جهان اسلام برای کمک به نیازمندان و بیماران در دوره شیوع کرونا، متحد شوند
کد خبر: 3932655
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
در وبینار منطقه‌ای افغانستان مطرح شد؛

جهان اسلام برای کمک به نیازمندان و بیماران در دوره شیوع کرونا، متحد شوند

جمعی از اندیشمندان و مدیران مدارس دینی افغانستان، امروز، یکشنبه ضمن شرکت در وبینار منطقه‌ای افغانستان با موضوع «فرصت‌های پیش‌روی جهان اسلام برای وحدت اسلامی در شرایط بیماری جهان‌گیر»، بر لزوم اتحاد و انسجام برای کمک به نیازمندان و بیماران در شرایط بیماری همه‌گیر کرونا تأکید کردند.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین ‌علی احمد حلیمی، مدیر حوزه‌ علمیه ثقلین مزار شریف، ظهر امروز در وبینار منطقه‌ای افغانستان که با موضوع «فرصت‌های پیش‌روی جهان اسلام برای وحدت اسلامی در شرایط بیماری جهان‌گیر» دنبال شد، با بیان اینکه بلا و گرفتاری برای کافران عذاب و برای مؤمنان امتحان و آزمون الهی برای رشد و استعدادهاست، اظهار کرد: بلا و گرفتاری برای انبیای الهی درجه و ارتقای مرتبه است و همچنین برای مقربان درگاه الهی کرامت و تکریم است، چراکه شخصیت این بزرگواران بزرگ‌تر و تقرب آن‌ها نزد بارگاه الهی بیشتر می‌شود.

وی وظیفه مؤمنان در هنگام بلا را صبر و بردباری دانست و تصریح کرد: مؤمنان باید با دعا و مناجات، رفع گرفتاری‌ها و بلا را از خداوند بخواهند و به سمت کمک به نیازمندان و مریضان بشتابند.

مدیر حوزه‌ علمیه ثقلین مزار شریف ادامه داد: کشورهای اسلامی و اطبای معتبری که برای درمان مریضی فعالیت دارند، باید بیشتر تلاش و از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه وحدت اسلامی، ضرورت فکری و عقلی غیرقابل انکار است، تصریح کرد: دستور صریح قرآن کریم، رسیدن به وحدت و چنگ زدن به ریسمان الهی است و این کتاب الهی مؤمنان را از تفرقه و پراکندگی منع می‌کند.

مدیر حوزه علمیه ثقلین مزار شریف با بیان اینکه قرآن دوستی مسلمانان با کافران را نهی کرده است، عنوان کرد: عزت اصلی برای خداوند، رسول ایشان و پیروان ایشان است و ما نباید با رابطه با دشمنان خدا به دنبال عزت و پیشرفت باشیم.

جهان اسلام برای کمک به نیازمندان و بیماران در شرایط همه گیری ویروس کرونا متحد عمل کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین مولوی سیداحمد آخوندزاده، رئیس شورای اخوت اسلامی هرات نیز ظهر امروز در وبینار منطقه‌ای افغانستان طی سخنانی اظهار کرد: کافران پیش از ویروس کرونا ادعای خدایی می‌کردند، اما اکنون به ضعف و ناتوانی خود آگاه شده و هیچ راهکاری برای درمان ویروس کرونا پیدا نکرده‌اند و در این شرایط، قدرت مافوق برای همگان به اثبات رسیده‌ است.

وی اضافه کرد: همانطور که پیامبر اسلام(ص) فرمودند بلا برای جبران گناهان ما نازل می‌شود و اکنون که بلا به بلاد اسلامی رسیده، ما باید اتحاد و انسجام داشته باشیم و بدون هراس از مرگ، به کمک نیازمندان و مریضان بشتابیم.

رئیس شورای اخوت اسلامی هرات افزود: با شیوع ویروس کرونا کمک‌هایی از خیرین جمع‌‌آوری و در میان مردم نیازمند توزیع شد و این اقدام‌ها روحیه فداکاری و ایثار را در میان اقوام مختلف تقویت کرده است.

وی با بیان اینکه علمای اسلام از برپایی تجمع‌های مذهبی پرشور، نمازهای جماعت بدون فاصله میان افراد و سفرهای مذهبی جلوگیری کرده‌اند، گفت: علمای دینی همیشه به اثبات رسانده‌اند که نگران سلامت مردم هستند و در مسیر درمان بیماران و کمک به پزشکان از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کنند.

جهان اسلام برای کمک به نیازمندان و بیماران در شرایط همه گیری ویروس کرونا متحد عمل کنند

در همین ارتباط، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌محمدهادی هادی، رئیس بنیاد پیامبر اعظم(ص) افغانستان با تأکید بر اینکه دین اسلام دین همدردی، اخوت و برادری است، اظهار کرد: اگر برادری مراعات می‌شد، امروز در جهان اسلام و کشورهای اسلامی مصیبت‌های جانکاه مردم مظلوم مسلمان را در رنج قرار نمی‌داد و مصیبت‌های سایر کشورهای منطقه از جمله سوریه، یمن و افغانستان را شاهد نبودیم.

وی با بیان اینکه اگر برادری بود، مردم فلسطین بیش از 70 سال در آتش و خون غرق نمی‌شدند، تصریح کرد: آنان که حرف از اتحاد می‌زدند، امروز با معاملات رسمی در صف دشمن قرار گرفتند. این کار بحرین و امارات عربی علامت و دلیل رشد و پیروزی‌های مردم فلسطین است که دشمن از سنگر مخفی به سنگر علنی تغییر مکان می‌دهد و می‌خواهد از پیروزی‌های ملت مظلوم فلسطین جلوگیری کند.

رئیس بنیاد پیامبر اعظم(ص) افغانستان گفت: ملت مظلوم فلسطین امروز در حال پیروزی و انسجام هستند و روزبه روز قدرت دفاع آن‌ها بیشتر می‌شود، درحالی‌که صفوف مسلمانان و دشمنان آن‌ها نیز روشن‌تر می‌شود.

وی ثابت‌قدم ماندن در مسیر جهاد را عامل پیروزی مسلمانان دانست و عنوان کرد: اگر ما مقابل دشمنان انسانیت و عدالت بیاستیم، می‌توانیم الگویی نوین از امت اسلامی را به جهان ارائه داده و جمعیت خود را نیز هر روز افزایش دهیم.

جهان اسلام برای کمک به نیازمندان و بیماران در شرایط همه گیری ویروس کرونا متحد عمل کنند

در همین حال، محمد رحیم افضلی، رایزن فرهنگی سابق افغانستان در ایران نیز ضمن شرکت در این وبینار گفت: امسال کنفرانس وحدت اسلامی را در شرایطی برگزار می‌کنیم که بار دیگر روزنامه‌ای فرانسوی بر پیامبر اسلام توهین نموده و این اقدام موجب آزار و رنج امت مسلمان شده است و این اقدامات قبیحانه نیازمند پاسخ جدی و کوبنده مسلمانان است.

وی اضافه کرد: رسول گرامی اسلام از میلاد تا بعثت تا فتح مکه مشکلات را متحمل شدند، اما بعد از بعثت لحظه‌ای از تعلیم و تربیت دست نکشیدند و نتایج تلاش ایشان اصحاب مخلص و اهل‌بیتی بود که اگر در جایگاه خود قرار می‌گرفتند، شرایط امسال به سمت و سوی دیگری می‌رفت.

پیشگام نهضت اسلامی در افغانستان تصریح کرد: هم‌سویی برخی از سران اسلامی با دشمنان اسلام سرنوشت اسلام را اینگونه رقم زده است که در میان ملل مسلمان شاهد تفرقه و نفاق هستیم، درحالی‌که اندیشه وحدت و تقریب مذاهب اسلام از نگاه اسلام باید مورد توجه همه پیروان این دین قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی برای به چالش کشیدن منطقه و تفرقه میان اعراب تشکیل شده است، عنوان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی آغازی برای نجات مستضعفان جهان است که در این میان وحدت و تقریب مذاهب اسلامی به عنوان یک خط اصلی دنبال می‌شود.

افضلی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با عنوان کردن اسلام ناب محمدی به دنبال اجرایی کردن آموزه‌های اسلامی در جای‌جای جهان است، مطرح کرد: امثال تکفیری‌ها و افراطی‌ها به دنبال این هستند که جهاد، اسلام و انقلاب اسلامی را مورد هجمه قرار دهند و این آغازی از مصائب جدید برای اسلام است.

وی با تأکید بر اینکه اگر فرصت را از دست دهیم، یزیدی‌های زمان، کربلاهایی را برپا خواهند کرد، گفت: برخی خواص ضرورت وحدت در دین اسلام ناب محمدی را درک نکرده و بر برداشت‌های شخصی خود تأکید می‌کنند و ما باید مراقب این رفتارهای سلیقگی باشیم.

جهان اسلام برای کمک به نیازمندان و بیماران در شرایط همه گیری ویروس کرونا متحد عمل کنند

مولوی قاری غلام محمد مصون، عالم و اندیشمند تقریب از ولایت هرات نیز  سخنانی در وبینار منطقه‌ای افغانستان طی سخنانی اظهار کرد: هر چند بلایا و حوادثی از جمله سیل و زلزله در طول تاریخ رخ داده و انسان‌ها را نسبت به ناتوانی آن‌ها آگاه ساخته است، اما این بلایا برای برخی طبیعی شده و اکنون فرصت آن رسیده بود که یک بلا و مصیبتی دامان بشر را بگیرد تا ضعف و ناتوانی او را یادآور شود.

وی با بیان اینکه بلایا علاوه بر بدی‌ها، خوبی‌هایی نیز دارد، اضافه کرد: انسان در زمان بلا می‌تواند و صبر و شکیبایی خود را افزایش دهد و با نگاهی به ضعف و ناتوانی خود برای پرستش خداوند متعال و تقرب در درگاه الهی گام‌های بلندتری را بردارد.

عضو کادر رهبری شورای اخوت هرات اضافه کرد: افرادی که در داخل امت اسلام در شرایط سخت امروزی به دنبال ضربه‌زدن به وحدت اسلامی هستند، خائن و دشمن‌تر از کافران هستند و در آخرت با سخت‌ترین عذاب‌ها مجازات خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه هدف اصلی از هفته وحدت و میلاد پیامبر اسلام(ص) حرکت در مسیر مورد نظر ایشان است، عنوان کرد: هفته وحدت بهانه‌ای برای مذاهب مختلف است که در کنار یکدیگر قرار گرفته و از بصیرت پیامبر اسلام(ص) و رهنمودهای ایشان یاد می‌کنند.

محمد مصون در پایان گفت: سرنوشت امت اسلامی نباید از هزاران کیلومتر دورتر از سوی غربی‌ها و امثال ترامپ نوشته شود، بلکه امت اسلام باید با وحدت و همدلی خود بتواند برای آینده تصمیم‌گیری کند.

انتهای پیام
captcha