دستاورد وحدت شیعه و سنی
کد خبر: 3932800
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷

دستاورد وحدت شیعه و سنی

هرگونه حركتی كه به دوگانگی و تفرقه مسلمانان بينجامد، حركتی خواسته دشمنان و برخلاف دعوت قرآن كريم است. این در حالی است که در ذیل تحقق وحدت اسلامی دستاوردهای متعددی حاصل می شود.

قرآن کریم در بیش از 50 آیه به موضوع وحدت و چگونگی ایجاد اتحاد اشاره می کند که همه بیانگر اهمیت این موضوع از منظر قرآن است. این آیات یک موعظه و پیشنهاد نیست، بلکه وظیفه و تکلیف است. یعنی همانگونه که مسلمانان موظفند براساس توحید، خدا را عبادت کنند، وظیفه دارند در تحصیل وحدت نیز بکوشند.

یکی از دلایل دوراندیشی امام خمینی(ره) در نامگذاری هفته وحدت، با هم بودن مسلمانان زیر چتر اسلام است؛ چراکه اسلام کامل‌ترین دین است و همه باید زیر چتر آن جمع شوند تا وحدت میان اهل سنت و تشیع پایدار باشد.

هفته وحدت نماد همدلی، اخلاق‌محوری و عظمت مسلمین و برادری شیعه و سنی است و به نوعی می‌توان گفت که هفته وحدت نماد پیمان با راه و روش اسلام و خط امام و رهبری است و این هفته را می‌توان نماد از بین رفتن تعصبات و فرقه‌گری‌ها دانست.

بايد مسلمانان آگاه به اهميت شعار قرآنی «امت واحده» پی ببرند و عظمت آن را درک كنند و تفرقه‌ها را از ميان بردارند و نابود سازند، زیرا هرگونه حركتی كه به دوگانگی و تفرقه مسلمانان بينجامد، حركتی خواسته دشمنان و برخلاف دعوت قرآن كريم است.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی نورزاد، امام جمعه تالش در گفت وگو با ایکنا از گیلان، ضمن گرامیداشت ولادت با سعادت پیامبر اسلام(ص)، به معنا و مفهوم وحدت اشاره کرد و گفت: وحدت یک تاکتیک سیاسی نیست، یعنی دو گروه سیاسی برای رسیدن به یکسری اهداف سیاسی در کنار هم قرار گیرند، بلکه ماهیت وحدت به معنای یک باور عمیق و عجین با مبانی و معارف قرآنی و روایی است.

وی با اشاره به آیه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» وحدت را یک تکلیف شرعی دانست و افزود: خداوند مسلمین را امر فرموده که از تفرقه و جدایی پرهیز کنند لذا وحدت مبتنی بر مبانی قرآنی است.

امام جمعه تالش، توصیه به وحدت را کنار گذاشتن اعتقادات مذهبی ندانست و اظهار کرد: مسلمانان منادی وحدت هستند، یعنی تکیه بر مشترکات داریم تا در مقابل همجه استکبار و دشمنان اسلام و قرآن در کنار هم بایستیم.

حکومت اسلامی هدف عالیه نبی مکرم اسلام است

حجت الاسلام نورزاد، با بیان اینکه وحدت آحاد جامعه اسلامی و تکیه بر مشترکات به معنی سنی شدن شیعه و شیعه شدن اهل سنت نیست، خاطرنشان کرد: ما مشترکات فراوانی داریم و باید بر همین مشترکات تکیه کنیم.

وی با اشاره به پیامدهای وحدت بین صفوف جامعه اسلامی، متذکر شد: نخستین و ارزنده ترین اثر وحدت حفظ دین اسلام است، زیرا اگر وحدت و یکپارچگی حادث و قلب ها به هم نزدیک شود، دین اسلام حفظ خواهد شد. پیامبر اسلام(ص) 23 سال تلاش کرد تا پرچم اسلام را در دنیا به اهتزاز درآورد لذا امروز همه مسلمانان در مقابل این دغدغه رسول الله(ص) مکلف هستند.

امام جمعه تالش، دومین اثر وحدت و اتحاد و انسجام جامعه اسلامی را جلوگیری از اختلافات فرقه ای و مذهبی دانست و گفت: هرگونه تفرقه و اختلاف بین فرق و مذاهب و گروه ها و جریانات یک کشور منجر به عقب ماندگی آن جامعه خواهد شد و نمی تواند به رشد و تعالی برسد.

وی تحقق حکومت اسلامی را سومین اثر وحدت دانست و عنوان کرد: حکومت اسلامی جزو اهداف عالیه حرکت ارزنده نبی مکرم اسلام است و نهایتا همه تعالیم دینی و قرآنی منجر به تحقق حاکمیت اسلام می شود لذا وحدت کمک شایسته ای به تحقق این مهم می کند.

