منصور حاجی، پژوهشگر معارف اسلامی، در گفتوگو با ایکنا، به بیان پیشنهادات خود برای معرفی پیامبر اسلام(ص) پرداخت و گفت: اگر به جهان اسلام و تاریخ گذشته آن نگاهی بیندازیم متوجه میشویم که پیامبر عظیمالشأن اسلام(ص) به عنوان مرکز ثقل و نقطه مشترک تمامی مذاهب اسلامی از جایگاه منحصر به فردی برخوردار است و درک دقیق دشمنان اسلام از اهمیت جایگاه پیامبر(ص) باعث شده تا نقطه حملات خود را بر وجود مبارک ایشان متمرکز کنند تا بتوانند زمینههای عداوت و دشمنی که خداوند در سوره مبارکه بقره به آن اشاره کرده است، را فراهم کنند.
وی افزود: خداوند متعال در آیه 120 سوره بقره فرموده است: «وَ لَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ؛ هرگز يهوديان و ترسايان از تو راضى نمىشوند مگر آنكه از كيش آنان پيروى كنى بگو در حقيقت تنها هدايت خداست كه هدايت واقعى است و چنانچه پس از آن علمى كه تو را حاصل شد باز از هوسهاى آنان پيروى كنى در برابر خدا سرور و ياورى نخواهى داشت». خداوند در این آیه اشاره کرده که دشمنان قصد دارند مسلمانان را به تبعیت از خود وادار کنند. توهین به پیامبر(ص) نیز نشاندهنده عداوت ذاتی جریان صهیونیستی غرب است، اما آنچه قابل رؤیت است، این است که واکنش مسلمانان چندان در شأن پیامبر اسلام(ص) نبوده و تنها متمرکز بر تعدادی اعتراضات و صدور اعلامیه در سطح دولتها بوده و عملاً اقدامی مؤثر صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: ریشه حرکت غرب علیه پیامبر اسلام(ص) این است که همان گونه که بسیاری از مسلمانان از قرآن غفلت کردهاند، از پیامبر اسلام(ص) هم غفلت کردهاند. این مسئله نشان میدهد که وظایف خود را به درستی انجام ندادهایم، اما آنچه در ایران باید به آن دقت کنیم این است که این خلأها به شکل بارزی در تمامی سطوح وجود دارد و علیرغم همه تلاشهای جمهوری اسلامی ایران برای ترویج فرهنگ نبوی، اما همچنان خلأهایی وجود دارد که باید برطرف شود.
این پژوهشگر معارف اسلامی یادآور شد: یکی از بزرگترین خلأها این است که علیرغم اینکه قرآن کریم چهار بار نام مبارک محمد(ص) را آورده، اما قانون اساسی ما فاقد واژه محمد رسول الله(ص) است. جالب است که هیچکدام از کشورهای اسلامی هم چنین مسئلهای را در قانون خود ذکر نکردهاند. همچنین حرمهای مبارک ائمه به غیر از حرم حضرت معصومه(س) و عبدالعظیم الحسنی فاقد صحن یا رواق به نام محمد(ص) هستند. البته تلاشهایی برای نامگذاری یکی از صحنهای حرم مطهر رضوی در حال انجام است که مصوبه آن اخذ شده، اما به 27 رجب موکول شده است.
حاجی با اشاره به خلأهای موجود در تکریم و معرفی پیامبر اسلام(ص) در دانشگاه و حوزههای علمیه اظهار کرد: درصد اندک پایاننامهها درباره پیامبر اسلام(ص) و زیاد بودن پایاننامهها با موضوع شخصیتهای علمی مانند فلاسفه و اندیشمندان دیگر نشاندهنده این بیتوجهی است. همچنین تولید برنامههای انیمیشن و پویانماییهای فاخر در ابعاد مختلف برای کودکان از ضروریات است. پویانماییهای موجود به شکل ساده، مقطعی و کماثر هستند و امید است که صداوسیما با سرمایهگذاری بر روی پویانماییهای همانند فرمانروایان مقدس که بنیاسرائیل را به خوبی نشان داده، پیامبر(ص) را هم به تصویر بکشد.
وی با بیان اینکه باید در ترویج فرهنگ معارف محمدی تلاش کنیم، تأکید کرد کرد: حدود 1500 آیه به توصیف رسول الله(ص) یا در مذمت دشمنان ایشان است. همچنین یا امر به پیامبر(ص) شده است یا به مؤمنان درباره رعایت مقام پیامبر(ص) تذکراتی داده شده است. در واقع این آیات حدود یک سوم آیات کل قرآن را دربرمیگیرد که میتواند الگویی برای پیامبرشناسی باشد. همچنین پیشنهاد میشود که رشته پیامبرشناسی با گرایش تاریخ نبوی در دوره ارشد به مرحله اجرا درآید.
این پژوهشگر معارف اسلامی با اشاره به اقداماتی که در حوزه بینالمللی باید برای معرفی پیامبر اسلام(ص) صورت گیرد، بیان کرد: در حوزه بینالملل ضرورت دارد تا کارهایی را برای معرفی پیامبر خدا(ص) در سطح جهانی داشته باشیم؛ یکی از آنها ایجاد جایزه صلح جهانی یا جایزه «نشان صلح جهانی رحمة للعالمین» از طرف کشورهای اسلامی یا سازمان کنفرانس اسلامی است که همطراز جایزه صلح نوبل باشد. این موضوع از پیشنهاداتی است که هماکنون به مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی داده شده که بر اساس آن، چنین جایزهای را به اندیشمندان جهان و کسانی که در زمینههای صلح جهانی کار کردهاند، اهدا کند.
حاجی درباره تفاوت این جایزه با جایزه المصطفی(ص) اظهار کرد: جایزه المصطفی(ص) کار زیبایی است، اما صرفاً داخلی است و آن را ایران و فقط به اندیشمندانی میدهد که در حوزه فناوری و نانو کار کردهاند و البته در عرصه بینالمللی هم برد زیادی نداشته است، اما جایزه صلح نوبل، بُرد جهانی دارد؛ بنابراین جایزه «نشان صلح جهانی رحمة للعالمین» یا «نشان عالی درجه یک جهان اسلام» باید توسط سازمان کنفرانس اسلامی باشد و همه کشورهای اسلامی بودجه آن را تأمین کنند.
وی افزود: ضروری است امت اسلام از ظرفیتهای درونی خود برای وحدت عملی با محوریت پیامبر اسلام(ص) اقداماتی انجام دهد؛ برای نمونه اگر مسلمانان در مکه به صورت جمعی به نیابت از پیامبر عظیمالشان اسلام(ص) طواف کرده و هدیه به روح آن حضرت کنند، گامی بسیار بزرگ در جهت همگرایی اسلامی با رویکرد ظرفیت حج انجام خواهد شد. طواف به نیابت از رسول الله(ص) از اعمالی است که بسیاری از فرق و مذاهب اسلامی آن را بلااشکال دانسته و در صورت انجام آن از سوی اهل سنت و شیعه در کنار کعبه مکرمه، میتواند آثار عملی همگرایی اسلامی را به دنبال داشته باشد.
این پژوهشگر معارف اسلامی در پایان گفت: یکی از راههای ابراز ارادت به ساحت نبی مکرم اسلام(ص) با هدف ترویج فرهنگ نبوی و همچنین مقابله با اهانتها بر پایه زیارت حضرت رسول(ص) از بعید یا راه دور در کشورهای اسلامی در ایام مرتبط به آن حضرت از جمله 17 ربیعالاول 27 رجب و 28 صفر است که در صورت برنامهریزی کامل و معرفی این زیارت، مسلمانان جهان به ویژه شیعیان به صورت سنتی با تجمع در مساجد به آن پیامبر عظیمالشأن(ص) ابراز ارادت و از راه دور ایشان را زیارت کنند که این مسئله ضمن جلب رحمت الهی، جواب دندانشکنی به اهانتکنندگان به ساحت مقدس آن حضرت خواهد بود.
انتهای پیام