سیمای پیامبر(ص) در قرآن / مكارم اخلاقی را با عمل اثبات كنیم
کد خبر: 3932755
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲

سیمای پیامبر(ص) در قرآن / مكارم اخلاقی را با عمل اثبات كنیم

قاری بین‌المللی كشور با اشاره به آیاتی از قرآن که به ویژگی‌های پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) می‌پردازد،‌ تصریح کرد: جامعه با عمل به اخلاقیات هدایت می‌شود نه با سخنرانی صرف؛ بنابراین باید مكارم اخلاقی را با عمل اثبات كنیم.

قاسم رضیعی، قاری بین‌المللی كشور، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، به بیان برخی از ویژگی‌های پیامبر(ص) در قرآن كریم پرداخت و اظهار کرد: در آیات مختلفی از قرآن كریم به ویژگی‌های پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) اشاره و در هر كدام از این آیات بخشی از صفات آن حضرت ذكر شده است. به‌ عنوان مثال خداوند در آیه ۱۰۷ سوره انبیاء می‌فرماید «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ؛ و تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم» یعنی آن حضرت را مایه رحمت جهانیان معرفی می‌كند یا در آیه 21 سوره احزاب می‌فرماید: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ...؛ قطعاً براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نیكوست...» و آن حضرت را الگو و اسوه نیكو برای جهانیان معرفی می‌كند.

رضیعی بیان كرد: در آیه دیگری خداوند پیامبر(ص) را بسیار مهربان توصیف می‌كند تا جایی كه می‌فرماید: «... حَرِیصٌ عَلَیكُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ؛... به [هدایت] شما حریص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است» (آیه 128 سوره توبه). یعنی آنقدر نسبت به مردم شفقت داشت كه خداوند واژه حریص را برای او به كار می‌برد و طمع بسیاری در مهربانی كردن به مردم داشت.

ظهور پیامبران برای مبارزه با ظلم

این قاری بین‌المللی كشورمان با بیان اینكه آیاتی از این دست در قرآن فراوان آمده است، به تقارن سالروز ولادت پیامبر اسلام(ص) امسال با 13 آبان، روز جهانی استكبارستیزی اشاره كرد و افزود: ظهور و بروز پیامبران الهی برای اشاعه عدالت و مبارزه با ظلم بوده است و اگر دقت كنیم در هر دوره‌ای كه پیامبری ظهور كرده یک طاغوت وجود داشته است؛ به‌عنوان مثال در زمان حضرت ابراهیم(ع) نمرود و یا در زمان حضرت موسی(ع) فرعون بوده است.

وی یادآور شد: ممكن است این ظلم فقط نشئت گرفته از یک شخص طاغوتی نباشد بلكه گاهی اوقات ممكن است از جهل مردم نشئت گرفته باشد یعنی در برهه‌ای از زمان آنقدر جهل مردم بسیار است كه خداوند پیامبرانی را برای آنها برمی‌گزیده تا با این جهل مبارزه كند كه البته جهل از طاغوت هم بدتر است. در زمان پیامبر اسلام(ص) جهل سراسر شبه‌جزیره عربستان را فراگرفته بود تا جایی كه دختران خود را زنده به گور می‌كردند و آیین‌های زشتی در میان مردم آن دیار ساری و جاری بود. پیامبر(ص) در زمانی ظهور كرد كه مردم به بت‌پرستی بازگشته بودند علی‌رغم اینكه پیامبرانی قبل از پیامبر اسلام(ص) آمده و مردم آیین یكتاپرستی را اشاعه داده بودند ولی در دوران پیامبر(ص) باز مردم سنگ و چوب را عبادت و حاكمان ظالم هم از این جهل مردم سوءاستفاده می‌كردند.

جهلی كه امروز دنیا را فراگرفته است

رضیعی با بیان اینكه اكنون هم جهل و ظلم دنیا را فراگرفته است و امیدواریم كه حضرت صاحب‌الزمان(عج) ظهور كند و بساط ظلم و جهل را در دنیا برچیند، افزود: امروز اگر می‌خواهیم دوران خود را به لحاظ عدالت و فرهنگ مدیریت كنیم، باید به زمان پیامبر(ص) رجوع کنیم و آن دوران را با زمان حال بررسی كنیم كه جهل و ظلم همه دنیا را فراگرفته بود و اكنون هم همان دوران است. وقتی كه به راحتی در رسانه‌های عمومی جهان دروغ گفته می‌شود و بزرگ‌ترین عامل مبارزه با تروریسم یعنی شهید قاسم سلیمانی را به‌عنوان یک تروریسم مطرح می‌كنند، نشان می‌دهد كه مردم آمادگی پذیرش اخبار دروغ را دارند و به واسطه رسانه‌های قوی طواغیت، گرفتار جهل هستند. اگر می‌خواهیم این برهه از زمان را مدیریت كنیم، حتماً باید پیامبر را بشناسیم و دوران او را با مطالعه درک كنیم تا بتوانیم از این وضعیت فعلی ظلم و ستم و بی‌عدالتی در دنیا رهایی یابیم.

این قاری بین‌المللی كشورمان راهكار را ارتقای سطح شناخت و آگاهی با مطالعه و معرفت‌افزایی علمی و فرهنگی برای غلبه بر سیل عظیم اخبار دروغ و فرهنگ منحط دانست و افزود:‌ غیر از شناخت راه دیگری نداریم و نباید منتظر باشیم تا كسی دست ما را گیرد و باید اول هم خود و هم امام زمان خود را بشناسیم و شرایط ویژه امروز دنیا را درک كنیم تا بتوانیم از این مرحله به راحتی عبور كنیم وگرنه ما هم گرفتار جهل می‌شویم.

«آقازاده» از كجا شكل گرفت

وی به ذکر مثالی پرداخت و گفت: در دوران 40 ساله پس از انقلاب افرادی خود و خانواده‌هایشان دچار انحطاط و لغزش شدند؛ لفظ آقازاده از كجا آمده است، از اینكه ما نتوانستیم این قضایا را مدیریت كنیم و شناخت درست داشته باشیم، حتی كسانی كه در دوران انقلاب دستی بر آتش داشتند و از مبارزان جدی انقلابی بودند، نتوانستند خانواده‌ خود را هدایت كنند به خاطر اینكه انسان‌های سستی بودند و خانواده‌هایشان هم نسبت به سفره انقلاب دچار سوءتفاهم شدند و اموال بیت‌المال را به تاراج بردند و  این كلمه آقازاده نشئت‌گرفته از همین موضوع است.

رضیعی تأكید كرد: باید سعی كنیم فرهنگ ناب ایثار و عدالت‌خواهی و مكارم اخلاقی را در جامعه گسترش دهیم. البته با عمل نه با سخنرانی. چنانکه در احادیث داریم «كونوا دعاة الناس بغیر السنتكم؛ مردم را به سمت خیر دعوت كنید به غیر از زبان». امروز چقدر در منابر و محافل صحبت از اخلاقیات می‌شود، اما چرا مردم به این موارد كمتر توجه می‌كنند و به اصطلاح حرفمان خریدار ندارد، چون مردم به عمل ما نگاه می‌كنند نه به زبان و سخنرانی‌مان؛ لذا مسئولان و كسانی كه در رأس امورند باید با عملكرد خود مكارم اخلاقی را به مردم آموزش دهند؛ چنانکه پیامبر(ص) نیز چنین می‌كرد و می‌فرمود من برای ارتقای مكارم اخلاقی مبعوث شده‌ام.

وی با ذکر اینكه جامعه با عمل به اخلاقیات هدایت می‌شود نه با سخنرانی صرف،‌ تصریح کرد: اگر در خانواده‌ای فردی به نام آقازاده شكل می‌گیرد كه اموال مردم را به تاراج می‌برد و هر كار كثیفی انجام می‌دهد و آنقدر وقیح است كه آن را در فضای مجازی بسط می‌دهد به دلیل این است كه خانواده او حتی اگر جزو نوادر انقلاب هم بودند، سعی نكردند به اخلاقیات عمل كنند. لذا باید مكارم اخلاقی را با عمل اثبات كنیم.

انتهای پیام
captcha