و اهلی قلم متولد تیر تا آبان، افتتاح مرکز اسناد مؤسسه خانه کتاب و ادبیات و ... از برنامه‌های دیگری است که به همت مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در هفته کتاب برگزار می‌شود.

شاخص‌های متفاوت سرانه مطالعه

دهقانکار ادامه داد: کتابفروشی‌های تهران و شهرستان‌ها، در مسیریاب‌های رسمی، بلد و نشان جاگذاری خواهد شد تا علاقه‌مندان به راحتی بتوانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

وی درباره سرانه مطالعه کتاب گفت: شاخص‌ها متفاوت است، بعضی کتب درسی و دانشگاهی یا قرائت قرآن، ادعیه و کتب دینی، روزنامه، متون غیرکاغذی و ... را جزء مطالعه محسوب نمی‌کنند. سرانه مطالعه بالای برخی کشور‌ها نیز نشان از متفاوت بودن همین شاخص‌هاست. در کشورمان نیز کتاب‌های غیرآموزشی، غیردینی و کاغذی مطالعه به شمار می‌رود که در حال حاضر ۱۲ دقیقه است.

دبیر هفته کتاب در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره دلیل کم‌توجهی به قرآن به عنوان کتاب مقدس و تخصیص یک روز از هفته کتاب به آن و مصادف بودن روز بزرگداشت علامه طباطبایی (ره) با این هفته بیان کرد: ما امسال به جای نامگذاری روز‌های هفته کتاب، رویکرد‌هایی را به این مسئله اختصاص دادیم؛ زیرا در یک روز نمی‌توان همه اهداف را محقق کرد و ماه‌ها و سال‌ها زمان نیاز است. اگر هم نامگذاری صورت می‌گرفت، بسیار فراتر از تعداد روز‌های هفته کتاب می‌شد. به مناسبت روز بزرگداشت علامه طباطبایی(ره)، اهدای کتاب به کتابخانه علامه طباطبایی (ره) را داریم.

دهقانکار در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به مجازی بودن برنامه‌های هفته کتاب و ضعف زیرساخت‌ها، آیا بهتر نبود بخشی از بودجه هفته کتاب به حمایت از نویسندگان و مترجمان اختصاص پیدا می‌کرد، گفت: بودجه هفته کتاب نمی‌تواند معطوف به یک بخش باشد؛ از این رو طرح پاییزه کتاب برای حمایت از کتابفروشی‌ها در نظر گرفته شده و همچنین از نویسندگان و اهالی قلم در حد بضاعت تجلیل و قدردانی خواهد شد و نشست‌های تخصصی و برنامه‌های متنوع دیگری نیز با حضور نویسندگان تدارک دیده شده است.

برنامه‌های مهم شیراز در هفته کتاب

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه یادآور شد: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در استان‌های منوط به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کروناست و پس از پایان هفته کتاب اطلاع‌رسانی درباره نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز خواهد شد.

در ادامه به دلیل انتخاب شهر شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال جاری، ارتباط زنده ویدئوکنفرانسی با مسئولان استان فارس برقرار شد که صابر سهرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان فارس، از افتتاح بزرگترین کتابخانه شهر صدرا با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و تجلیل از نویسندگان و کتابخانه‌داران خبر داد.

در پایان مرتضی جعفری، شهردار شیراز، با اشاره به رویکرد‌های نرم‌افزاری برنامه‌های هفته کتاب گفت: افتتاح کتابخانه عمومی فرهنگسرای بهمن‌بیگی به عنوان بزرگترین فرهنگسرای جنوب کشور، افتتاح کتابخانه عمومی سیار با هزار عنوان کتاب، اجرای طرح گردشگر کتاب، افتتاح کتابخانه ویژه کودکان، رونمایی از ۱۴ عنوان کتاب کودک به خط بریل و اهدا به چهار کتابخانه نابینایان و رونمایی از ۱۰ المان کتاب در میادین شیراز از برنامه‌های مهم هفته کتاب در شیراز است.

انتهای پیام
captcha