دقایقی با نخبه قرآنی روشندل در سالروز ولادت پیامبر رحمت
کد خبر: 3932710
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵

دقایقی با نخبه قرآنی روشندل در سالروز ولادت پیامبر رحمت

فاطمه ابراهیمی، حافظ روشندل و برتر كشورمان به‌مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت پیامبر مكرم اسلام(ص) برخی از آیات قرآن را درباره ویژگی‌های حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی(ص) كه جهان‌شمول بوده و تنها اختصاص به مسلمانان ندارد را برشمرد.

فاطمه ابراهیمی، حافظ روشندل و برتر كشور، در حاشیه برنامه زنده تلویزیونی «فصل همدلی» شبكه فارس، در گفت‌وگو با ایكنا، بخشی از ویژگی‌های پیامبر(ص) را در قرآن كریم برشمرد و گفت: در قرآن آیات متعددی داریم كه ویژگی‌های پیامبر اسلام(ص) و همه پیامبران را توضیح داده است؛ حتی سوره‌هایی به نام‌های مقدس این پیامبران در این كتاب آسمانی وجود دارد مانند نوح،‌ ابراهیم و محمد.

ابراهیمی با بیان اینكه طبق آیات قرآن، دین اسلام، پیامبر(ص) و قرآن كریم تصدیق‌كننده آیین‌ها و شریعت‌های الهی قبل از خودشان است، افزود: در آیه 19 سوره آل‌عمران «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِینَ أُوتُوا الْكِتَابَ...؛ در حقیقت دین نزد خدا همان اسلام است و كسانى كه كتاب [آسمانى] به آنان داده شده با یكدیگر به اختلاف نپرداختند...» خداوند تأكید می‌كند كه اسلام دین پسندیده‌ای است؛ لذا پیروان ادیان دیگر باید نسبت به این دین آسمانی با احترام رفتار كنند؛ همان‌طور كه مسلمانان وظیفه دارند به آیین‌های پیشین احترام بگذارند.

این نخبه قرآنی همچنین به آیه 107 سوره انبیاء «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ؛ و تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم» اشاره كرد و گفت: در آیه شریفه خداوند پیامبر(ص) را به‌عنوان رحمت و بركت تمام جهانیان معرفی كرده است نه تنها برای مسلمانان بلكه منظور تمام مردم و موجودات و مخلوقات جهان لذا این ویژگی پیامبر(ص) جهان‌شمول است.

وی در بیان ویژگی دیگر پیامبر(ص) از منظر قرآن به آیه 128 سوره توبه «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِیزٌ عَلَیهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیكُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ؛ قطعا براى شما پیامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است‏ شما در رنج بیفتید به [هدایت] شما حریص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است» اشاره كرد و گفت: در این آیه شریفه خداوند چهار ویژگی مهم پیامبر اعظم(ص) را معرفی می‌كند؛ نخستین و ابتدایی‌ترین ویژگی پیامبر(ص) بر اساس این آیه شریفه آن است كه پیامبر(ص) از جنس خود مردم است همان‌طور كه در آیات دیگر پیامبر(ص) خودش را بشری مانند همه افراد بشری معرفی كرده است و تنها تفاوتشان با سایر افراد عصمت و مصون بودن از هرگونه خطا و اشتباه است.

ابراهیمی ادامه داد: دومین ویژگی كه بسیار مهم است، رنج دیدن مردم برای پیامبر(ص) سخت است؛ همان‌طور كه در حدیثی از خود پیامبر(ص) داریم فرمودند من و علی‌بن ابیطالب(ع) پدران این امت هستیم؛ طبیعی است برای یک پدر معنوی سخت است كه فرزندان خود را در رنج و سختی ببیند و این ویژگی بسیار مهم است كه همه پدران باید از آن الگو بگیرند.

این حافظ كل قرآن كریم اضافه كرد: سومین ویژگی آن است كه پیامبر(ص) نسبت به هدایت افراد بشری بسیار مشتاق است، پیامبری كه طبق آیات قرآن وظیفه تعلیم و تزكیه مردم را برعهده دارد، باید هم نسبت به هدایت افراد مشتاق باشد و از اینكه مردم را به راه راست هدایت می‌كند، لذت ببرد.

وی با تصریح اینكه معلمان باید این ویژگی پیامبر(ص) را الگوی خود قرار دهند، اظهار کرد: البته بعد وجودی پیامبر(ص) یک ویژگی اختصاصی و مربوط به مسلمانان نیست بلكه یك بعد جهان شمول است و منظور این است كه پیامبر(ص) نسبت به هدایت كل مردم جهان حریص و مشتاق است.

ابراهیمی یادآور شد: آخرین ویژگی كه برای پیامبر(ص) در آیه مذكور آمده این است كه پیامبر(ص) نسبت به همه مؤمنان بسیار رئوف و مهربان هستند و این مهربانی باید ویژگی ذاتی هر معلم و پدر و مادر معنوی یك انسان باشد، ان‌شاءالله كه همه ما بتوانیم ویژگی‌های پیامبر(ص) را در زندگی خود پیاده كنیم.

 

این نخبه قرآنی كشورمان در ادامه در پاسخ به اینكه انس با قرآن را از چه سنی آغاز كرده است، گفت: از همان سنین كودكی وقتی كه صوت خوش قرآن را از تلویزیون یا رادیو می‌شنیدم، بسیار به آن علاقه‌مند شدم و جزء سی‌ام قرآن را در همان دوران كودكی حفظ كردم. بعد از آن در كلاس‌ دوم ابتدایی به‌صورت جدی به كلاس‌های دارالقرآن‌الكریم رفتم و به یاری خدا و با تشویق خانواده و مربیان عزیزم، حفظ جدی قرآن را آغاز كردم و حدود دو سال و نیم طول كشید تا در كلاس پنجم ابتدایی موفق به حفظ كل قرآن كریم شدم.

ابراهیمی با یادآوری اینكه مادرزادی نابینا است، گفت: حفظ قرآن برای هر كسی حتی برای افراد بینا هم ممكن است در ابتدای كار سخت باشد، اما اگر پشتكار و علاقه وجود داشته باشد، می‌توان با یاری خداوند و با همان علاقه ادامه داد تا بتوان كل قرآن را حفظ كرد.

این حافظ كل قرآن كریم اظهار كرد: در آیه 20 سوره مزمل خداوند می‌فرماید «... فَاقْرَءُوا مَا تَیسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ...؛ هر چه از قرآن میسر مى ‏شود بخوانید...» و خداوند محدودیتی برای قرائت قرآن قرار نداده است و فرموده بستگی به توان خودتان قرآن بخوانید و همچنین در همین سوره آیه 4 فرموده است «... وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا؛ ... و قرآن را شمرده شمرده بخوان»، ترتیل یعنی با دقت خواندن، با تدبر همراه با تفكر و رعایت تمام قواعد قرآن خواندن و به‌طور كلی با دقت خواندن قرآن را ترتیل می‌گویند.

این نخبه قرآنی كشورمان در بخش پایانی سخنان خود، همدل‌ترین فرد را با خودش مادرش توصیف كرد و گفت: آرزویم برای همه مردم دنیا، سلامتی و شفای بیماران است و دعا می‌كنم كه هرچه زودتر سایه كرونا از جامعه انسانی رخت بربندد تا بتوانیم دوباره دورهمی‌های دوستانه را داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha