استکبارستیزی در پرتو تعالیم محمدی
کد خبر: 3932750
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
یادداشت/

استکبارستیزی در پرتو تعالیم محمدی

هر زمان دستگاه استکبار قصد می‌کند با اسلام و امت اسلامی درافتد، نبی مکرم اسلام(ص) را آماج حملات خود قرار می‌دهد و این نشان‌دهنده این حقیقت است که نام و یاد و یکایک تعالیم آن بزرگوار، گشایش راهی است به سوی زندگی عزتمندانه و دنیای غرب از این بیداری امت اسلامی در هراس است.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، استكبار واژه‌‌ای قرآنی است كه در قرآن درباره‌ امثال فرعون و گروه‌های بدخواه و معارض حق و حقیقت به‌كار رفته است. خصوصیات، عملکرد و جهت‌گیری استکبار را باید شناخت تا از این طریق بتوان خردمندانه در مقابلش ایستادگی کرد. دولت مستكبر و گروه مستكبر آن كسانی هستند كه برای حفظ منافع خود در امور ملت‌ها دخالت مالکانه کرده و حق تحمیل بر آنها را برای خود قائل هستند و برای سلطه بر ملت‌ها از شیوه توجیه جنایت و پوشاندن لباس خدمت به جنایت استفاده می‌کند. طبیعت استکبار دست‌اندازی به کشورها و تصرف مناطق نفوذ آن‌هاست.

استكبارستیزی به معنای تن ندادن به مداخله‌جویی و تحمیل قدرت استكبارگر یا انسان مستكبر یا دولت مستكبر است. هر زمان که ملت‌ها مبارزه با استکبار را رها کنند، به این معنی است که به دخالت بیگانه و ذلت‌پذیری و به وضعیت بسیار تهدیدآمیز تن دهند. یکی از ترفندهای استکبار تقسیم دنیا به سلطه‌گر و سلطه‌پذیر است. البته که داشتن هویت اسلامی و هویت جمعی مانع پذیرفتن این تقسیم‌بندی است و هویت دینی در تمام اجزا زیر مجموعه خود که مؤلفه‌هایی همچون عدالت‌خواهی، مقاومت و استکبارستیزی و... است، جاریست و مانند روح برای این مؤلفه‌ها به‌شمار می‌رود.

خودبرتربینی نظام استکباری، اسّ ‌اساس و بزرگ‌ترین مشكل استكبار است که موجب ادعای تولیت امور ملت‌ها و ادعای مدیریت جهانی می‌شود. از دیگر شاخص‌های استكبار حق‌ناپذیری است؛ حرف حق و حقوق ملت‌ها را نپذیرفته و حق‌ناپذیر مطلق هستند. نظام استكباری جنایت را نسبت به ملت‌ها و نسبت به آحاد بشر مجاز شمرده و در این راه از ابزارهایی همچون تشر و اخم استفاده می‌کند و اصرار استکبار در دنیای اسلام بر ایجاد تفرقه است.

بصیرت برخاسته از هویت اسلامی بر استکبارستیزی تأکید ویژه دارد. هویت دینی مبتنی بر اصل توحید بوده و به تعبیر مقام معظم رهبری توحید یک عقیده عمل خیز و تعهدآور است که هر زمان ظلم و استکباری مشاهده شود انسان الهی را به مقابله با آن برمی‌انگیزد. مبارزه با استکبار در انقلاب اسلامی یک حرکت معقول و منطقی و دارای پشتوانه‌ علمی و حرکتی خردمندانه است، برخلاف آنچه که توسط مستکبرین وانمود می‌شود که این یک حرکت شعاری و احساساتی بوده و متکی به منطق و عقلانیت نیست. حرکت ملت ایران یک حرکت متکی به عقلانیت است که الهام گرفته از آیه شریفه «اَشِدّآءُ عَلَی الکُفّار» و «رُحَمآءُ بَینَهُم» است.

بهانه آزادی بیان برای اهانت به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام، مردود و عوام‌فریبانه است و در حقیقت سیاست‌های ضد اسلامی دولت‌های استکباری عامل این‌گونه حرکات دشمنانه است. در مقابل موج  اسلام‌هراسی که دنیای غرب برای جلوگیری از الگو شدن ایران اسلامی در دنیا به راه انداخته است بایستی ضمن معرفی چهره بی‌پیرایه اسلام، به بازشناسی درس‌های قولی و فعلی پیامبر اکرم(ص) پرداخت؛ چرا‌که هر زمان دستگاه استکبار قصد می‌کند با اسلام و امت اسلامی درافتد نبی مکرم اسلام(ص) را آماج حملات خود قرار می‌دهد و این نشان‌دهنده این حقیقت است که نام و یاد و یکایک تعالیم آن بزرگوار، گشایش راهی است به سوی زندگی عزتمندانه و دنیای غرب از این بیداری امت اسلامی در هراس است؛ و ایشان مهمترین نقطه ایجاد وحدت میان مسلمان است و شعارهای ضد غربی و استکبارستیزانه و نیز شعار وحدت اسلامی مصادیقی از انقلاب عقلانی و متکی به پشتوانه و عقبه فکری و منطقی است.

از برجسته‌ترین نقاط مکتب امام خمینی(ره) كه در وصیت‌نامه و در همه‌ بیانات ایشان منعكس است، لزوم ایستادگی قاطع در مقابل طمع‌ورزان و مستكبران است. تسخیر لانه جاسوسی که به تعبیر امام عظیم‌الشأن از انقلاب اول بزرگ‌تر بود موجب فرو ریختن هیمنه سلطه و استکبار آمریکایی در ایران و جهان شد. از زمانی که پرچم اسلام در ایران برافراشته شد و جمهوری اسلامی با هدف تحقق بخشیدن به اهداف اسلامی تشکیل شد دشمنان توطئه را آغاز کردند.

جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال حفظ هویت خود و حفظ استقلال و عزت خود است. از طرفی دشمن برای مقابله با انقلاب اسلامی سعی دارد با ایجاد ناامیدی و ایجاد تردید و وسوسه و نیز از طریق منزوی کردن خط اصیل ارزش‌های اسلامی به اهداف خویش برسد. در واقع دشمنان نظام اسلامی همیشه در صدد انکار هویت مستقل ملت‌ها بوده‌اند. غافل از اینکه دنیای اسلامی در مقابل استعمار فرانو بیدار شده و بیدار شدن روح هویت اسلامی در مسلمانان تهدیدی جدی متوجه دشمن و منافع متجاوزانه آنها کرده است.

تاریخ مصرف شعار استکبار‌ستیزی که به فرموده مقام معظم رهبری برایند شعارهای جهانی این انقلاب بوده الی‌الابد است زیرا مبتنی بر توحید است و توحید نیز امری فطری است.

تمدن نوین اسلامی که آینده درخشان جهان اسلام است مبتنی بر هویت اسلامی است. این هویت توحیدی تکیه بر زندگی اجنماعی داشته و مبارزه با استکبار از لوازم ذات آن است. لذا، باید به‌دنبال تقویت هویت دینی و اسلامی به عنوان روح مراحل پنج‌گانه تشکیل تمدن نوین اسلامی باشیم.

به قلم زهره راد
انتهای پیام
captcha