آخرین علائم و عوارض کرونا / بازنگری جهانی در ساخت واکسن کووید 19
کد خبر: 3933798
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
بهره‌مند تشریح کرد؛

آخرین علائم و عوارض کرونا / بازنگری جهانی در ساخت واکسن کووید 19

یک متخصص ژنتیک میکروب‌های عفونی با اشاره به جهش‌های ژنتیکی ویروس کرونا، آخرین علائم و عوارض این بیماری را تشریح کرد و از بازنگری جهانی در ساخت واکسن کووید 19 سخن گفت.

اخرین علائم و عوارض بیماری کرونا/ بازنگری جهانی در ساخت واکسناحمدرضا بهره‌مند، فوق تخصص ژنتیک میکروب‌های عفونی، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با آخرین علائم و عوارض بیماری کووید ۱۹ اظهار کرد: اسهال، سردرد‌های شدید، ماهیچه درد و... از جمله علائم و لکنت زبان، کری، زخم‌های پوستی و ... نیز از جمله عوارضی است که کرونا بر برخی بیماران بر جا گذاشته است. این بیماری به شدت به سمت جوانان و اطفال گرایش پیدا کرده و آن‌ها را درگیر می‌کند. ضمن اینکه با توجه به حمله ویروس به پانکراس موجب ایجاد بیماری دیابت در برخی بیماران می‌شود.

این متخصص ژنتیک میکروب‌های عفونی به جهش‌ ژنتیکی ویروس کرونا پرداخت و گفت: چهار نوع جهش جدید در ناحیه اختصاصی چسبندگی ویروس ایجاد شده که شدت بیماری‌زایی را ۱۰ برابر کرده و علائمی مانند ریزش مو، کری و تورم مغزی و زخم‌های پوستی پدید آمده و ضمن اینکه شدت تقسیم در داخل کشت سلولی ۲۷۰ برابر و میزان سرایت آن بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه در هر بحرانی باید به مردم حرف صحیح و واقعی را انتقال دهیم، اظهار کرد: این حق مردم است که واقعیت را بدانند. اخیراً یکی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی کرونا اظهار کرده است که بیماری‌زایی ویروس در کشور ما کمتر از کشور‌های پیشرفته است؛ اگر چنین موضوعی صحت دارد، پس چرا میزان مرگ و میر مردم در کشور ما بسیار بالاست؟ متأسفانه در ایران کادر پزشکی مردمی و فداکار، که جانشان را در این راه از دست می‌دهند، مظلوم واقع شده‌اند. نباید در بحران‌هایی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، حرف‌های نادرست بزنیم و شدت بیماری‌زایی و تعداد مرگ و میر را کم جلوه دهیم. همین‌طور اثرات دارو‌های مؤثری را مانند رمیدسیور که در دنیا مصرف می‌شود به زور منکر شویم. اگر به مردم وضعیت را آنگونه که هست بگوییم، بیشتر به خودشان کمک می‌کنند.

بهره‌مند در رابطه با آخرین وضعیت تولید واکسن در جهان نیز گفت: براساس تحقیقات یکی از دانشگاه‌های دانمارک، ویروس در طبیعت منتشر شده است و جهش‌هایی دارد و این پرسش را مطرح کرده‌اند که اگر این جهش‌ها با یکدیگر ترکیب شوند، چرا باید کاری که بر روی واکسن تا امروز انجام شده ادامه یابد. فقط یک راه وجود دارد و آن اینکه تمامی جهش‌های غالب جمع‌آوری و کشت شوند و آن‌ها را با هم ترکیب کنند و برای همه آن‌ها واکسن ساخته شود. در حال حاضر دانشگاهی در دانمارک اعلام کرده که به دلیل انتقال ویروس به حیوان و حیوان به انسان، جهش‌هایی رخ داده است. لذا واکسن‌های در حال ساخت نمی‌تواند بر روی این جهش‌ها تأثیر گذارد.

این متخصص ژنتیک میکروب‌های عفونی در مورد دارو‌های مؤثر بر کرونا نیز گفت: تا زمانی که افراد تب داشته و به سرفه بیفتند، مصرف آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌ C ترجیحاً نوع تزریقی آن، ب‌کمپلکس، سلنیوم پلاس به همراه آزیترومایسین و مصرف آب هویج و آب سیب می‌تواند در روند بهبودی بیماری کمک کند و در این باره مستند‌های علمی زیادی وجود دارد. اگر این افراد تب و سرفه داشته باشند، همین مواد و دارو‌ها به اضافه دگزامتازون برای آن‌ها تجویز می‌شود و در صورتی که حال آن‌ها رو به وخامت برود، رمدسیویر تزریق می‌شود.
انتهای پیام
captcha