حجت الاسلام نورزاد، با بیان اینکه ایجاد عدالت اسلامی در سایه وحدت متصور است، گفت: میان وحدت و عدالت رابطه تنگاتنگی وجود دارد، یعنی با وحدت به آن عدالتی که مطلوب اسلام و قرآن است می رسیم.

صبر در مسائل سیاسی؛ لازمه تحقق وحدت

امام جمعه تالش، برخورداری از نعمت های الهی را یکی دیگر از پیامدهای وحدت دانست و اضافه کرد: خداوند نعمت خود را متوجه قومی که اختلاف دارند، نمی کند لذا وحدت باب فیض الهی است و با تحقق وحدت و یکپارچگی نگاه ویژه خداوند شامل حال آن جامعه خواهد شد.

وی یکی از نتایج وحدت را جلوگیری از تسلط شیطان دانست و بیان کرد: با توجه به آیه «إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ» تفرقه و جدایی آحاد جامعه انگیزه شیطانی است و شیطان به دنبال جدا کردن قلوب انسان ها از طریق منیت است لذا وحدت ما را از تسلط شیطان مصون خواهد داشت.

حجت الاسلام نورزاد، یکی از مهمترین و موثرترین پیامدهای وحدت را پیروزی مسلمانان دانست و اظهار کرد: مسلمانان در سایه وحدت و یکدلی به پیروزی می رسند.

امام جمعه تالش، در ادامه به راهکارهای عینی و عملیاتی تحقق وحدت اشاره کرد و یادآور شد: نخستین گام برای رسیدن به وحدت تمسک به قرآن و پیامبر(س) است. در واقع قرآن بزرگ منادی وحدت است و هیچ آیه ای را نمی بینیم که ما را به تفرقه و جدایی دعوت کند لذا اگر نگاه ما به قرآن و آموزه های قرآنی توام با دقت و تامل باشد، به وحدت می رسیم.

وی صبر در مسائل سیاسی را لازمه تحقق وحدت دانست و خاطرنشان کرد: اهل تشیع و تسنن صبر را سرلوحه اندیشه و رفتار خویش قرار دهند و اهانت به مقدسات را کنار بگذارند و ادب کلامی را رعایت کنند، زیرا همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند، اهانت به مقدسات حرام است.

حجت الاسلام نورزاد، با اشاره به اهانت رئیس جمهور فرانسه به اسلام و پیامبر و قرآن، اضافه کرد: این اهانت از شخصیتی مانند مکرون، استیصال غرب در منطق و جدل و مناظره با اسلام را نشان می دهد و دستشان خالی است لذا شاهد وحدت و اتحاد بیش از پیش مسلمانان هستیم. همچنین وظیفه نخبگان حوزوی و دانشگاهی است که با تحلیل علمی و رویکرد مناظره ای، بستر وحدت را فراهم کنند.

راهکار قرآن اخوت و ایثار برای برادر دینی است

حجت الاسلام والمسلمین حسین خانی پور، امام جمعه اهل سنت تالش نیز در گفت وگو با ایکنا از گیلان، به تبیین موانع تحقق وحدت در جامعه اسلامی پرداخت و گفت: عدم اطلاع کافی از تاریخ اسلام و خسارت هایی که به واسطه تفریق و تشتت متوجه مسلمانان شده، رسیدن به وحدت مطلوب را دچار مانع کرده است.

وی عدم فهم دقیق از مفاهیم قرآنی و روایان دینی را دومین مانع وحدت دانست و ادامه داد: نباید تفسیر به رای داشته باشیم، بلکه استفاده از نظرات مفسرین بزرگ و علمای دلسوز مورد تاکید است.

امام جمعه اهل سنت تالش، تعصب بدون معرفت نسبت به دین را نشات گرفته از هوای نفس دانست و اضافه کرد: افرادی که محصور در اندیشه خودشان هستند، نمی توانند واقعیت حیات معنوی را درک کنند. تکبر و جز خود دیگران را ندیدن و نظرات دیگران را نپذیرفتن نیز یکی دیگر از موانع وحدت محسوب می شود.

حجت الاسلام خانی پور، یکی از مشکلات جهان اسلام را مسئله تکفیر دانست که در شکل داعش شاهد آن هستیم و گفت: تکفیر و نفرین مقدسات یکدیگر موجب تفرقه و تشتت مسلمانان می شود، اما براساس فرمایشات رهبر انقلاب، توهین به مقدسات برادران دینی حرام است.

وی با بیان اینکه بدون وحدت خسارت جبران ناپذیری متوجه امت اسلام است، تاکید کرد: انسان ذاتا از تفرقه دوری می کند و گرایش به همگرایی دارد لذا راهکار قرآن اخوت و ایثار برای برادر دینی است.

انتهای پیام
captcha